skit i käften.

P

prince77

min ena unghund luktar rent ut för djävligt i munnen, luktar valpskit och inte vanlig hundandedräkt, vad kan det bero på?
 
hur märker man sånt eller måste man be en veterinär kolla?
 
det är inte normalt att en hund luktar skit ur munnen (om det nu inte är så att han faktiskt stoppar i sig lite delikatesser när ni inte ser på) och kan ni inte själva titta och rengöra i munnen får ni ta hunden till veterinär och söva den.
 
Äldre hundar med tandsten och tandköttsinflammation kan lukta rent ut sagt skit ur munnen. Det samlas en massa gojs i tandköttsfickor som ruttnar sådär lagom och luktar GAM.

Nu är det en valp så om man inte hittar tandköttsproblem så kan det komma från magen. Endera att den inte riktigt tål fodret den får utan är överkänslig mot något, eller att den har problem (bakterier etc) i magen.

En vetkoll ger svar på bådadera, det är svårt att se de där små tandköttsfickorna själv. Det du kan göra är att peta lite på tandköttet (ta en tandborste och rör försiktigt). Börjar tandköttet blöda där det går emot tanden har du en inflammation/infektion.

Sen finns det vissa hundar som har dålig andedräkt utan att man hittar orsaken, men för de flesta hittar man den i munnen eller magen.

En fråga, eftersom du är på Buke - är hunden i stallet? Hästskit är gott och ger inte direkt colgateandedräkt. Vissa hundar tycker kattskit är mums med, så har du katt och kattlåda kan det vara läge att se till så hunden inte kommer åt den med, om den äter kattbajs. (jag har tre hundar, 2 är helt ointresserade, den tredje anser att kattskit med lite kattsand på så det blir lite knaprigt är en riktig delikates s*uäck*)
 
Vår ena greyhound blir lös i magen om hon inte får sin dagliga ranson hästskit (står på högenergifoder).
PL

*skrattar* Mina blir inte lösa i magen om hästskiten dras in (står också på högenergifoder), däremot blir de vääääldigt ledsna om de inte får 'hjälpa' mig att mocka =) Och just hästskit är helt okej för mig, det får de äta bäst de vill. Men de ska ge FAN i kattskiten...

hanen har hemsk andedräkt, men det beror på hans kassa tandstatus och inte hästskiten. Grehoundtiken har bra andedräkt sålänge hon ger fan i kattskiten och lillvovvan luktar ingenting ur munnen.

Det är jättemysigt *INTE* att bli väckt av att det står en greyhound med huvudet på din kudde och flåsar VIDRIG andedräkt i ansiktet på dig. Fast man vaknar fort.. ;)
 
Nej han är inte i stallet när jag är på bukes :)
Jag vet att han knaprar skit och annat "gott" men det gör mina 2 andra också men dom luktar vanlig hundandedräkt.
Har vanlig avföring så det verkar inte vara knas med magen.
Han luktar helt enkelt inte vanlig hundandedräkt :)
 
Har vanlig avföring så det verkar inte vara knas med magen.

Fast DET, att magen är normal i övrigt, skiten är normal etc behöver inte betyda att det inte är från magen.

Enda sättet att veta är ett veterinärbesök. (Alla mina tre äter förresten hästskit med, utan att två av dem får dålig andedräkt, och den tredje har vidirig andedräkt pga tandstatusen, men för VISSA hundar kan dte påverka).

Min herre får för övrigt en rejäl upprensning i munnen inkl tandurdragning nästa onsdag. Vi (jag & vet) har ju inte velat söva honom bara för att fixa munnen eftersom han inte haft märkbara problem och det pga ras & ålder är en ökad risk att söva. Men nu ska han ju sövas av annan anledning så nu åker munnen med. Hoppas han får trevligare andedräkt av det)
 
Bara lite nyfiken; varför är det större risk för vissa raser att bli sövda (ålder kan jag förstå)?

Vindhunsraser (kanske fler med?) är känsligare för narkos än andra hundar. När det gäller vinthundarna så är det två orsaker. Dels att de har så lite kroppsfett i förhållande till muskelmassan, och just kroppsfettet är av största betydelse vid narkos, ffa med vissa medel (som man iofs definitivt inte bör använda på vinthundar). Och dels så har de svårare att via levern metabolisera en del ämnen. Om man inte tar någon hänsyn till att det är en vinthund utan bara ger narkos för säg 30 kg hund så har man således problem om det är en vinthund för det kommer bli betydligt 'värre' effekt än man räknat med.

Så det gäller att välja rätt narkosmedel, veta om riskera/skillnaderna med vinthund etc.

Därför åker jag inte till 'vilken veterinär som helst' med greyisarna, just för det är känsliga rackare och har en del 'specialiteter' rent medicinskt.
 
blää, idag fick jag bekräftat att hunden äter mer skit än jag nånsin anat. Han var med mig i hagen och anföll och svalde nästan hela högen i en tugga. :d
Så han får nog i sig betydligt större mängder av skit än vad jag först anat.
 
Jaha, där ser man, man lär sig något nytt varje dag.
Kan ju vara bra att veta ifall man skaffar vinthund en vacker dag (tycker skotska hjorthundar är såå fina, kanske,kanske någon gång...).
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
538
Senast: tott
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 979
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp