Bukefalos 28 år!

Skimmeltrix..

G

Grevinnan

Vad finns det för tips och trix för att hålla skimmeln vit och fin och hur tar man bort fläckar på ett bra sätt???
Har precis skaffat en skimmel för första gången i vårat hästliv... :banana:
 
Hej!!
Torrshampo, skimmel schampo, ja det finns en del att välja mellan!!!

Lycka till med din skimmel!!

Sam
 
Min s.k skimmel har inte vart vit en enda dag sen jag skaffa honom... :crazy: Blir galen, men jag börja inse att han inte vill va vit, bara Gul (favvofärg), grön å ler-brun. :D

Ryksten kan funka på vissa... har köpt torrshampo, ska testa det! Bästa är nog att inte skaffa skimmel, men på något konstigt sett dras jag till dom. :love:
 
Torrschampo fungerar bra på min ljusa häst. Enkelt och snabbt att använda är det också.
 
Ska visst funka med potatismjöl, har iof inte provat själv, man ska blöta fläcken gnugga in potatismjölet, låta torka och sen borsta bort. Har läst att det ska gå med träkol också, på torra fläckar ska man gnugga in och sen borsta väck... tycker det verkan konstit det där... får prova på min viting nån da...
 
Jag har haft några skimlar & till vardags är det är bara att stå ut med att de är mer bruna alt. gröna än vita. Blir det tävlingsdax eller dylikt är det bara att tvätta (gärna med skimmelschampo).

Se fram emot skimmelhår där du minst anar det... :D
 
Hade en kompis som brukade använda potatismjöl på skimmeln hon skötte!

Vet inte ifall det är lika effektivt som skimmelschampoon, det här var över 20 år sedan och då fanns det inte sånt på marknaden.
 
tja.
haft en skimmel tidigare på foder. om din häst inte är en sk "täckeshäst" så kan det vara lite hopplöst förstås:)
Jag använde iaf torrschampo jämt o ständigt! funkade jättebra! tvättade henne "vanligt" ofta... svansen fick jag tvätta minst 1gång i veckan (har du ingen varmvatten i stallet, funkar en vattenkokare kanonbra ;)

Hahaaa...måste bara berätta om när jag var på tävling. Lastade ur perlan ur transporten, och fick syn på hennes bakben! Hmm...helt kladdigt av bajs, hele benet! Sååå det var bara till att springa iväg efter vatten fort som attan.... =/
men annars kan du hälla på lite potatismjöl i pälsen, precis innan hästen ska in på banan.....ett tips jag fått av perlans ägare...

aja, lycka till me skimlen ;) kram från mej :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 463
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 269
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: Lisalei
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
438
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp