Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Om man får jaga eller inte i en hage beror på om markägaren har arenderat ut jakträtten eller inte där hagen är.

Arenderat ut jakträtten där hagen är = man får jaga i hagen

inte arenderat ut jakträtten där hagen är = man får inte jaga i hagen

Detta oberoende om det finns djur i hagen eller inte.

Kram
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Om jag sätter upp en hage på den del av min mark jag lovat bort jakträtten på så har jaklagen fortvarande jakträtt där om inget annat avtalats.
Om man arrenderar mark kan mycket väl markägaren ha kvar jakträtten.
PL

Så är det. Har själv pratat med SJV.s jaktkunniga om detta. En del av min hagmark är arrenderad och markägaren har arrenderat ut jakträtten till någon annan. Den som har jakträtten har rätt att skjuta rakt in i hagarna trots att där går hästar, får mm. De behöver inte kontrollera med mig hur många eller vad för slags djur jag har för att minimera risken för felskjutning.
Inte heller upplysa oss om när de sitttter på pass rakt in i hagen så att jag själv och familjen undviker att gå där då (kan ju behöva hämta in en häst även när det blivit skymning).
Turligt nog har jägarna och vi haft en diskussion om detta så de har tagit bort passen som siktar in mot hagarna.
Men många gånger har jag fått höra att något sådant här kan aldrig hända så varför är jag orolig....
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Om det stämmer som tidningen skriver, att ponnyn sköts i sin egen hage tycker jag definitivt det är grov oaktsamhet och att han bör fällas enligt jaktlagen om inte det faller under brottsbalken.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Du verkar fortvarande tycka att du är juridisk expert!
Du får väl söka jobb som åklagare!
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Om jag sätter upp en hage på den del av min mark jag lovat bort jakträtten på så har jaklagen fortvarande jakträtt där om inget annat avtalats.
Om man arrenderar mark kan mycket väl markägaren ha kvar jakträtten.
PL

Svar ja, så var det hos vår gamla stallägare. Trots att hagen var arrenderad av stallet och dess arrenderade ägare så hade markägaren fortfarande jakt rätten kvar som han också utnyttjade.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Nej men rovdjur återvänder till sin matplats, så länge det finns mat kvar och det är nog det som avses. Du kan inte skrämma bort någon som är tillräckligt hungrig från middagsbordet.;)
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ja, det är klart de gör. Men det går ju likväl inte att trolla fram en jägare på en tusendels sekund när rovdjuret redan är i hagen. En ev. avlivning av ett rovdjur som blivit alltför hemtamt i befolkat område sker ju EFTER att man isf skrämt iväg den vid den initiella attacken och då skjuts den troligtvis UTANFÖR hagen, inte inne i hagen. Så återigen, argumentet håller inte.

Jag vidhåller starkt att jag INTE skulle vilja att någon sköt in i hagen när mina hästar är där, pga att risken är alltför stor att hästen träffas istället. Sen är jag inte direkt för någon jakt överhuvudtaget, men det hör inte till saken just nu.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Du verkar fortvarande tycka att du är juridisk expert!
Du får väl söka jobb som åklagare!
PL

Haha, nu skall du inte bli putt för att du råkat ha fel i nästan allt du skrivit. :D

Nej, jag är definitivt ingen juridisk expert, men det är mer givande att kontrollera vad som faktiskt gäller än att bara tro en massa. Och att också visa var det står så att andra kan kontrollera om det stämmer.

Det borde du vara glad för, du som gillar att diskutera lagar och bestämelser. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 271
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp