Skillnaden mellan medryttare, halvfodervärd och delfodervärd

Russis

Trådstartare
Jag var på kurs under helgen och vi började då diskutera lite kring det här med medryttare, halvfodervärd och delfodervärd.

Vad anser ni vara skillnaden mellan dessa olika begrepp?

Jag själv har tidigare bara använt mej av begreppet medryttare. För mej så är det en person som någon/några dagar i veckan rider och sköter hästen/stallet, och eventuellt betalar vissa kostnader för hästen beroende på vad ägare och medryttare kommit överrens om.

Men vad menas isåfall med halvfodervärd och delfodervärd? För mej så skulle isåfall det vara ungefär samma sak. Jag ser inte medryttaren som en som INTE betalar, utan att det beror på och varierar. T ex så kanske en lite mindre erfaren ryttare som får rida och ta hand om en läromästare som är uppstallad på en mycket fin anläggning, betalar en viss summa i månaden (vissa kostnader för hästen), medan en rutinerad medryttare som hjälper ägaren att utbilda hästen kanske inte betalar, alternativt inte så mycket.

En tjej hade en annan syn på begreppen. Hon menade att medryttare och halvfodervärd/delfodervärd är samma saker (båda tar hand om hästen en eller ett par gånger i veckan), men med den skillnanden att medryttaren aldrig betalar, medan halvfodervärden/delfodervärden gör det.

Nå, vad tycker ni? Vad är skillnaden?

Sv: Skillnaden mellan medryttare, halvfodervärd och delfodervärd

Jag tycker att skillnaden mellan skötare, medryttare, delfodervärd och fodervärd är att:

skötaren: Betalar ingenting, sköter om hästen regelbundet samt kanske får rida ibland.
Medryttaren: Betalar en symbolisksumma eller ex. hovslagaren. rider och sköter regelbundet, ägaren har full bestämmande rätt.
Delfodervärd. Hästen står kvar i ägarensstall, delfodervärden betalar det som hästen kostar de dagar h*n har hästen. Sköter och rider precis som om det vore h*ns egen häst under de dagarna h*n har hästen.

Medryttare: Hjälper ägaren att rida, träna och sköta hästen. Om detta sen medför vissa kostnader för medryttaren är enligt överenskommelse mellan ägare och medryttare, ägaren är den som har ansvaret över hästen med allt vad det innebär.

Fodervärd: Här tar personen över ansvaret för allt vad gäller hästen, fungerar som en plast matte/husse. Står för samtliga hästens kostnader, det enda fodervärden slipper är inköpet av hästen.

Delfodervärd: Oftast brukar man ha flera sådana som delar ansvaret på hästen, eller så kan en sådan häst användas delvis i en verksamhet och övriga tid fördelas på en delfodervärd.

Halvfodervärd: Samma som ovan, fast här handlar det bara om 2 personer eller halv tid på verksamhet.

Medryttare: Rider, sköter om och ansvarar för hästen sina dagar. Betalar en summa som ägaren och medryttaren kommit överrens om. Ägaren har hela bestämmande-rätten över hästen.

Halv/delfodervärd: Samma sak för mig. Betalar halva kostnaden för hästen och bestämmer till hälften över hästen.

Fodervärd: Ha hästen som sin (finns restriktioner ska detta finnas i avtal) men står inte som ägare till hästen.

Så tycker jag det är :)

Men tråden är ju över 4 år gammal... låt den vila i frid. ;)

Hehe, såg inte det! :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 664
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 950
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Annwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka