@Badger Jag tänkte lite till på det här. Högern (inklusive extremhögern) har fler män än kvinnor bland sina väljare. Och det finns studier som visar att kött som en rätt central del av kosthållningen är mer maskulint än feminint kodat (och män äter mer kött), jag tror också (bara tror) att bilen trots allt fortfarande är mer kopplad till maskulinitet än feminitet (jag har för mig att män kör mer också). När det kommer till flyg, vet jag inte om man kan säga något liknande, men kanske?
Det vill säga, klimatåtgärder hotar helt enkelt en viss sorts maskulinitet, och då just en som nog är rätt överrepresenterad inom (extrem)högern? Kan det vara någon sorts delförklaring?
(Sen kan vi lägga till lite om å ena sidan forskning och å andra sidan låg utbildningsnivå och kunskapsförakt hos delar av högern (män har genomsnittligt mindre utbildning än kvinnor)).
Tänk gärna med mig!
En forskare som heter Martin Hultman har skrivit en hel del om klimat och maskulinitet, men jag har inte riktigt tagit mig tid att läsa.
Har skummat lite av källorna du hänvisade (eller ngn annan hänvisade) till.
Det var ju väldigt intressant. I länder verkar en klar minoritet vara klimatförnekare. 9-30% i olika länder. Men i konservativa kretsar runt 60% av männen.
Att det finns ett könsglapp i det verkar ju faktiskt nära nog helt förklaras av att klimatförnekare också är sexistiska. Det är tydligen en exakt kombination

dvs det finns inget som helst glapp mellan gruppen misogyna och gruppen klimatförnekare, de är tydligen exakt samma grupp i konservativa blocket. (så det verkar som att om man möter en klimatförnekare kan man vara nästan helt säker på att hen också är misogyn tex. Vilket är superintressant och något man borde testa om man möter en. Det tänker jag definitivt försiktigt göra.)
https://www.frontiersin.org/journal...psyg.2024.1450230/full?utm_source=chatgpt.com (hade ingen aning, så intressant!)
More recent studies from Western countries have also shown that anti-feminist, misogynistic, and sexist attitudes toward women are positively correlated with climate change denial (
Benegal, 2018;
Jylhä and Hellmer, 2020;
Kaul and Buchanan, 2023).
Importantly, some studies using Swedish and American samples show that the effect of SDO on climate change denial becomes statistically non-significant when simultaneously including such attitudes (
Jylhä et al., 2020;
Nicol et al., 2021), indicating that sexist attitudes are closely connected to climate change denial.
Om det är så som de säger att klimatförnekelse och sexism är ideer som är så nära förknippade med varandra att de rent av är oskiljaktiga förklarar ju det helt naturligt varför det är ett visst könsglapp.
Rent naturligt är det nog ännu så att lite färre kvinnor än män har en ren sexistisk syn på kvinnor (även om det självklart finns stora mängder kvinnor som är sexistiska gentemot kvinnor (kanske i KD och SD tex) så känns det som det är nu naturligt att det är fler män som är sexistiska mot kvinnor.).
Så vidare till min spekulation då

eller vilda spaning. När jag läste ett par av artiklarna såg jag i dem och kom att tänka på det hårda kvinnofokuserade synsätt som vi haft på miljö och katastrofer. Dvs det är ofta "kvinnorochbarn" som drabbas, behöver utbildning, är fattiga, svälter, råkar ut för katastrofer osv. Och som behöver hjälpas genom åtgärder inom klimat och jordbruk.
Det har garanterat på alla rimliga normala människor effekten att man ser att de mest sårbara behöver mest hjälp och resurser genom program och olika hjälporganisationer och ger pengar och stöttning för detta.
Men om man ser historiskt könsuppdelat på det hela blir det plötsligt en del av det gamla synsättet att kvinnor är närmare naturen, mannen är kultur och högstående, kvinnan är nära jorden, kroppen det geggiga och blodiga.
Så då sammanfaller helt plötsligt föraktet för kvinnan och naturen här, kvinnan är naturen, det lågtstående, smutsiga. Mannen är kanske det motordrivna finare., högre, han har inget med naturen att göra (eller iofs längre kulturen). Naturen påverkar kvinnan men inte mannen. Mannen behöver inte bry sig om naturen, bara kvinnan behöver det. Man trycker ned kvinnan och naturen, och förtrycker det ena genom att förtrycka det andra.
Om jag tänker mig den bilden. Då skulle jag kunna förstå varför man irrationellt nog skulle vilja förstöra den skog man jagar älg i. Det är inte konstigare än att förakta den kvinna man bor med.
I så fall betyder det att miljörörelsen och hjälporganisationerna i sin önskan att visa upp en bild av de svagaste för att visa att dessa behöver hjälp, har drivit bort de starkaste från paradigmet. De är inte intresserade av kvinnochbarn och därför är de inte heller intresserade av djurochnatur eller stormarochkatastrofer. För det är bara kvinnochbarnochdjurochnatur som drabbas av stormarochkatastrofer, inte (vita) män. Och kvinnorna o naturen kan gott ha det svårt för man är kvinnaochnaturhatare.
Eftersom du ville tänka med mig. Jag tycker det är lite kul att tänka ihop. Låter det rimligt (jag kom på det alteftersom jag skrev)
Hur kopplar detta till MP och Vänstern. Hum osäker. Jo kanske, undrans om det kan vara effektivt att försöka belysa även gråtande vita män i katastrofsammanhang tex, dvs tänka lite på MPs jämställdhetsperspektiv i belysningen av miljö och visa 50/50 könsfördelning vid katastrofer.