Omröntgade hundar

Sv: Omröntgade hundar

Jag har ju vissa önskemål, även jag..

Och jag måste säga att i fråga om jakthundarna, så är nog just HD-röntgen och ögonlysning snäppet före jaktprovsmeritering....

Nu verkar ju de flesta valpköpare vara rätt så intresserade av att gå jaktprov och av att ställa ut sin hund och ingen verkar heller direkt negativ till att vare sig HD-röntga eller ögonlysa sin hund :banana: :bump:

Det är ju också viktigt för deras och hundens skull, likväl som för min skull att veta om hunden har bra höfter och syn, med tanke på att älghundar har ett rätt påfrestande liv, med långa och oftast hårda jaktdagar.
 
Sv: Omröntgade hundar

Som hundägare och uppfödare anser jag att man har ett självklart ansvar att bevara rasen så frisk och stark som möjligt.
Vår jämthane har A höfter men flera av kullsyskonen har C och D höfter. Naturligtvis anväder vi inte honom i avel. Men tyvärr finns det mindre seriösa människor som avlar på vad som helst. Antagligen i hopp om någon slags ekonomisk vinning. Och mestadels okunninghet, antar jag.
 
Sv: Omröntgade hundar

jag e ju från finland ifall det inte kommit fram ennu:D
Där har många valpköpare höjt valppriset med ca1500kr, vilket valpägaren får tillbaka då hunden varit på höftröntgen. Vet inte hur det har fungerat i praktiken, men knappast kan det ha blivit sämre..

För övrigt räknar finska kennelklubben ut ett index på de röntgade hundarna. Alla släktingar är medräknade och hunden får ett nummer t.ex 95 eller 103. talet 100 är medeltal i rasen, så man ser enkelt ifall hundens höftstatistik är över eller under rasens medeltal:idea:
 
Sv: Omröntgade hundar

förlåt, menade ju att uppfödarna höjt priset:idea:
 
Sv: Omröntgade hundar

:rofl: Ja tänk så behändigt det hade varit annars, för oss uppfödare, om valpköparna trugar på oss mer pengar för en valp, än vad vi vill ha för den ;)

(skämtar lite bara)
 
Sv: Omröntgade hundar

Så har det kommit ett svar från SKK....

"" Hej
> Det står idag på röntgencertet om hunden har slappa leder eller
> pålagringar.
> Enligt FCI metoden som vi
> använder anges bara A,B,C,D och E
>
> Hälsningar XXX""

Frågan de fick var:

""> Hej
>
> Finns det någon chans att det i framtiden kommer att framgå på hunddata
> varför en hund får C-D-E på höfterna?
>
> Exempelvis att det kommer att stå C - slappa leder/ C - Pga norbergs
> vinkel/ C- pålagringar etc. ?
>
> Med tanke på att det omröntgen av höftleder blir allt vanligare, så
> skulle det underlätta väldigt mycket om vi som valpköpare/uppfödare
> skulle kunna se varför en hund först fått (exempelvis) C på höfterna
> och sedan vid omröntgen A eller B på höfterna.""

Tycker inte att svaret var mycket att hänga upp i julgranen, så jag svarade så här:

Hej
Tack för svar, men det var inte inte riktigt det jag efterlyste, utan möjligheten att kunna läsa på hunddata om C-D-E-F beror på slappa leder, pålagringar eller dysplasi.

Det blir ju vanligare med omröntgningar och jag vet personligen om minst 1 hund som fått C pga pålagringar (enligt ägaren själv) och som efter drygt 6 månader rötgades om och fick B, på höfterna..

Detta gör ju att jag som uppfödare blir bekymrad och fundersam över hur många hundar som haft pålagringar, blivit omröntgade med B och som sedan går i avel. Det är ju absolut inte till gagn för någon ras att dessa hundar går i avel.

Om det skulle framgå på hunddata, där vi uppfödare kollar upp eventuella hundar för avel, varför en hund fått C (eller sämre) vid första röntgentillfället, så kan vi ju lättare eliminera dessa hundar ur aveln, för ingen seriös uppfödare skulle väl använda en hund som haft pålagringar i avel hoppas jag.

Sedan kan man ju fundera på hur den/dessa hundar överhuvudatget kan få B på sina höfter, men det är en annan fråga.

Just nu går det höga vågor kring jämthunden Petter Sxxxxx/xxxx (censurerade reg.nrt här på buke), som fått C pga av pålagringar och där ägaren, med stöd av älghundsklubben (men inte av jämthundklubben) vill att hunden ska få A på höfterna, eftersom pålagringarna eventuellt kan bero på tidigare skada..Går det igenom, så kommer många att hävda samma sak om sina C-höftade älghundar, då det inte är ovanligt att älghundar får sig någon smäll av en ilsken älg under jakten..
Den hunden verkar ska få dispens för att para 5 tikar och jag antar att dispensen innebär att valparna inte kommer att åläggas med avelsförbud, då det annars inte är förbjudet att använda en hund med C i avel.

Jag personligen ställer mig mycket tveksam till vad det ska kunna tillföra rasen.

Mvh
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag vet att tysk jaktterrier i Sverige också har index. Jag är inte så insatt i det, men jag har sett det lite som snabbast.
 
Sv: Omröntgade hundar

Nu har röntgenkopiorna kommit på 4 av mina friröntgade hundar. Tyvärr gick det inte att få plåten på labbetiken, som fick tillägget: Utmärkta höftleder. Det låg för långt bak i tiden :(

Nu kommer ju kruxet med att få in dem på datorn :eek:

Tips någon??

Funderar på om det går att lägga dem i kopiatorn/scannern :confused:
 
Sv: Omröntgade hundar

Funkade inte, men jag ställde dem mot skärmen med vit bakgrund och fotade dem och det verkar funka..Håller på att föra över bilderna till datorn nu :) :D
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag har stor hund, GD, har ingen egen uppfödning, men om vi får bra resultat i ringen o röntgen så kanske...

Min uppfödare sa dock o jag har läst det någonstans också, minns ej vart just för stunden, säkert på hemsidan, att det sedan 060101 INTE är krav på att röntga GD, men att man ändå rekommenderar det. Om man inte röntgar får man inte valphänvisning.

De menar iaf att "vi" inte har problem med höfter/armbågar, utan "vårt" problem är hjärtan som tyvärr inte upptäcks förrän vid obduktion.
 
Sv: Omröntgade hundar

Sedan kan man ju fundera på hur den/dessa hundar överhuvudatget kan få B på sina höfter, men det är en annan fråga.

Jag tycker tyvärr att frågan hur en D eller E höft kan bli en A eller B är väldigt relevant som utgångsfråga.

De flesta har problem med att en tidigare röntgad hund kan få sitt resultat ändrat, men däremot ifrågasätter man inte A och B resultat där inga tidigare plåtar finns. Vad är det som säger att den avläsningen är riktig?

Så länge man inte kan vara säker på att samma plåt får samma resultat oavsett av vem och när den avläses så har vi ett stort problem. En hunds resultat ska inte kunna vara avhängigt av var plåten är tagen och vilken sedering som använts heller. I dagsläget tycker jag mer och mer att HD resultatet är värdelöst - ovasett att jag har friröntgade hundar. Jag skulle inte vara betjänt av att veta varför en hund är avläst C, D eller E. Jag skulle vara betjänt av att veta att det avläsningsresultat de fått är korrekt, och att det är oavsett klinik, sedering, avläsare och hur många gånger det görs om.
 
Sv: Omröntgade hundar

Jag har stor hund, GD, har ingen egen uppfödning, men om vi får bra resultat i ringen o röntgen så kanske...

Min uppfödare sa dock o jag har läst det någonstans också, minns ej vart just för stunden, säkert på hemsidan, att det sedan 060101 INTE är krav på att röntga GD, men att man ändå rekommenderar det. Om man inte röntgar får man inte valphänvisning.

De menar iaf att "vi" inte har problem med höfter/armbågar, utan "vårt" problem är hjärtan som tyvärr inte upptäcks förrän vid obduktion.


Man måste röntga GD innan den får avla ( om valparna ska bli godkända ), men det är ingen avelsförbud mot sämre än A eller B höft..

Detta har bidragit till att ett flertal GD-uppfödare använder sig avelshundar med både C och D höft, tyvärr, rekomendationen ligger här ( man rekomenderar att använda hundar vars status är A eller B men det är ingen tvång )

Jag tycker att krav på godkänd röntgen ska vara obligatoriskt på varje ras, liksom en form av mentaltest!
 
Sv: Omröntgade hundar

KL
Fördelen med att röntga en hund tidigt är att om det
senare händer en olycka så kan du i alla fall säga att
höfterna var ua vid 1 års ålder. Det kan ha betydelse
vid försäkringsfrågor och det var någon som hade ett
exempel på en C-höft som de ville ha till A pga olycka.

Någon kommenterade även en röntgenbild som var tagen
med fastbundna ben som de inte litade på. Är bilden inte
rak och korrekt tagen så bedöms den inte, utan måste
tas om.

När det gäller kopior på röntgenplåtar så är det så att veterinären
måste behålla orginalet i X antal år för dokumentation. Därför
måsta man betala för en extra kopia.

Sedan är det skrämmande att höfter som bedömts ha pålagringar
plötsligt inte har det mer. Det är något som borde kontrolleras.
Jag trodde att alla bilder bedömdes av två personer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 195
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 016
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp