Bukefalos 28 år!

skillnad på hästens kraft

Jag har aldrig skrivit att det inte finns bättre ryttare inom andra grenar, den här diskussionen handlade bara om hästar.
Och jag har inte skrivit att det inte finns halvblod som inte går på framdelen...det var en jämförelse mellan två ytterligheter. Visst finns det massor av halvblod som rids trevligt, men visa mig gärna ett halvblod som piafferar bättre än iberiska hästar i allmänhet (generalisering igen kanske :p). Jag har aldrig sett ett halvblod som är utbildat för tävlingsdressyr som kan göra en piaff med all tyngd på bakdelen, så att man kan se att nästa steg -ytterligare lite samling- skulle kunna bli en levad. Det bästa jag har sett är en häst med tyngdpunkten "mitt på" och i normala fall som kan få sådant lyft i frambenen att den kommer upp till framkotorna i trampet. Jag säger inte att det inte finns halvblod som piafferar bra, däremot att iberiska hästar har en naturlig förutsättning för det och därmed gör det lättare. Alla de bästa piafferna jag har sett, med riktig kvalitet och samling, har varit av just iberiska hästar. Oavsett ridstil.

Som en parentes kan jag också säga att jag själv rider på ett halvblod...och inte är jag med i nån ridsekt heller. :crazy:
 
Ännu en gång har någon i denna tråd läst in en generalisering där jag inte kan hitta någon: "jag tittar hellre på ett...än ett..."!
Men vilka NI är det DU syftar på som aldrig tröttnar?
:confused:

Är JAG en av de NI? NI kanske är alla som tycker att barockridning är spännande? Men förhoppningsvis vill du inte generalisera så!
Jag tycker inte du behöver bli så upprörd, för de allra flesta inom alla discipliner tycker som du, att det finns bra OCH dåliga yttringar inom alla discipliner, inklusive sin egen.
Skillnaden är ju rimligtvis att man hittat FLER BRA och FÄRRE DÅLIGA inom den disciplin man valt, och att det är därför man rider på det viset??? :idea:
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 979
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 817
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp