Skito, HAF eller omgjord Hööks pad till bomlös?

Elma_vip

Trådstartare
Jag har nu fått hem en bomlös sadel, köpt begagnad. Det är den bomlösa som finns på Hööks, och jag har fått med mig en pad, som också är köpt på Hööks. Nu till mina frågor, hur skulle ni gjort om ni vart jag?

• Haft kvar Hööks padden, men "förstärkt" den genom att stoppa i Skito ilägg?
  • Köpt en Skito padd?
  • Köpt en HAF-pad?
  • Köpt en HAF-pad och "förstärkt" den genom att stoppa i Skito inlägg?

Det smidigaste vore ju om jag bara kunde köpa nya ilägg till Hööks padden, då slipper jag krångla med att sälja den. Men vet nån om det går att stoppa i fler ilägg i Hööks padden? Nån som gjort nåt liknande?

Den bästa hemsidan där man kan beställa de olika iläggen, är det Stall Vrås hemsida tro?

//Diana

Sv: Skito, HAF eller omgjord Hööks pad till bomlös?

Jag skulle köpa en SKITO-pad. En bra pad är ändå grunden för att sadeln ska "fungera", och vill man sälja den sedan är det betydligt lättare att sälja kvalitétsprodukter.

Har en HAF-pad och skulle nog inte vilja ha något annat så den kan jag rekommendera:) Har förstärkt med tillklippta bitar av ett liggunderlag (har hört att skitoinläggen blir väldigt tunna vid värme?). Annars var väl planen från början att köpa skito-inlägg till.

Mitt största problem med Hööks-padden var faktiskt att den gled bak väldigt mkt, både på min svankrygg men även på travaren.
Jag fick sy om padden och fästa den i sadeln med bultband.

Sen köpte jag en SKITO och den ligger still trots att man inte fäster den i ringarna framtill.

Att saker har lätt att glida bakåt på denna ryggen kan man ju förstå

Men när den inte ens låg still på den här ryggen tröttnade jag

Hästen är ju faktiskt överbyggd! (även omd et kanske inte syns så väl på den här bilden)

Den gled så pass mkt att hela sadeln följde efter ibland. Men SKITON upplever jag inte det problemet.
Inläggen i Hööks-padden upplever jag inte heller som någon höjdare, stela och hårda.

Tack alla tre som svarat. Varför jag undrar är för att jag också hört att Skito-inläggen är ngt tunna, samma sak med HAF-padden, det var därför jag tänkte att man enbart kunde köpa skito inlägg och ha ihop med de inläggen som redan finns i Hööks paden.

Och att Hööks paden gled, det lät inte så bra. Kan ju inte testa min sadel på min häst än eftersom hon är under utredning.

Vad är skillnaden mellan en HAF-pad och en SKITO-pad? Förutom priset då? Är det olika inlägg?

Lägg gärna in bilder som NI har tagit på era padar, så mans er lite mer än vad man gör på de bilder som finns på hemsidan.

Materialet är väl en skillnad. HAF-paden är iaf otroligt lättskött, undersidan är bara att torka av med en fuktad svamp när den blivit skitig. Inläggen kan det nog vara en viss skillnad på men vilken vet jag inte. Dock bör man nog lägga in extra oavsett vilken pad man än köper.
HAF-paden glider inte på hästen men jag har för mig att det gled mellan sadeln och paden så vi har lagt "halkskydd" för mattor däremellan, funkar super. SKITO har jag för mig redan har något material som gör att det int glider mot sadeln.
Sedan har vi sytt dit ringar på paden så att vi kan fästa den i valvet för att förhindra att paden åker ner och trycker mot manken vilket den gjorde.
Blev lite hemmafix med både sadeln och paden för att det skulle funka perfekt men jag håller mig nog till HAF om jag ska köpa någon mer pad då jag verkligen gillar den.

Riktigt dålig bild men det är den enda jag har på datorn för tillfället, man ser iaf lite hur den ser ut under oså samt hemmafixet vilket kanske inte är alltför vackert:angel: Man ska kanske skrapa ihop en liten slant och sy dit ett svart kantband istället för lila:o:D

S1052101.jpg

Tack för ditt svar, får ta mig en liten funderare hur jag ska göra,:P Och en liten fråga till, kan man ha ett vanligt schabrak under paden? Tänkte att det är både snyggare och lättare att tvätta, :P

Uhm, vidare snyggt vettetusan om det blir:o, paden syns ju mycket utanför sadeln och att ha ännu något mer under den? går väl att testa!
HAF-paden torkar du av hur lätt som helst annars, behöver väldigt sällan tvättas:D

Uhm, vidare snyggt vettetusan om det blir:o, paden syns ju mycket utanför sadeln och att ha ännu något mer under den? går väl att testa!
HAF-paden torkar du av hur lätt som helst annars, behöver väldigt sällan tvättas:D

Okej, Är HAFpaden och SKITO-paden större än hööks alltså? För den paden som sitter på sadeln nu är perfekt så den syns knappt, en till av anledningarna till att det vore bra om man bara kunde köpa inlägg och lägga i den jag har.

Det kan jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet av Hööks pad. Men HAF-paden sticker ut, åtminstone till Pfiff.

Men det är väl bara att du provrider med den du har först innan du bestämmer dig, är den för tunn - fyll upp den, halkar den mot sadeln - lägg in något antislip material, glider den runt på hästryggen - då ska du kanske köpa en ny pad, eller försöka lösa det på något sätt.:)

Det kan jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet av Hööks pad. Men HAF-paden sticker ut, åtminstone till Pfiff.

Men det är väl bara att du provrider med den du har först innan du bestämmer dig, är den för tunn - fyll upp den, halkar den mot sadeln - lägg in något antislip material, glider den runt på hästryggen - då ska du kanske köpa en ny pad, eller försöka lösa det på något sätt.:)

Ja det kan man ju faktiskt göra, får testa den sen när tjejen blir bra i ryggen =) Har knappt kännt på Hööks paden än, har bara utgått grån att den är dålig bara för att alla säger det, fast det är klart det kanske har med vikt på ryttaren att göra också.

Hööks pad innan ridning (och innan jag modellerat om sadeln)

efter ungefär en timmas tur

Här har jag sytt om padden, skaffat en annan sadelgjord och börjat rida med förbygel (mest som en säkerhet när vi klättrar) Även paddat upp den med liggunderlag

Bry er inte om klumpen uppe på hästryggen.

Med SKITO-padden har jag egentligen inga bra bilder.

(sitsen har jag gjort själv)
Jag använder schabrak under ibland men har hört att det inte är bra eftersom "tunneln" för ryggraden ska bli för trång då.
På den här bilden ser du att även SKITON lägger sig något långt bak men det är som sagt inte lätt med hästen jag har. PÅ travaren (den svarta jag visat) och på unghästen ligger den helt still)
SKITOn har fästen nertill för sadelgjordsstropparna och har något "antiglid" uppepå mot sadeln.
Sedan beror det lite på hur jag sadlar, fuskar jag med gjorden och inte drar det där sista hålet (jag sitter alltid upp från pall och det har hänt att jag inte dragit ett hål innan jag suttit upp) och då kanar det ju bak, men det gör ju även hans utprovade bomsadlar i det fallet.

Jag upplevde att SKITOn har bättre frihet för manken än vad Hööks har också (men det kan ju ha med inläggen att göra?)

Jag tycker att SKITO inläggen som jag har är något tjockare än Hööks-inläggen. Men de sjunker också ihop mer vid tryck eftersom de är mjukare.

Okej, Tack så mkt för ditt svar. Det är just det där med att SKITO - inläggen sjunker ihop, alltså blir för tunna antar jag, det är därför jag funderat på att köpa endast SKITO-inlägg och lägga i Hööks paden, OM inte Hööks paden glider, det får jag ju testa först så klart, =) Är det lätt att stoppa i extra i Hööks paden? För du hade stoppat i liggunderlag va?
Är kanalen för ryggen bra annars, när man sitter i den?

Så som jag upplever SKITOn så "pyser den ut" lika fort som den sjunker ihop.
SÅ när man reser sig så är padden lite rörlig eller hur man ska säga, men jag vågar inte säga exakt hur den fungerar i verkligheten för det är jag inte insatt i.
(Jag har ju inte kunnat filma själva iläggen vid arbete:p)

Jag fick i två lager liggunderlag i Hööks-padden, det går men är lite krångligt.
Sambon fick stoppa i inläggen och han svor vid inlägg nr 2 kan jag lova.

Jag tror att SKITO-padden är lite lite generösare med utrymme, men ärligt talat så vet jag inte då jag bara har ett lager liggunderlag i den.

Eftersom Hööks-padden gled så mkt för mig hade jag jättesvårt att få plats för manken. Padden gled liksom ner och la sig emot.

Liknande trådar

Utrustning Hej! :) Jag köpte hööks bomlösa sadel tree free under sommaren här. Till en början gick det fint fint men upptäckte sen att paden...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: Toxis
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 141
Senast: mahlmt
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 317
Senast: SusieQ
·
Utrustning igår provade jag min nyinköpta HAF pad och skitoinlägg till min freeform shortback classic. jag har haft lite problem med att den förra...
Svar
1
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka