Skillnad på reflex eller inte i lagens ögon?

Sv: Skillnad på reflex eller inte i lagens ögon?

KL: Och snälla alla som är duktiga och har reflexer: sätt på hästen benreflexer!
I höstas mötte jag en ryttare som hade klätt på sig själv reflexväst men ingenting på hästen. Jag körde bil på en smal skogsväg och hade helljuset på. Eftersom billyktor är riktade framåt-nedåt såg jag inte ekipaget förrän jag var ganska nära, hade hästen haft benreflexer hade jag sett dem betydligt tidigare. Då hade jag kunnat sakta ner och blända av innan jag var nästan jämsides...
 
Sv: Skillnad på reflex eller inte i lagens ögon?

KL: Och snälla alla som är duktiga och har reflexer: sätt på hästen benreflexer!
I höstas mötte jag en ryttare som hade klätt på sig själv reflexväst men ingenting på hästen. Jag körde bil på en smal skogsväg och hade helljuset på. Eftersom billyktor är riktade framåt-nedåt såg jag inte ekipaget förrän jag var ganska nära, hade hästen haft benreflexer hade jag sett dem betydligt tidigare. Då hade jag kunnat sakta ner och blända av innan jag var nästan jämsides...

Precis! Det är det jag menar med att man ska ha reflexer i alla höjder och gärna lampor med.
Kommer man i ett backkrön så syns man även om bilens lampor hamnar uppåt om man har reflexväst och på en rak väg så syns benreflexer bäst.
Det är superviktigt att ha reflexer jämt fördelade över hela hästen och på sig själv och inte bara på ett ställe.
Man måste tänka på att bilister kan inte se det som inte syns.

Jag lärde mina barn när de var små att i trafiken är man osynlig och därför ska man ha reflexer, många reflexer och ju större desto bättre.
Själv skämdes jag häromdagen när jag gick över en parkering och inte hade några reflexer alls, visst var det gatubelysning men jag vet ju hur dåligt man syns.

Hellre se ut som en julgran än att vara död, eller ännu värre, orsaka någon annans död.
 
Sv: Skillnad på reflex eller inte i lagens ögon?

Jag håller med :)

kl
Jag har nog aldrig sett någon ha reflexer på sig själv men inte på hästen, däremot har jag sett folk som endast använder benreflexer på hästen och inget mer på vare sig själv eller hästen. Inte bra alls.

Hästen brukar ha tygelreflexer, svansreflex, benreflexer, reflexbrösta, reflexländtäcke eller reflexer på sadeln och stigbyglarna. Jag brukar ha reflexväst, hjälmreflex, benreflexer runt benen, vantar med reflex och oftast är någon lampa med. Man kan aldrig ha för många reflexer. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 972
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp