Skillnaden på A-höft och B-höft?

Sv: Skillnaden på A-höft och B-höft?

min hund vickar mycket på rumpan när han skrittar och passar, viftar han samtidigt på svansen blir det ännu mer. han är inte röntgad men har vid 10 års och som aktiv tävlingshund på elitnivå aldrig visat någon tillstymmelse till smärta, så jag antar att hans höfter är rätt okej. jag tror inte att det är något att oroa sig för om det inte uppkommit helt plötsligt.
 
Sv: Skillnaden på A-höft och B-höft?

Hon reagerade nämligen när vet lyfte upp hennes bakben. Kan ha varit träningsvärk, men då trodde vi att det var just höfterna.

Det kan även vara ett tecken på att ryggen inte är som det ska. Är hon röntgad även där? Kan ibland vara svårt att hitta ryggproblem bara genom palpering. Min tik har fria höfter men tyvärr en förkalkning i längryggen. Hon reagerar väldigt starkt när man lyfter i bakbenen eftersom det stramar i ryggen..
 
Sv: Skillnaden på A-höft och B-höft?

Det kan även vara ett tecken på att ryggen inte är som det ska. Är hon röntgad även där? Kan ibland vara svårt att hitta ryggproblem bara genom palpering. Min tik har fria höfter men tyvärr en förkalkning i längryggen. Hon reagerar väldigt starkt när man lyfter i bakbenen eftersom det stramar i ryggen..

Eftersom hon sprang som en galning dagen innan så misstänker vi träningsvärk. Hundens problem är så gott som borta, det var bara rätt sorts stimulering som behövdes :)
 
Sv: Skillnaden på A-höft och B-höft?

Härligt att höra :)

Ja, en otroligt lättnad! Vi ville ju inte träna på för hårt innan vi kollade höfterna åtminstone. Så att få bekräftat att höfterna var fina, och att se hur rätt träning hjälpte var en stor lättnad för mig! Men tack för ditt tips, det är jättebra att ha i åtanke!!
 
Sv: Skillnaden på A-höft och B-höft?

Vad var det för träningstips du fick då? :d

Spår, rapportering, uppletande, fortsätta med trickträning, "fikaträning" (Sitta ute med henne tills hon är helt lugn) och även mindre saker som handtarget utöver skvallerträningen vid hundmöten, åka till tränarens hundcenter för att träna henne bland andra hundar osv.
Jag och vovvsan älskar det :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 200
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 138
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 429
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Kan någon förklara lite snabbt för mig vad det betyder? Mejlade en som sålde Schäfervalpar (renrasiga enligt henne) och frågade varför...
2
Svar
25
· Visningar
5 057
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp