Bukefalos 28 år!

Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Luna10

Trådstartare
Har funderat lite på det... Håller själv på och kör in min -08, blir alltså 3 nu på våren. Köpte honom för ett år sedan, då var han inte ens tömkörd, endast ledd i träns. Har gått väldigt långsamt framåt eftersom jag oftast är ensam och till många av momenten krävs flera personer. Men han körs in efter brukskörningsmetod, är på kurser emellanåt och så.

Alltså, momenten:
1. Tömkörning (ska funka klockrent att styra och bromsa och hästen ska vara så lugn att den nästan stannar)
2. Draglinor påkopplade, släpa i så hästen vänjer sig vid ljudet
3. Lösa skaklar, släpa i mark
4. Släpa/fasta skaklar, släpa i mark
5. Rockard

Hästen ska vara helt lugn vid varje moment och ha accepterat det helt och fullt innnan man går vidare. Den ska kunna stå stilla och vänta vid an- och frånspänning.

Jämfört då med travinkörning, där det är (lite förenklat)
1. sele + tömköra några gånger
2. rockard på med ledare
3. ut och köra i grupp

Travinkörningen går ju snabbare, och de hästarna blir ju också körbara, och många går ju sen vidare och vänjer hästen med tyngre redskap och tränar in mera precision.

Min fråga är väl mest: Kan man som "slutprodukt" få en lika säker och stabil körhäst oavsett med vilken metod man kör in?:idea:
 
Sv: Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Om hästen har psyket för att klara den snabbare inkörningen så är svaret absolut "ja". Å andra sidan är det inte alls säkert att en individ som körts in på ett mer optimalt sätt blir en säkrare körhäst i slutändan, det handlar ju om varje enskild hästs temperament också.

Mitt travinkörda vbl är superstabil och rörde inte ett öra när vi spände för en gammal trilla med järnhjul till exempel. (Hon har även kommit lös med rockard, gått omkull och legat fast och är trots det precis lika stabil som innan).

Så summan av mitt svamlande får nog bli att det är individen snarare än metoden som avgör hur bra körhästen blir. Även om man såklart ska eftersträva en så optimal inkörning som möjligt. :)
 
Sv: Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Det verkar oftast vara så att travaren inte blir van vid draglinor och trassel om benen, vänjs travhästar att släpa på diverse föremål och skrammel?
Framför allt att något tar i under hasen.
Sedan är de inte utbildade för samma hjälper, och oftast ränner de i väg och kusken hoppar på i farten utanför stallet.
Så lite skillnader finns det ju.

Vet travinkörda "vanliga" hästar som inte alls fått något bra slutresultat då det gått alldeles för fort genom utbildningen, ingen stabil grund att stå på.
Visst, de klarar springa rakt fram samt vända med en rockard, men de är inte utbildade någon stans.
De är helt enkelt inte inkörda för samma ändamål..

Är inget fan av snabbfix.

och många går ju sen vidare och vänjer hästen med tyngre redskap och tränar in mera precision
Där har du en sak, kör du in ordentligt redan från början slipper du ta om en massa senare, man har en bra grund redan från början som går som en röd tråd genom all utbildning och träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Svarar båda:

Det kan alltså bli en bra körhäst med båda metoderna, om hästens psyke är rätt.:)

En tanke är ju att de "bruksinkörda" lär sig mera tålamod och att vänta på hjälper, vilket jag ju kan tycka är en fördel även i andra sammanhang:idea:.
 
Sv: Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Kan man verkligen säga att det finns en modell för travinkörning och en för bruksinkörning? Grovt generaliserat så ja, kanske.

De allra flesta travhästarna körs in av amatörer. Amatörerna är olika. Den jag hyr stallplats hos till exempel följer inte riktigt det uppställda mönstret ovan. Hans hästar körs in vid ett års ålder ungefär. Tömkörs då under hela våren strax innan hästen fyller ett år. Sätts för en lätt speedcart och får gå med ledare ute. Mycket noga med att hästen skall kunna stå stilla både under tömkörning och körning.

Sedan går hästen på sommarvila och tömkörs ett par gånger på hösten för att stämma av att allt sitter. Ibland går hästen med släpa några gånger, ibland börjar man köra med vagn. Skrittas ut i skogen tillsammans med en äldre häst.

När hästen börjat komma upp i ålder får den börja dra släpor, används vid slädkörning, kör bröllop och turister om rätt läge kommer och hästens psyke och temperament är det rätta, körs med loksele och tung vagn, rids både träningsjobb och dressyr och så vidare. Flertalet av hans hästar har dragit timmer också.

Inlärningen vad gäller trafik görs huvudsakligen genom att den unga hästen får gå "på släp" bakom en pullertvagn som dras av en äldre och helt trafiksäker häst. Den yngre lär av den äldre och alla hans hästar är helt trafiksäkra.
 
Sv: Skillnad i slutändan på "travinkörd" och "bruksinkörd"?

Låter som en bra inkörning det där! :) Som du äsger är det säkerligen personligt hur man kör in, oavsett vilken gren man håller på med.

Jag vet om ett par olika som "kör in" hästarna under några veckor. Och det kallar jag inte inkörning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 214
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 333
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 181
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 797
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp