skiter och pissar utanför lådan!!

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

nu är det så här att min 2 åriga hon katt har börjat skita och pissa utanför lådan och gör det nu istället i soffor, tvätt, täcken, mattor, kuddar, sängar ja i princip överallt förutom lådorna!

Det hela började för ca 2 veckor sedan när vi fick in 1 till katt, Vi hade sedan innan 3 katter + henne och EN! låda då,
Då gjorde hon allt i lådan och uppförde sig riktigt bra men sen nu när kattungen kommit så började hon göra det utanför och jag tänkte *Ok hon gör det som protest* och vi köpte 2 nya låder till och har samma fina kattsand som vi alltid under hennes 2 år haft.

Men hon fortsätter att skita överallt förutom i lådorna!! jag rensar alltid kattlådorna morgon och kväll men iiiinget hjälper och får nog ta och kasta soffan då hon bajsat ner i princip hela :mad:
Och vi har nästan inga täcken kvar då hon förstört de flesta men vi kan ju inte stänga till överallt för henne då våra andra katter måste kunna få röra sig fritt.. Suck

Oj vi har också försökt prova byta kattsand och det hjälpte inte alls och vi har skällt på henne och tagit henne till lådorna när vi märkt henne och använt fy spray..

Börjar faktist fundera på avlivning .. tror inte en kastrering kommer hjälpa mott detta problem men ni får gärna säga imott mig!

/carolin
 
Senast ändrad:
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Jag blir väl den första som säger emot ;)

Testa kastering! Det kan mycket väl hjälpa då hon som fertil hona säkert reagerar på att en unge som inte är hennes plötsligt är i hennes hem??

jag tycker att hon förtjänar den chansen, så ung som hon är.
Och hon var ju där först, om jag var som du ahde jag hellre omplacerat ungen än att ta bort min "gamla" kompis.

Lycka till!
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Har ni varit till veterinären ? Katter som bajsar utanför lådan KAN ha magproblem. Då kan dom förknippa det *onda* med just bajslådan. Kastrera är ju en annan ev lösning. Testa även Feliway.

Kastar ni täcken bara för katten bajsat på dom ? Kan ni inte tvätta dom istället ?
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Hej,

Jo vi ska försöka kastrera innan avlivning och ska ringa vet. nu idag :)
Jo vi tvättar så klart täckena men efter ett par gånger så började täckena gå sönder..

Hmm det med att hon skulle ha magproblem borde väl ha vissat sig innan då eller? för lite konstigt om hon fick magproblem just nu men ska fundera vidare på det med kastrering :)
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Efter alla dessa protesttrådar när nya katter kommer in i hushållet kanske folk borde börja tänka efter innan de skaffar katt på katt på katt... och jag kan inte för allt i världen förstå varför den gamla älskade katten alltid ska avlivas, är det ALDRIG ett alternativ att omplacera kattungen som var början till problemen? Jag har tre katter och skulle mer än gärna skaffa en till men jag vet att min ena hanne inte är så förtjust i nya katter (även om det inte var några problem när jag tog hem en kattunge) så här blir det inga nya katter förrns de gamla inte finns mer.

Kastrera ser jag som en självklarhet.
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Man bör väl inte avliva en katt för att den gör sina behov utanför? Det kan ju, som någon säger, ligga en del bakom det beteendet..

Skulle t.ex dina barn kissa/skita på sig så det hamnade i soffan eller sängen så skulle väl du inte döda dom?
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Barnen kan man ju resonera med.

Men avlivning kanske inte är det första man ger sig på.
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Nu är jag absolut ingen expert, men det kan inte vara så att hon är stressad för den nya kattungen? Och därför går utanför lådor osv?

Vår katt är sån att hon har jättesvårt för förändringar, och blir hon stressad så blir det ofta så att hon kissar på 'fel' plats.

Vi provade att skaffa en katt till, men honom fick vi omplacera för hon mådde inte alls bra när han var där. Hon är kastrerad sen hon var liten så i hennes fall är det inget med 'könsdrift' att göra.

I början blev vi jätteirriterade när hon kissade där hon inte fick, men efter ett tag började vi se mönster i det. Så nu händer det väldigt sällan, om inte hennes rutiner ändras. Man får anpassa sitt liv lite, men vi gör det gärna för vår knäppkatt. :)
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Jo det är klart att man ska tänka efter innan man skaffar katt efter katt.. men kattungen var inte planerad utan vi hittade henne mager som ett skelett i ett stall och med ögon infektion och det va döden eller oss :(

Jag tänker inte först på avlivning utan har så klart funderat på kastrering från början men då många sagt till mig att det inte kommer hjälpa då de säger att när en katt väl börjat göra utanför lådan så slutar den aldrig.

Men ska nog pröva på att kastrera henne och om det inte hjälper så ska vi nog fundera på att omplacera :)


Tack för alla era svar
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Ursäkta en korkad fråga, men är det inte bättre att omplacera kattungen?

Det du beskriver låter som protester, en form att stress pga ändrade förutsättningar i hemmiljön.
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Givetvis kan en kastrering ha bra effekt. En fertil katt är ofta ett "högspänningsområde" av drift och revirhävdande, även om de inte uttrycker det i handlingar som vi människor kan se. När ni redan har en så stor kattgrupp som 4 st (ja, det är mycket i kattvärlden, de är inte avsedda att leva i flock) så kommer varje ytterliga händelse, kan vara så "litet" som nya möbler tex, bli ett krismoment för katten.

Kastrera! (Och det finns hundra andra anledningar till det än att katten går utan för lådan. Både fysisk hälsa och psyke förlorar mycket på att katten går fertil)
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Stress kanske?

När min yngsta katt blev könsmogen ifjol började den äldre att kissa i handfatet i badrummet. Han har aldrig gjort nåt sånt innan. Till slut kom det blod i urinen och jag tog honom till veterinär. Hon konstaterade att han var fysiskt frisk och att det hela säkerligen berodde på stress.

Samtidigt som den äldre var hos veterinären kastrerades också den yngre katten. Någon vecka senare upphörde den äldre katten att kissa i handfatet och blodet försvann i urinen.

Så det kan mycket väl bero på stress. Om kastrering hjälper har jag ingen aning om. Min äldre katt var redan kastrerad, det var när den yngre också kastrerades som beteendet försvann. Men ge det tid alternativt omplacera den yngre är väl mitt råd. De som är mer kunniga om huruvida kastrering kan hjälpa svarar nog bättre på den frågan.
 
Sv: skiter och pissar utanför lådan!!

Jag vet många fall där det har hjälpt med en kastrering.Men det är bäst att kastrera så fort som möjligt innan det blir en vana att kissa t.ex. i sängen.
Vi kanske inte känner kisslukten men katten kan göra det och sätta sig där igen.
Använd ättika eller dettol när du torkar.Häll i lite i sköljmedlet när du tvättar.
Dettol kan man hitta i en del invandraraffärer.

Kastrera också kattungen så tidigt du kan.
Är de andra katterna kastrerade?
Kastrerar man en katt men har andra katter som är okastrerade kan det bli osämja i gruppen och det blir protester.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: Rhinos
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 224
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 233
Senast: Sasse
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp