Bukefalos 28 år!

Omröntgade hundar

Gnist

Trådstartare
Från C-D-E till A eller B på höfterna, är det någonting ni övriga skulle köpa valp efter eller avla med/på?

Det verkar gå en trend av något slag nu förtiden att hundar ska röntgas vid så tidig ålder som möjligt. Gärna samma dag, de fyller ett år :crazy:

Hur mycket tror ni det spelar in på antalet C-höfter, till följd av hunden vid den ålder har slappa leder, inte är helt färdigutvecklad i skelettet eller inte har byggt upp en bra muskelmassa ännu?

Hur ska man som uppfödare/hundägare/valpköpare ställa sig till att, det är rätt vanligt förekommande att hundar röntgas om och får bättre resultat. Ofta vet man ju inte vad det första (sämre) resultatet kommer sig av.

Jag vet dock om hundar som haft pålagringar = C-höft, som blivit omröntgade till B :crazy: Vilket gör att jag är en aning skeptisk till omröntgade hundar, av förklarliga orsaker.

Jag har pratat med SKK: avläsande veterinärer angående detta och de har inga bra förklaringar till hur hundarna i fråga först bedömts ha pålagringar och sedan fått godkända höfter :eek:

Jag tycker att åldern för officiell röntgen borde höjas till att hundar ska vara minst 24 månader innan officiell röntgen.
Misstänker att många C pga slappa leder skulle försvinna då..

Vad tycker/tror ni övriga?
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag röntgade min när han var ett år och en dag , man är ju nyfiken förstås...nu fick han A och ua på armbågar ( vilket jag inte behövt röntga) Så i mitt fall är jag ju bara glad, men de som får sämre resultat förstår jag ju kanske röntgar om då det blir ett orosmoment...å andra sidan så är det väl ingen lag på att dom ska vara ett år, utan man får väl röntga när man vill och många gör det ju inte alls...
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag tror att det är lite av en ond cirkel.

Många får för sig att en ung hund är nån slags porslinshund, de får inte gå i trappor eller springa för mycket, motionering är totalt förbjudet. Sen ska hunden röntgas när den är året och har obefintliga muskler, hur ska det gå ihop?

Jag röntgade min ena när hon var 17-18 månader och då var hon väldigt välmusklad för sin ålder, hon har faktiskt fått träna upp sin kropp (ingen cykelmotion och sånt, men rätt mycket ridturer och så från rätt ung ålder) och hade A och ua på armbågarna.

Min andra hund är av en helt annan typ, rätt tunn och mer svårmusklad. Hon importerades till avel och fick C vid första röntgen vid 18 månader= slapp. Fick rekommendationen att muskla på och rönta igen ett år efter, då var det inga problem och hon hade A-höfter.
Där förstår jag fullständigt att man har lagt mycket pengar på hunden bara för att ta hit den, röntgar vid rekommenderad ålder och sen provar igen när det inte gick.

Men annars så tror jag på min teori, hade hundarna bara fått muskla sig och bli klara så är det nog inga problem, men folk kan inte se sånt och avgöra om de är klara vid 12 månader eller 24 månader...

//E
 
Sv: Omröntgade hundar

Beror C:et på slappa leder, så är det ju helt ok att röntga om vid lämplig ålder.

Håller helt med dig i fråga om den onda cirkeln: Lite motion - tidig röntgen = slappa leder.

Problemet är ju dock att om man går in och tittar på en hund, så står där ju inte varför hunden fått C på höfterna vid första röntgentillfället..

Det ideala vore ju att anledningen till C-D-E -höfter även det, skrivs ut på hunddata.
Just med tanke på att det tyvärr slinker igenom en del hundar som har pålagaringar på höfterna, vore det ju jättebra.
Om det vore så, får man ju som valpköpare och uppfödare betydligt bättre koll på hundarna :cool:
 
Sv: Omröntgade hundar

Från C-D-E till A eller B på höfterna, är det någonting ni övriga skulle köpa valp efter eller avla med/på?

Det verkar gå en trend av något slag nu förtiden att hundar ska röntgas vid så tidig ålder som möjligt. Gärna samma dag, de fyller ett år :crazy:

Hur mycket tror ni det spelar in på antalet C-höfter, till följd av hunden vid den ålder har slappa leder, inte är helt färdigutvecklad i skelettet eller inte har byggt upp en bra muskelmassa ännu?

Hur ska man som uppfödare/hundägare/valpköpare ställa sig till att, det är rätt vanligt förekommande att hundar röntgas om och får bättre resultat. Ofta vet man ju inte vad det första (sämre) resultatet kommer sig av.

Jag vet dock om hundar som haft pålagringar = C-höft, som blivit omröntgade till B :crazy: Vilket gör att jag är en aning skeptisk till omröntgade hundar, av förklarliga orsaker.

Jag har pratat med SKK: avläsande veterinärer angående detta och de har inga bra förklaringar till hur hundarna i fråga först bedömts ha pålagringar och sedan fått godkända höfter :eek:

Jag tycker att åldern för officiell röntgen borde höjas till att hundar ska vara minst 24 månader innan officiell röntgen.
Misstänker att många C pga slappa leder skulle försvinna då..

Vad tycker/tror ni övriga?


Det ska vara omöjligt att en höft med pålagringar blir en U.a, så då är ju frågan: Är det samma hund på bägge plåtarna? Medvetet eller omedvetet fel?

Att slappa leder röntgas om och istället för C får A eller B har jag inga problem med. Jag har heller inga problem med att man röntgar om där man misstänker att ett fel har blivit begånget. Det finns ju faktiskt en möjlighet att plåtar förväxlas. En av mina uppfödningar är just en sådan hund. Där tyckte röntgande veterinär att det såg bra ut, men kunde av förklarliga skäl inte ge ett utlåtande om det var A eller B, när sedan resultatet D kommer blir man ju som en fågelholk. Den hunden ska vi av två anledningar röntga om till sommaren. Dels för att få nya plåtar att skicka in för avläsning (att de skulle förväxlas 2ggr är inte sannolikt), dels för att om han nu har D se om det bildats pålagringar efter ett drygt halvår.

Jag rekommenderar alltid mina valpköpare att vänta till hundarna blir minst 1,5 år innan röntgen, så även jag tror att muskelmassan spelar stor roll för resultatet.
 
Sv: Omröntgade hundar

Problemet är ju dock att om man går in och tittar på en hund, så står där ju inte varför hunden fått C på höfterna vid första röntgentillfället..

Det ideala vore ju att anledningen till C-D-E -höfter även det, skrivs ut på hunddata.
Just med tanke på att det tyvärr slinker igenom en del hundar som har pålagaringar på höfterna, vore det ju jättebra.
Om det vore så, får man ju som valpköpare och uppfödare betydligt bättre koll på hundarna :cool:

Det tycker jag också. Nu råkar jag ju ha hittat en toppenuppfödare som är väldigt nogrann och kunnig, så jag kan lita på henne.

Men jag tycker att motivering ska införas.

//E
 
Sv: Omröntgade hundar

Det ska vara omöjligt att en höft med pålagringar blir en U.a, så då är ju frågan: Är det samma hund på bägge plåtarna? Medvetet eller omedvetet fel?

Jo, det ska ju vara omöjligt, men ändå har det hänt några gånger.
Hur det kunnat hända kan man ju endast spekulera i, men det gör ju att jag personligen hyser en del misstro till omröntgningar :crazy:
 
Sv: Omröntgade hundar

Jo, det ska ju vara omöjligt, men ändå har det hänt några gånger.
Hur det kunnat hända kan man ju endast spekulera i, men det gör ju att jag personligen hyser en del misstro till omröntgningar :crazy:

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga min misstro. Är det hanteringen av plåtar, avläsningen, registreringen av resultat eller medvetet fusk?

Är det inte hundägaren som fuskat kan man ju fundera. En pålagring eller ett defekt skelett förvinner ju inte bara. I fallet med min avkomma vet jag ju inte än vad en omröntgen kommer att visa, men det ska bli intressant. Där vet ju också jag att omröntgen inte sker för att till varje pris få ett godkänt resultat, utan för att säkerställa ett resultat.
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag vill ju gärna röntga min hane tidigt. Han fyller ett den 16/2. Han ska ju gå agility och jag vill börja träna snart. Har han då sämre än B så får vi hitta på något annat. Men jag tror inte att jag skulle få för mig att röntga om efter ett halvår eller så. Jag är väl iofs ganska säker på att inget är fel. Men man ska aldrig säga aldrig.
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag tror helt klart på att höja åldersgränsen för när hundarna skall HD-röntgas.

Men jag vet inte riktigt vad jag överhuvudtaget skall tro om HD-röntgen. Om en hund med c-d höfter kan få a-b efter en omröntgning.........vad är det som säger att det inte avlas på hundar med a-b men som vid en omröntgning skulle få c-d??

Kan man lita på röntgen när utslaget kan ändras så pass mycket från gång till gång :confused:
 
Sv: Omröntgade hundar

Krävs det inte någon slags identifiering av hundar när de HD-röntgas dvs. att veterinären som röntgar kollar att hunden på bordet har samma ID-nummer som hunden på papperet? Det borde ju vara ganska svårt att fuska OM sådana rutiner finns.
 
Sv: Omröntgade hundar

om jag vetat om att hunden omröntgats så skulle defentivt varningsblinkersarna tänts. men jag resonerar så att att är den fri så är den fri. att en hund med pålagringar skulle kunna få B (ua) låter väldigt osannolikt i mina öron. alltså kanske jag skulle avvaktat en kull eller två, för att se att hunden inte nedärver HD.
 
Sv: Omröntgade hundar

Krävs det inte någon slags identifiering av hundar när de HD-röntgas dvs. att veterinären som röntgar kollar att hunden på bordet har samma ID-nummer som hunden på papperet? Det borde ju vara ganska svårt att fuska OM sådana rutiner finns.

Det är klart att det finns sådana rutiner. Men likväl som det finns rutiner och föreskrifter bryts de också regelmässigt. Även veterinärer har vänner och kollar kanske inte alltid vilken hund det är, eller låter ägaren posta plåtarna etc. If there is a will, there is a way.

Nu säger jag inte att det är vanligt förekommande, men att det förekommer är jag fullständigt övertygad om. Förmodligen bryts föreskrifterna oftare än vad det fuskas.

Men som någon sa tidigare: Om D kan ändras till A, vad är det då som säger att mitt A-resultat är korrekt? Jag samlar numera på mig kort av röntgenplåtarna för att själv kunna jämföra olika resultat. Någon mer som gör det? Jag byter gärna bilder för att själv få en större bank. Bild av en plåt + avläst resultat är intressant. För tillfället har jag tre foton. En A+A, en A+B och en B+B.
 
Sv: Omröntgade hundar

Men så fiffigt :)

Det ska jag börja med jag också!!

Undrar om man kan få kopior från SKK på alla hundar man röntgat genom åren? Ska genast maila och kolla upp det. Det om något vore ju kanonbra :cool:
 
Sv: Omröntgade hundar

När jag ville ha en kopia av vovvens plåtar för att kunna skicka dem på HQ bedömning så blev dom väldigt griniga på skk. Jag fick tjata en hel del innan jag fick dem ;) men ack den som ger sig :D Det kostade en slant också........
 
Sv: Omröntgade hundar

Mehhh..Vad är det att bli griniga över :confused: :mad:

Dessutom borde man inte behöva betala för att få se de plåtar man redan betalat för att få tagna och betalat för att få avlästa! Snåljåparna där :cool:

Nåväl..Jag har slängt iväg ett mail, så vi får väl se vad de svarar på det :eek: :D
 
Sv: Omröntgade hundar

Det har jag också funderat på, om man skulle kunna få kopior på plåtarna (det borde man ju kunna få, som sagt har man ju redan betalat för att få dem tagna och avlästa)... har tänkt varje gång att jag ska ta med kameran och fota plåtarna men det har inte blivit av... skriv gärna här vad du får för svar!
 
Sv: Omröntgade hundar

Ja jag tyckte också att vill jag ha min hunds plåtar så borde jag få dem! Men icke......

Tror dom var rädd att jag skulle dubbelkolla deras avläsning :confused: Fick i alla fall nästan bli väldigt upprörd:angel: innan jag fick dem ;) Tror jag fick betala 150kr för att få tillbaka dem!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 200
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 047
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp