Skillnad på A- och B-höfter?

Man måste titta större än enstaka kullar

Vet en kull bc där båda föräldradjuren är röntgade med A-höfter (hd index vid parning över 100) och av de fem valparna har 1 E-höfter, 2 D-höfter och 2 C-höfter.
(Hanen har bara lämnat A och B höfter i två senare kullar och tikens yngre kull är inte röntgade än) Men bara utifrån den kullen är ju inte index inte värt att titta på, men man kanske mer måste se det som en ’sannolikhet’ för hur utfallet blir, det kan gå skit ändå.

Index ger större säkerhet än individavel, det kommer alltid att finnas undantag.
 
Skillnaden är att A-höfterna är lite vackrare än B-höfterna. Båda är normala höfter. Jag gör ingen skillnad på dem i min avel. A eller B så har hunden normala höfter.
Njae.
Alltså förut (typ 20 år sedan jag var på en sådan föreläsning sist) så sa man att det var vilket som vad gäller vad de lämnar för resultat på avkommor och vidare. Men nu vet man ju att det finns signifikanta skillnader, där man faktiskt får bättre statistik med så många A-höfter som möjligt.

Om du hade två potentiella hanhundar till din tik och båda var lika passande (om än på olika sätt men du värderade det lika så här långt) men den ena hade A-höfter och den andra B-höfter. Skulle du då inte välja han med A-höfter?

Jag gjorde så de första 17 åren jag krävde att minst en av föräldrarna ska ha A (Den andra A eller B) samt att kullmedelvärdet hos respektive föräldrars syskon är tillräckligt bra när jag lägger ihop det.
Saknas minst 3 röntgade syskon i en av föräldrarnas fall måste den andra hundens syskon visa bättre resultat än annars.
Saknas minst tre röntgade syskon hos båda föräldrarna måste båda föräldrarna ha A
Det har givit väldigt bra resultat. Men såklart kan även andra saker ha spelat in, allt från miljöfaktorer till hur hunden är byggd i sig (mina är lätta och väldigt "tajta" i kroppen överlag)

Nu funderar jag på att ha en period där jag endast kräver att föräldradjuren ska vara röntgade.
Men hoppas på att det ska komma bättre metoder för mer specifika bedömningar kring hundarnas faktiska funktionalitet vad gäller just leder....för det finns helt klart skevheter och trubbighet i den här diagnosmetoden, för många gånger ex D-hundar mår bättre än C-hundar osv. Det behöver förfinas på något sätt.

Sorry TS om vi var några som började prata avel, du kanske inte alls var intresserad av det.
Bra att du fick svar på din fråga.
 
Man måste titta större än enstaka kullar

Vet en kull bc där båda föräldradjuren är röntgade med A-höfter (hd index vid parning över 100) och av de fem valparna har 1 E-höfter, 2 D-höfter och 2 C-höfter.
(Hanen har bara lämnat A och B höfter i två senare kullar och tikens yngre kull är inte röntgade än) Men bara utifrån den kullen är ju inte index inte värt att titta på, men man kanske mer måste se det som en ’sannolikhet’ för hur utfallet blir, det kan gå skit ändå.
Jomen det är klart att det inte ofta blir ett statistiskt utfall i en kull om kanske 7 valpar.
Så självklart är det fråga om sannolikhet. Men vi vill ju ha en så god sannolikhet som möjligt.
 
Man måste titta större än enstaka kullar

Vet en kull bc där båda föräldradjuren är röntgade med A-höfter (hd index vid parning över 100) och av de fem valparna har 1 E-höfter, 2 D-höfter och 2 C-höfter.
(Hanen har bara lämnat A och B höfter i två senare kullar och tikens yngre kull är inte röntgade än) Men bara utifrån den kullen är ju inte index inte värt att titta på, men man kanske mer måste se det som en ’sannolikhet’ för hur utfallet blir, det kan gå skit ändå.
Jag tänker att man måste tänka större än enskilda individer också, olika veterinärer är olika duktiga på att få bra bilder också. Min veterinär tog en SKK-bild och en penn-hip bild utan kostnad där den senare visade på ett litet glapp och där veterinären sa "avelsmässigt C". Han fick B av SKK, passformen var ju fin.

Just den här veterinären var ovanligt engagerad och duktig, men jag tvivlar på att majoriteten av veterinärerna har det intresset eller kompetensen. Så jag gissar att det finns C-höfter som kunnat bli B med "snyggare bild" och en del B som kanske borde vara C. Så något godtyckligt är det allt.

Jag hoppas att index blir vanligare och jag hoppas också att valpköpare är tillräckligt insatta för att förstå att man måste avla på importer trots att det påverkar index negativt. Och jag förutsätter att uppfödare tänker att index är EN av alla parametrar man måste ta hänsyn till.
 
Sorry TS om vi var några som började prata avel, du kanske inte alls var intresserad av det.
Bra att du fick svar på din fråga.
Ja, alltså, avel är jätteintressant så helt okej att ni hamnade där i diskussionen.

Jo, jag fick ETT svar (bland alla dessa inlägg :D ) som faktiskt svarade på min fråga. Men det räcker ju! :)
 
Ja, alltså, avel är jätteintressant så helt okej att ni hamnade där i diskussionen.

Jo, jag fick ETT svar (bland alla dessa inlägg :D ) som faktiskt svarade på min fråga. Men det räcker ju! :)
Ja, bra att du hittade ditt svar bland allt annat :banana::laugh:
Och ja, aveln är ju en av de stora bitarna när det kommer till sjukdomar och/eller defekter med helt eller delvis genetisk bakgrund.
 

Liknande trådar

A
Hundhälsa Ja nu tar nyfikenheten över. Min hund HD-röntgades förrförra veckan och SKK kollade bilderna. Fick svaret HD grad B från SKK vilket ska...
2
Svar
26
· Visningar
23 801
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Från C-D-E till A eller B på höfterna, är det någonting ni övriga skulle köpa valp efter eller avla med/på? Det verkar gå en trend av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 537
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp