Skimmelsjuka

Glimris

Trådstartare
Hur konstaterar man skimmelsjuka invärtes? Symptom? Ultraljud, röntgen? Svårt att diagnosera?? Har en 19-årig valack med små knölar runt ändtarmsöppningen, svullet skap. Ställer sig ofta i kiss-ställning vid ridning. Annars pigg.

Jag tror att du bör rådfråga en veterinär om du tror att han lider på något vis, kolla hans allmäntillstånd med puls, andning etc, hela listan, och ring sedan och rådfråga hos din veterinär.
Troligvis tar man et blodprov som kan påvisa om cancern är malign. Bara de små knölarna brukar oftast vara benigna (inte beniga) och brukar inte störa dem..

fakta: 80% av alla skimmlar över 15 år har skimmelcancer.

Man gör en biopsi för att undersöka om det är benignt eller malignt. I de flesta fall är tumörerna benigna.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 129
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 629
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna