Hitta rätt ras!

nyponros

Trådstartare
Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för mig...:angel:

Det verkar vara ganska som är osäkra på vilken ras som passar in i deras liv, så jag tänkte att vi kanske kunde göra en liten guide här?

Jag skriver upp ett antal mer eller mindre populära hundraser, så får någon jättegärna skriva ett inlägg om ngn eller flera av raserna, och berätta VEM som ska köpa just den rasen, och VAD man bör aktivera sin hund med, och HUR mkt. Gärna också lite om hundens psyke/natur, samt vem som INTE ska köpa den.
Hoppas någon nappar på detta, vet ju att det finns många hundkunniga här. En tråd åtminstone jag skulle uppskatta:)

Så här då:

Labrador retriever

Golden retriever

eng.Cocker spaniel

Schäfer

Rottweiler

Finsk lapphund

Chihuahua

Springer spaniel

Sibirian Husky

Pudel

Grand danois

Chinese crested

Shetland sheepdog

Samojed

papillon

whippet

afghan

eng. bulldog

amstaff

border collie

collie

Shi tzu

Lagotto

Mfl...:)

Jag vet inte hur detta kommer fungera, mend et vore roligt med lite information:)
Lägg gärna till andra raser också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hitta rätt ras!

Bra idé! Jag kan börja med strävhårig dvärgtax och west highland white terrier då!

West highland white terrier:
Egenskaper:Är en käck, kaxig och framförallt tuff och robust terrier . Det är en "stor" hund i litet format och är alltså INTE en knähund. Westien kommer urspungligen från Skottland där den från början avlades för jakt, numera avlas den mer som sällskapshund men har mycket av sina jaktinstinkter kvar. Denna hund behöver en fast hand och bör och vill gärna gå långa skogspromenader. Westien är en väldigt lättlärd hund med god motivering. Den har en lagom "will to please". Precis som med alla småhundar och framförallt terriers är denna hund mycket mer "hund" än vad den utger sig för att vara. Den behöver uppfostras rätt från början för att inte bli för dominant och alltför kaxig. Pälsen ska vara hård och kritvit och ansiktet ska ha kolsvart nos och mycket mörka ögon. Westien trimmas 4-5 gånger per år. Dvs att man rycker bort det översta av de två lager päls tills pälsen blir ca två tre centimeter. Detta för att bevara hårdheten i pälsen som mycket effektivt stöter bort smuts!
Pälsen ger också ett mycket gott skydd från regn och rusk och den behöver alltså mycket sällan kläs upp på vintern. En westie vars päls blir klippt blir mycket lätt smutsig och ger ej något speciellt skydd mot kallt och ruggigt väder därför att pälsen blir väldigt mjuk. Westien fäller i regel inte, möjligvis om den blir mycket stressad.
Westien är en utmärkt sällskapshund om dess behov tillfredställs.
En westieägare bör älska långpromenader i skog och mark där den trivs bäst. Westie i stan på heltid är enligt mig inte en bra idé.


Strävhårig Dvärgtax:


Denna typ av tax avlas fortfarande för jakt och kräver egentligen en jakt eller spår intresserad ägare. Har man ej möjlighet eller intresse för detta bör den få utlopp för sin enorma energi och gå låånga långa promenader. En tax måste ha en mycket konsekvent ägare med en fast hand då dom tenderar att vara lite aggressivare än vissa andra raser. Den tyr sig ofta till en person i familjen och kan ofta vara en enmanshund. Denna variant är MYCKET hund och inte någon söt promenadlimpa! Den har dock en otrolig charm trots sina smått extrema egenskaper. Taxen är avlad för att skälla när den jagar , det är därför en mycket skällig hund till vardags också, och decibelnivån är HÖG! :crazy: . Många anser att den är svår att träna och omöjligt att ha okopplad. Jag anser tvärtom , vet man hur man tränar en hund med den mentaliteten så är dom otroligt skarpa och tar kommandon med mycket god precision och utmärkthet! Jag har personligen alltid min hund lös och han lyder perfekt. Det är ofta vi får syn på vilt i skogen som han sätter efter men vänder strax på inkallning. Detta kräver dock mycket träning. En tax av denna sort vill gärna få träna en del lydnad för att kunna bli trött i huvudet. Vad jag upplevt är den av den "outtröttliga" sorten bland hundar.
Komplikationer som kan uppstå om man har tax är att de har lättare anlag för diskbråck pga deras kroppsbyggnad. Den blir även lätt tjock, en tax MÅSTE vara väldigt smal för att skona ryggen.
Somsagt, det kan vara så att taxen tenderar att bli en enmanshund och är kanske inte den bästa barn eller familjehunden. Den som dock hunden tyder sig mest till kan jag garantera en enorm portion kärlek tillbaka (som den och alla andra hundar förtjänar). Det finns nog ingen större kelgris :D


Källor: Egna erfarenheter samt rassidor och kontakter med samma ras.
 
Sv: Hitta rätt ras!

Glömde att påpeka att även taxen trimmas! Pälsen är viltfärgad (olika nyanser av brun och ev svart).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 539
Senast: Ananas
·
Hundavel & Ras Hej! Är helt säker på att ni har sett inlägg som dessa hundra gånger tidigare, men här kommer en till. Har i upp till fem år gått i...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Miao
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp