Omröntgade hundar

Sv: Omröntgade hundar

Svaret jag fick:

Hej
Vi kan skicka plåtarna till SLU i Uppsala för kopiering. De tar 130:- per plåt.Hör av dig igen om du vill det ,och vilka hundar det gäller i så fall

Vilket innnebär att jag får betala SLU pengar för mina plåtar..
 
Sv: Omröntgade hundar

Kollar om jag med detta inlägg får bort annonsskiten från mitt senaste inlägg :eek:

Haha... det fungerade :banana:
 
Sv: Omröntgade hundar

Vår tik röntgades vid ca 18 månaders ålder och enligt veterinären (som inte bör uttala sig egentligen) såg det MYCKET bra ut.

Så kom dråpslaget C höfter med lätta pålagringar. Vår blivande avelstik, färdig jaktchampion och allt. Vi gjorde en omröntgen (på en annan klinik) efter några veckor och nu blev det A höfter.

Vi är givetvis glada över beskedet. Men var tog C höfterna och pålagringarna vägen. Är plåtarna ihopblandade? Var det en okunnig människa som röntagde? Hade avläsaren en dålig dag? Låg hunden dåligt?

Min sambo försökt driva frågan vidare med blandannat SKK och älghundklubben mfl. Men ingen verkar vara intresserad.

Hur många A är C-D och tvärtom???
 
Sv: Omröntgade hundar

Det är ju vad som är mest skrämmande egentligen..Att ingen vill erkänna att det är något skumt med att pålagringar bara kan "försvinna" :crazy:

Man kan tycka att rasklubbar och SKK borde reagera kraftigt på sådana här händelser och se över hela systemet och hanteringen.

Jag har också funderat på hur många A-B - höfter som egentligen är C eller sämre :eek:

Det känns som ett osäkert system..
 
Sv: Omröntgade hundar

vet en finsk hund som har två gånger fått C på höfterna. Plåtarna är skickade till de nordiska länderna och alla länder har gett olika bedömning på höfterna allt från A/B till C/D. Alla har bedömt samma plåtar. Här kan man fundera hur experter kan vara av så olika åsikt???
 
Sv: Omröntgade hundar

Själv är jag inte positiv till omröntgen om det nu inte beror på rent tekniska fel. Jag tänker att om en hund inte musklat på sig som den ska när den är 1 år så ligger den helt klart utanför det som är normen/normalt. Är det rätt väg att gå att hundarna måste tränas tills de är två år för att få så bra muskulatur så att det hänger ihop? Är det okej med sådana hundar? Jag följer upp avkommorna till ett antal sådana kullar för att se hur mycket tid deras valpar behöver för att få ett nöjbart resultat på sina höfter. Men det är för få som röntgas för att jag ska ha något resultat. Jag är mest nyfiken.
 
Sv: Omröntgade hundar

Där måste man veta varför hunden fått C. Är det norbergs vinkel eller slapp led etc. Hur ser ledskålen ut? Hur är den formad?
 
Sv: Omröntgade hundar

Där måste man veta varför hunden fått C. Är det norbergs vinkel eller slapp led etc. Hur ser ledskålen ut? Hur är den formad?

Jag har tagit upp frågan med SKK..
Om det finns möjligheter att tillsammans med resultatet ange anledningen till det samma. Det skulle underlätta ofantligt mycket i avelsarbetet, för många uppfödare.

För egen del spelar det lite mindre roll, då jag inte anväder mig eller har några planer på att använda mig av hundar som någon gång fått C på höfterna.

Vi får väl se om jag får svar eller om det bemöts med tystnad ett tag, medans de klurar på det ;)
 
Sv: Omröntgade hundar

Jaha... man betalar veterinären för att få hunden röntgad, SKK för att få plåtarna avlästa och så ska man även betala SLU för att få kopior. Att komma ihåg att ta med sig kameran och fota direkt på plats känns enklare...

Åter till ämnet så tycker jag det är svårt det här med röntgenresultat, ibland vet man ju inte vad man ska tro, kan man lita på resultaten? Om en hund röntgas två gånger på kort tid och får helt olika resultat, vilket är egentligen det korrekta? Hörde precis om en hund som röntgats för någon månad sedan eller lite mer - resultat C. Nu är han omröntgad - HD grad A...

Spontant känner jag att NEJ, jag skulle inte vilja använda/köpa valp efter en hund som röntgats med anmärkning även om den omröntgats med A-B senare, men å andra sidan verkar det kunna finnas massor av anledningar till nedslag som inte har att göra med en egentlig dysplatisk höft. Frågan är om det är rätt att rakt av utesluta en hund om ett den får ett C pga. dålig muskelkondition (=korrekt konstruerad men slapp höftled), inkompetent röntgenpersonal (sned hund/dålig bild), för djup sedering osv. Som sagt, det är en svår fråga. Själv har jag röntgat alla mina hundar mellan 12-15 månaders ålders ålder. Av nio röntgade hundar hittils, 8 st A och 1 st B.

Jag tycker också det vore bra om alla hundar som får annat än A/B fick en motivering direkt på röntgenutlåtandet, en kort beskrivning av vad exakt som är fel. Omröntgen åsido så är det av allmänintresse för uppfödare mfl. att veta vad som bedömts vara fel hos de hundar inom den egna rasen som fått C-E tycker jag.
 
Sv: Omröntgade hundar

Omröntgen åsido så är det av allmänintresse för uppfödare mfl. att veta vad som bedömts vara fel hos de hundar inom den egna rasen som fått C-E tycker jag.

Exakt!! Och det har jag tidigare i mitt förslag/min förfrågan till SKK angående detta även påtalat för dem.
 
Sv: Omröntgade hundar

Jo, jag har börjat träna. Vi har gjort alla hinder. Vi hoppar inte så mycket, men några små tar vi lite då och då. Jag menade nog mest att jag kommer att röntga tidigt, mest för att veta att det är OK.
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag reagerade väldigt på ett sätt som de röntgade min kompis hund. De sa när de skulle lägga rätt honom att oj vad musklad han är, vi får vicka lite. Sen satte de fast bakbenen med rep och matte fick hålla i frambenen. Hur sjutton kan de veta att han låg precis rätt :confused:
Hon fick C på sin hund, men jag har sagt hon ska göra om det någon annanstans.
 
Sv: Omröntgade hundar

Tyvärr vet jag inte det. En lösning skulle ju vara att bedöma hunden som C1, C2 osv där nummern betydde: 1=lös led, 2=pålagring osv??
 
Sv: Omröntgade hundar

Tyvärr vet jag inte det. En lösning skulle ju vara att bedöma hunden som C1, C2 osv där nummern betydde: 1=lös led, 2=pålagring osv??

Jag tycker inte att de slappa lederna är det stora problemet. Det stora problemet som jag ser det är kvalitetssäkringen i HD-röntgen som idag är obefintlig.

Alltför många faktorer spelar in vad hunden får för resultat. Muskling, sedering, vem som sträcker ut hunden, bildkvalité och avläsare. Kan det vara anledningen till att årtionden av hälsoprogram mot HD är resultatlöst i många raser? Inom cocker har det då hänt nada, förutom en ökning när man införde det nya avläsningssystemet, trots att A och B hundar är de som nästan uteslutande har gått i avel.

Nu ska ingen tro att jag vill bli av med HD kollen. Det jag vill bli av med är osäkerhetsfaktorerna som påverkar resultatet. Varför kan hundarna inte röntgas stående och osederade t.ex? Då skulle vi eliminera både muskelstatus, sederingsmetod och utsträckningen i ett enda slag. Dessutom fick man en plåt på hur leden ser ut när hunden använder den, vilket jag tycker är mer intressant.

Idag kan vi inte vara säkra på att det resultat vi får är rättvisande, vare sig det är bra eller dåligt. Det är orimligt att man ska betala 1000:- eller mer för något som egentligen inte säger så mycket. Fram för kvalitetssäkring!
 
Senast ändrad:
Sv: Omröntgade hundar

Det är inte bara hundens A/B som är det avgörande i aveln. Om folk fortfarande använder A/B-hundar fast med syskon med bedrövlig statistik så kommer man ingen vart.

Det var ju någon ras som inför att 80% av syskonen skulle vara fria för att hunden skulle få gå i avel. De hade ju fått stor skillnad. Jag minns dock inte rasen. Kanske någon moloss eller annan hund i den storleksordningen.
 
Sv: Omröntgade hundar

Vissa är ju av den åsikten att det är bättre att använda en hund med C, om alla andra syskon har A och B, än en med A, om syskonen har övervägande C, vilket jag faktiskt är böjd att hålla med om :cool:

Tyvärr, så struntar många, än idag att ens kolla upp syskon och andra släktingar innan de parar sina hundar :eek:
 
Sv: Omröntgade hundar

Det finns en poäng även där, men det är svårt att få folk att röntga sina hundar också. Inom cocker registreras det runt 1300 valpar per år och ca. 300 (tror jag att det var) HD-röntgas. Då är det svårt att få ett bra underlag att jämföra med.

Trots det borde hälsoprogrammet ge resultat. Om man jämför med ögonlysningen som också sker nästan uteslutande på hundar i avel, så har det hälsoprogrammet gett avsevärt mindre hundar med problem. Inom HD ligger siffran konstant, vilket får mig att tvivla på nyttan av det system vi har idag.
 
Sv: Omröntgade hundar

Eller ännu värre... De flesta syskon är belastade med D och E... Vi har ju rasdata på många raser inom grupp 8 och jag har studerat det i många år. Jag hittar många hårresande saker...

Det är tråkigt att så många hoppa över röntgen. Kanske man ska införa något slags återbetalningssystem till valpköparena för att få bättre snurr på det?
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag ställer som "krav" att mina valpar ska röntgas och ögonlysas och skriver in det i kontraktet. Sen kan jag ju iofs inte tvinga dom, men jag förklarar varför jag vill att det görs.
Kommer någon inte göra det, så kommer jag stå för kostnaden, men är ju inget jag säger innan ;)
Men har funderingar om jag ska stå för halva summan av röntgen. Känns lite lättare då att kunna "kräva" att de ska röntga.
Skulle det visa sig att hunden hunden får HD så betalar jag tillbaka 1000 kr, gäller även tandfel och om någon testikel inte ramlar ner. Inte så mycket med 1000 kr, men alltid något.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 192
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 989
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp