Skillnad på populära raser där du bor!

Malibu_Stacy

Trådstartare
Tänkte höra lite hur det är där ni bor angående vilka hundraser som är populära, särskilt då ni som bor utomlands.

I Sverige, särskilt då Stockholm, tycker jag mig mest se:

Rottweiler
Labrador
Dvärgschnauzer
Schäfer
Chihuahua
Olika slags staffar


I Tyskland, Särskilt då München där jag bor ser jag ständigt:

Beagle (måste vara den mest populära rasen här just nu. Går knappt att gå utanför dörren utan att se ett exemplar. Tror tyvärr inte att särskilt många av de hundar jag ser får gå ut och jaga :()

Ungersk Viszla (de är otroligt trendiga just nu, tyvärr! Ser jämt såna när jag är ute och går)

Golden Retriever (vart är de inte populära?)

Jack Russell (lågställd, har aldrig sett en högställd här)

Schäfer (finns många fina högresta exemplar!)

Så, lite skillnad är det va?
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Låter absolut som att det är skillnad! Kan bli riktigt intressant att jämföra.


Här i "mitt område", någon mil norr om Sthlm är det nästan uteslutande "pitbull-liknande" hundar (självfallet med tillhörande osäker kille runt 20års åldern..). Det finns en del småhundar som då bor i barnfamiljer eller är stallhundar. Sedan finns det några retrivers, även om det inte är så många.
Sedan finns det 5 salukis :D 2 hos mig och 3 ca 15 minuters promenad härifrån.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Har i USA ar "hund kulturen" valdigt annorlunda mot i Sverige. Var och varannan har hund, men majoriteten gar alldrig med dom i koppel. Jag bor ganska "rural" dar alla har 4 hektar eller mer och jag ar nog den enda som nagonsin tagit ut sin hund i koppel... Dessutom ar jag nog den enda som har bara en hund, de flesta har flera stycken.
I 'stan' med vanliga villatomter har inte majoriteten hund, men formodligen I alla fall halften. Fortfarande gar de flesta aldrig ut med hunden/hundarna, de flesta hundar gar in och ut med hundlucka, vissa far aldrig komma in i huset.
De fa man ser i koppel ute pa stan ar mest sma hundar som far som nystan i andan pa langa 'flexi leads'. Jag brukar "rollerblade" med min rottis pa en motions slinga mitt i stan. Dar kan jag se nagra enstaka labs eller andra storre hundar vars agare gar langt upp pa grasmattan nar jag kommer for att dom inte kan halla i sina dragande hundar om dom ar for nara.

De vanligaste raserna ar nog pitbull/pitbull korsningar har i sodern och i 'mitten America', I 'north east' och efter vastkusten ar det nog mer renrasigt, mycket (MYCKET) farre pitbulls, och kulturen ar mer som i Sverige att man gar ut med hundar i koppel.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Tänkte höra lite hur det är där ni bor angående vilka hundraser som är populära, särskilt då ni som bor utomlands.

I Sverige, särskilt då Stockholm, tycker jag mig mest se:

Rottweiler
Labrador
Dvärgschnauzer
Schäfer
Chihuahua
Olika slags staffar


I Tyskland, Särskilt då München där jag bor ser jag ständigt:

Beagle (måste vara den mest populära rasen här just nu. Går knappt att gå utanför dörren utan att se ett exemplar. Tror tyvärr inte att särskilt många av de hundar jag ser får gå ut och jaga :()

Ungersk Viszla (de är otroligt trendiga just nu, tyvärr! Ser jämt såna när jag är ute och går)

Golden Retriever (vart är de inte populära?)

Jack Russell (lågställd, har aldrig sett en högställd här)

Schäfer (finns många fina högresta exemplar!)

Så, lite skillnad är det va?


Va ledsamt att läsa om beaglarna :(


Här där jag bor, nordvästra dalarna är det mest, enligt mig;

Gråhundar
Jämthundar
Hamiltonstövare
Finnstövare
Golden Retriever
Schäfer
Rottweiler
Finnspets
Alla Setterraser


:)
Det är såå mycket jakt där vi bor, så det är inte så konstigt att det är mest jaktraser.:P
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Stan över lag tycker jag det är mycket Flat Coated, Golden, Labrador, lite olika knähundar, schäfer, setter, storpudel.

Vid höghusen i mitt område (tre höghus i radhus-villaområde, alltså inte miljonkomplex) är det ovanligt mycket kamphundar tycker jag. Med tillhörande ungt, hundosäkert par. Ett par undantag finns förstås!!

Mina föräldar tillhör undantagen och har jagande Beaglar!!:D
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Här i ödeskogen finns det mest jämthundar & gråhundar :D

Någon enstaka karelare, hälleforsare, finsk spets, stövare, pudel, finsk lapphund, sheltie, rottweiler, grand danois, BC och några små blandraser av modell golvmopp som jag vet om.

Och så våra fauvar givetvis ;)

Övervägande del jakthundar i antal således :)
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Här är det massa Chihuahua, Pudel (Mest mellan och dvärg) och Rottweiler. Även en hel del Schäfrar..
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

I Köpenhamn (Nörrebro):
MASSOR med amstaff och amstaff/pitbull korsningar
Rottweilers
D/S gårdshund
Finns också endel chihuahuor, men dessa är väldigt dåliga på att promenera med hunden så jag ser de bara på träffar och när de går runt knuten till en grästuva (liksom som många andra småhundsraser som pk, rtoy osv) :smirk:

I Luleå (bergnäset):
Tibetansk spaniel
Pudlar
Finsk spets
är ganska varierat med raser men dessa och speciellt tib.spaniel ser men mkt.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

I småhålor tycker jag att det verkar bero en hel del på vad det finns för uppfödare i området, där mina föräldrar bor ser man många basenjis och det är ju i övrigt en ganska ovanlig ras. I Mjölby finns det mycket vinthundar, salukis och borzois. Sen de generellt vanliga raserna golden, labbe, schäfer, de finns ju nästan överallt.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

I min stad så ser jag mest , i den ordningen:

*Amstaff- och pitbullkorsningar av olika varianter
*Shih Tzu
*Labrador i olika färger
*chihuahua
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

*KL*
Vår by är överbefolkad av labradorer, företrädelsevis svarta. Åtminstone känns det så.

Här om runtomkring finns även en hel del Jack Russel.
Dvärgschnauzer har också blivit oerhört populära. Bra för att fler får upp ögonen för en mycket trevlig ras men jag tvivlar på att en snabb ökning är bra för någon ras. Alltid en del oseriösa som parar individer som inte borde vara i avel (men det är ju en annan diskussion).
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Här där jag bor, två mil norr om Växjö är det stor variation på raserna. Här finns det faktiskt det mesta. Alla djurägarna är faktiskt trevliga och har bra kontroll på sina hundar om man bortser från en och annan A-lagare.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Var och varannan har hund, men majoriteten gar alldrig med dom i koppel.

Det här kan jag hålla med om att fallet även är i München. Jag och min dvschnauzer bor verkligen mitt i stan, och trots det går de flesta hundar lösa överallt; på gatan, i parken, på bussen, i tunnelbanan etc.
De flesta verkar ha bra pli på sina hundar på så sätt så det funkar faktist.
Sen är nästan alla hanar kastrerade så det blir sällan bråk. Det är mer regel än undantag att man kastrerar sin hane i Tyskland. Lite skillnad från Sverige där det är tvärtom.

Hemma händer det oftare att det morras och skälls vid hundmöten medan det här i München ofta funkar super när vi möter andra hundar. Beror väl då mest på att de flesta vovvar går lösa och inte har någon nervös ägare som drar hunden emot sig och sen väl för att de flesta är kastrerade.



Vädligt intressant att läsa hur det skiljer sig även i Sverige :)
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Kan ju försöka...

Hos mamma, Stockholms västerort:
Golden
Labrador
wheaten
en och annan border collie
Några salukis också :P Men inte så många.

Linköping:
Golden
labrador
dvärgschnauzer
amstaff och liknande
schäfer

Edit: I sthlm går betydligt fler lösa än i linköping. De i linköping klarar nog hundmöten bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

De jag brukar se dagligen under mina egna promenader här i Skellefteå är:

Golden Retriver
Dvärgschnauzer PoS eller Svart
Mellanpudel
Chihuahua
Rottweiler
Schäfer
Amstaff

och så en herrans massa blandraser förstås...
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

De raser jag upplever är vanligast några mil från Kalmar, i den ordning som de står

Schäfer
Labrador
Mindre/mellanstora jakthundar såsom Tax, drever, stövare
Jakthundsspetsar. Framförallt Jämthund, Gråhund och olika Laikor. Även nån Karelare, Hälleforsare och vit älghund.
Bordercollie
Chihuaha (stavning?) och Papillion, sällan renrasiga utan oftast en blandning mellan de två.

Däremot är det väldigt sällsynt med raser som verkar vara ganska vanliga på andra ställen. T ex Amstaff, Pitbull, Rhodesian Ridgeback, Golden Retriever, Pudel mfl.

Överlag är det mest Schäfrar och jakthundar (för markvilt, fågelhundar är det väldigt ont om här). Faktiskt får de flesta jakthundar häromkring jaga, vilket jag tycker är bra!
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Här ser jag mest:

Blandraser (stora som små)
Amrikansk cockerspaniel
Golden
Labrador
Flat
Schäfer
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

I Mjölby finns det mycket vinthundar, salukis och borzois..


jag ska börja ut och gå i mjölby :D:d

Här i min förort är det mest blandraser, golden, småpudlar, aukasisk ovtjarka och bichon.

När jag bodde i Frankrike var det

80%blandraser större varianter av kamphund/schäfer/rottweiler/huskey mixar, alla hemlösa hade en bunt hundar var.

sen resten pyreneer, spaniels, terriers.
 
Sv: Skillnad på populära raser där du bor!

Västra Götaland / Vänersborg

King Charles Spaniel
Golden
Terrier (ofta Cairn terrier)
Amstaff
Pudlar


Något åt det hållet skulle jag tro ^^ Sen är det kanske vad man lägger märke till också..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker att det är fascinerande att se hur populariteten av olika hundraser förändras över åren. Vissa hundraser har hängt med länge på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 815
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp