Skillnad på inridning?

Sv: Skillnad på inridning?

Det är så svårt att föklara så här på tråden bara. Ang tygeltagen så menar jag att om jag inte har något tryck i benen och tar i tygeln så vill jag att hästen går undan för trycket genom att backa. när jag släpper så ska han stanna.

Ryggningen däremot lär jag ungefär likadant som ni andra. trampar ner hälarna så benen kommer lite längre fram och gungar lite med benen samtidigt som jag sätter rumpan djupare i sadeln. ungefär som när jag stannar fast då har jag inget tryck i benen. Gud, va det är svårt at förklara! :laugh: Men jag tror oxå att det beror helt på vem man rider för. huvudsaken är ju att man är konsekvent! :D

Ja, skulle vi se varandra rida skulle vi nog inte se någon synbar skillnad:D

Men vi verkar ju vara någorlunda överens om att vi nog tänker lite annorlunda jämfört med när vi ridit in hästar på engelskt vis...

Ja, man har ju lite andra mål med inridningen eller vad man ska säga. Men det är otroligt lätt att falla tillbaka och rida på engelskt vis. :laugh: Jag har ridit in runt 20 hästar engelskt men det är min första som ska bli westernhäst så den andra ridningen sitter ju djupare rotad. Även om jag redan innan jag bytte inriktning red mer likt westernstuket eftersom jag tränade min dressyrhäst för Peter Ljungberg.

Jag tycker det är mycket stor skillnad. Man prioriterar helt olika saker och har inte alls samma tänk. I western värdesätter man markarbetet mer, tex att när man väl sitter på hästen så kan den ju alla hjälper och kommandon, och man börjar oftast tidigare med detta från marken.
många gången engelska ryttare börjar med hästen när den blivit stor och stark och tar första "fighten" direkt från ryggen, de har ju lett hästen från och till hagen och kanske longerat och tömkört, men då kan den ju fortfarnade inte det här med styrningen och skänklarna och gå undan från tryck som man tränar inom western som prio ett.
hoppas ingen blir sur, men har sett skillnaden tydligt på nära håll. Många gånger. Man låter även i western hästen att gör misstag för att lära sig, man använder eftergift mycket tydligare, (många som rider vanligt kan inte förklara eftergift men de vet hur den används:angel:), och man vill i western att hästen ska vara med mer mentalt hela tiden och bli motiverad. I engelskt räcker det att ryttaren är det....:crazy:
Man tränar mer hästens kropp och inte det mentala så mycket i engelskt....vågar jag skriva detta...hmmm...
jag tror givetvis att man kan hitta bra grejer i alla dicipliner och ta det man tycker är bra, men western har passat mig mycket bättre därför har jag valt det.

Vill inte göra någon sur, men har sett det IRL många gånger...

Jag håller inte med dig om att man kan säga så! Det finns bra och dålig inridning i alla dicipliner och western är inget undantag!!

Det du beskriver ang eng. inridning kallar jag oxå dålig inridning men INTE eng. inridning. Jag har ridit in flera hästar per år eng. vis och jag rider inte in hästar så och jag lovar att dom som är duktiga på unghästar oavsett diciplin inte heller gör det.
Även om dom ska gå eng. så jobbar jag dom givetvis från backen innan. Tömkör mycket så att dom vet vad tygeltagen betyder, ser till att dom gå undan för tryck förberedande för skänklarna osv. Mina unghästar får givetvis göra fel och jag försöker hela tiden stimulera och motivera unghästen genom att låta dom göra många olika saker.

Däremot kan jag hålla med lite ang eftergiften. Rider man in en häst på eng. vis så ger man inte riktigt lika mycket tygel, men man ger alltid eftergift. Dock ska ju dom gå med lite mer stöd på bettet.

Nu är det min första inridning westernvis och som jag skrivit innan så gör jag lite annorlunda på vissa grejer men inte på grundarbetet innan uppsittning. :)

Senast ändrad:

kl*
finns väl en hel del skillnader men även likheter.
Framförallt anser jag att många engelsk ryttare gärna undviker problem i sin inridning, " vi gör såhär så den inte blir rädd", "akta där så inget händer" osv. Detta resulterar bara i att man får hinder senare i livet med hästen.
Men håller med om att en bra inridning är en bra inridning oavsett inriktning.
Hatar att dela in folk i fack och tycka om olika grupper, bra är bra, dåligt är dåligt . Enkelt och sant.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Förstår inte denna inställning att man rider med mindre ben inom western... känns som den gamla skolan litegrann. Inga ben, långa tyglar och rid med rösten?

I "min värld" rider man väldigt mycket med benen, oavsett om man rider "engelskt" eller "western". Det är för övrigt ingen skillnad för mig i inridningsfasen då alla hästar först och främst måste lära sig balansera och bära sin kropp. Vilken form man väljer att senare rida sin häst i är oväsentligt.

Benen är extra viktiga när man rider utan stöd i munnen. Jag vill kunna reglera tempo och broms med mina ben. I dom allra flesta fall vad gäller väl utbildade westernhästar så betyder ben broms och samling, inte gas och framåt.

För min del finns det inget som är "engelsk" eller "western" inridning. Tänker för mig är exakt detsamma och även vad resultatet av inridningen ska vara.

*kl*

Förstår inte denna inställning att man rider med mindre ben inom western... känns som den gamla skolan litegrann. Inga ben, långa tyglar och rid med rösten?

I "min värld" rider man väldigt mycket med benen, oavsett om man rider "engelskt" eller "western". Det är för övrigt ingen skillnad för mig i inridningsfasen då alla hästar först och främst måste lära sig balansera och bära sin kropp. Vilken form man väljer att senare rida sin häst i är oväsentligt.

Benen är extra viktiga när man rider utan stöd i munnen. Jag vill kunna reglera tempo och broms med mina ben. I dom allra flesta fall vad gäller väl utbildade westernhästar så betyder ben broms och samling, inte gas och framåt.

För min del finns det inget som är "engelsk" eller "western" inridning. Tänker för mig är exakt detsamma och även vad resultatet av inridningen ska vara.

:bow::bow:

kl*
Framförallt anser jag att många engelsk ryttare gärna undviker problem i sin inridning, " vi gör såhär så den inte blir rädd", "akta där så inget händer" osv. Detta resulterar bara i att man får hinder senare i livet med hästen.
Hatar att dela in folk i fack och tycka om olika grupper, bra är bra, dåligt är dåligt . Enkelt och sant.

detta håller jag fullständigt med om!
jag har här hemma en bok om inridning/unghästutbildning där det står tex at man ska vara väldigt försiktig så man inte skrämmer hästen, att vid uppsittning ha högerben högt över hästen så den inte blir rädd... sedan finns några sidor om en annan metod (tror det står western) där de med vilja och under kontrollerade former utsätter hästen för saker som tex att vid uppsittning peta hästen i ljumsken/på länden med foten/benet samt mycket annat i samma anda.

Det är för mig helt obegripligt att inte göra detta med alla hästar, vart tog miljöträningen/hanteringen vägen?!

Jepp...är helt min uppfattning också. Jag har ridit in hästar i både engelskt och western och jag gör fortfarande ingen skillnad.

Western_ivy: Jag la samma grund från marken som i sadeln även innan jag började med western. För mig har det alltid varit en självklarhet att jobba igenom allt så att hästen är trygg med vad jag gör. Jag har inte uppfattningen av att jag varit ensam om det. Jag vet dock att det finns en del som inte gör så men inte att det på nåt sätt varit övervägande.

Senast ändrad:

ingen ide att man säger nått för folk missuppfattar och tar åt sig som vanligt...
såklart det finns rötägg i alla dicipliner!!:eek:
och såklart det finns bra sätt i allt också!!

men jag tröttnade på alla j*vla oförskämda oupfostrade hästar när man gick på naturbruk (två stycken faktiskt och på båda ställen samma visa).. hände olyckor varje månad och folk verkade acceptera det. jag själv blev rädd, för jag visste hur det kunde vara och såg då hur farliga hästarna var.. de bara letade saker att bli rädda för och hade ingen fokus på människan...
såg inridningar m.m. och när man är på en skola tror man att det ska vara såå, alla studiebesök typ samma visa...
och försökte man lirka lite och förklara att det kunde vara lite bättre så blev man klassad som konstig och utstött, speciellt när man var ensam om att rida western. jag skulle acceptera deras tänk och sätt men de kunde inte visa samma respekt mot mig, konstigt...
en hovslagare på skolan sa till mig att han älskade åka o sko westernhästar och körhästar för de är så väluppfostrade, finns undantag såklart men i det stora hela..
kom ifrån tråden lite! ursäkta!:o

ja, jag behandlar och "fostrar" alla hästar lika jag med... bryr mig inte det minsta om inriktning.
men detta var vad jag läste i en bok om unghästar/inridning
tyckte det var så dåligt att bara typ 1 sida ägnades åt att "utsätta" hästen för allt möjligt medans resten av boken handlade om att vara försoktog och inte "skrämma" hästen.
de hästar jag/vi har hemma de får vänja sig vid allt, och de är heller sällan några problem med något med dessa hästar!

men faktum kvarstår! det finns de som fostrar/hanterar hästar olika/annorlunda inom de olika diciplinerna.. min egen uppfattning är att travhästar och westernhästar GENERELLT är lättare att hantera(självklart finns det undantag), de har oftast mer respekt för sina ägare/skötare, och är lugnare/mer väluppfostrade än de flesta ridhästar(som jag träffat)!

detta är min erfarenhet... tyvärr!

Senast ändrad:

kl*

Rålig att non se att det är en hel del skillnad. Många som vill gå över från English - Western men vet inte vad western ridning är och har igen som kan rycktig sa vad western riding är :confused: Så dom släppa sina gammle English Ridskol Träning med sig och klä sig i western stuk :confused: en del efter några år kalla sig for western träner?
I åratal har jag titta på western tävling och den ridning jag har sett är igenting jag känna igen från mina ungdom:
But what the hell do I know, just a broken down ol horseman born and raised west of the Mississipi :grin:
Az

Men, vad är då "engelskt" och vad är "western"? För mig är det viktigaste med "Good horsemanship". Att jag blivit fostrad i den engelska läran betyder inte att jag är inkompetent och inte kan ta till mig det som är bra från alla discipliner/grenar. Att som Erik generellt mena på att man inom den engelska ridningen inte är konsekvent stämmer inte. Vissa är det, andra inte.

Jag sticker fortfarande ut hakan och påstår att jag rider western. Ja, jag har bytt från ridbyxor och ridstövlar till jeans och boots. Varför? Jo, det är bekvämare och passar mig som person bättre. Jag har ridit för svenska "top trainers" (gör det fortfarande) och visst ser dom att jag har engelsk dressyr i ryggraden, konstigt vore det väl annars. Ingen av dom tycker att det är ett dåligt inslag då jag även som engelskryttare betonade kommunikation/samarbete, lugn och harmoni. Att kunna lita på sin häst, våga ge den förtroendet.

Good Horsemanship är en allman uppfättning som alla vill uppnå.
Igen har sagt att du är inkompitent(?) och säkert dinna klassic träning har kommit dig till godå och gjört dig till en duktig rytter.
Jag har aldrig sett dig rida så jag kan inte saj vad för typ ridning det är.
Jag har bara sagt som allmant:
"mycket av den ridning jag se på western tävlingar är inget jag känna till från mitt barndom"
Az

Good Horsemanship är en allman uppfättning som alla vill uppnå.
Igen har sagt att du är inkompitent(?) och säkert dinna klassic träning har kommit dig till godå och gjört dig till en duktig rytter.
Jag har aldrig sett dig rida så jag kan inte saj vad för typ ridning det är.
Jag har bara sagt som allmant:
"mycket av den ridning jag se på western tävlingar är inget jag känna till från mitt barndom"
Az

Jag är övertygad om att alla discipliner, oavsett varifrån i världen de används, har nåt gott att bidra med. Svårigheten är ju att sålla, framförallt om ryttaren som individ inte har känslan och erfarenheten att ta bort det som är dåligt. För mig som person är det långt viktigare att ha en bra "Versatile horse" och är inte ledsen alls om jag därmed inte blir topp-placerad i enskild gren. Håller mig gärna i mellanskiktet i många olika grenar. "Vi"-känslan för mig och hästen är långt mer viktig. Vi tävlar då och då (är tanken då vi ännu ej kommit till start p.g.a. skador och sjukdomar). Men det styr inte mitt och hästens liv. En lång "trail ride", samarbeta kring någon syssla på gården, träna och träffa likasinnade på clinics...det är min värld med häst. Har en ny film upplagd där jag rider med unghästen på släp...det var för mig en perfekt dag med mina två hästar.

Gäller detta enbart här i landet eller ser du detta även i USA? Är det enbart nåt negativt eller är det så att det utvecklas som allt annat även åt det positiva?

Howdy:
Vi är av samma tänken på många sätt, en bra all-around-horse och plucka till sig dom bra biter som man kan uttveckla med. Dom dåliga egenskaper kan vara svårt att se själv om man har igen som kan filma, där man kan se sina brister och jobba på dom.
Jag ledar med dig på grund av sjukdom, förlörad Saddle Time som är så viktig.
En ny häst som få inte den tid på grund av sjukdom.

Western Horsemanship:
En obegrepphet under 1950-60tal. alla rid Spanish Rein (neck reining) med eller utan sadel, kände några som rid Classic (english två handfättning).
Vårt ridstil var av praktiska bruk för att rope (inte mycket änvandning för det i den Pacific Mountain Range) gate opening och ponnying unghäster och en pack string.

Ponnying är en av dom bästa sätt att lära sig neck reining, den tvynger dig att få dom kontrol och känsla med ett hand. (titta på trail grener när dom kör en lådibil styrning, komma dom till en gate och det bli problem, dom sitta där och fippla med tyglarn för dom kan inte styr hästen med en hand och känkler)

Jag har sett dessa lådibil western riding i USA dom sista åren, vill folk rida så och källa det för western är det deras sak, dom upptäcker snart att så fort dom vill göra nonting praktisk om kräver neck reining då komma dom till bråk.

gå intill youtube-----polebending och se hur americas best styr sina häster igenom polerna, det är inte så mycket styrning än Pekning, dom peka för hästen höger-vänster, hörger-vänster, hörger-vänster.

Az

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 501
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 544
Senast: Syrax
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 864
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka