Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Faktum är att du kan undvika både bilar och jägare, det senare är förmodligen ännu enklare.;)

Då menar du att bara rida i paddock och manege eller?
Jag räknade inte med det, då jag syftade på hästens välmående i första hand, just av den anledningen vill jag undvika jägare...
Inget vidare hästliv att ridas i bara paddock och manege i hela sitt liv.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

För en människa är det klart enklare att undvika en jägare, sen innehar alla skogar INTE jaktmarker så även här finns ju då möjligheten att undvika för hästens skull.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

För en människa är det klart enklare att undvika en jägare, sen innehar alla skogar INTE jaktmarker så även här finns ju då möjligheten att undvika för hästens skull.

Oj, hade jag inte en tanke på. Jag bor nämligen MITT ute i skogen där varenda kvadratcentimeter används till jakt, så nej jag har tyvärr inte den möjligheten..
Skulle ju kunna flytta, men det känns som nåt man inte ska behöva göra för att inte bli skjuten.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jösses, låter som det skjuts hästar och ryttare på löpande band.
Fast trafiken tar nog fler per år än alla jägare har gjort genom tiderna.
Det som skrämer mig mer är folks attityd i fallet än det inträffade.
Visst gjorde han ett misstag när han sköt hästen, men förmodligen så var han i skott ögonblicket helt övertygad om att det var en gris. Tror inte han ens funderade på om det var en häst eller en gris. Sen visar facit att han inte hade tillräcklig koll på vad det var, det är det enda jag har invändningar mot, att han inte hade tillräcklig koll. Men själv tyckte han sig nog ha en gris i sikte. Och det är väl det enda han kan lagsökas för i så fall.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

kl
Tycker det är trist för jägarkåren att ha folk med sig som inte har koll vad den har framför pipan. En jägare ska ju inte bara ha koll på vad för slags djur som ska skjutas och när utan även om det är ett hon eller han djur, eventuellt ålder och så vidare. Låter som en klabbsock.

De som jagar i mörker använder väl utrsutning för att se vad de gör och ska väl inte sitta och skjuta på skuggor.

Dessvärre så förstår jag att det var en olycka och tycker det är vettigt att han får betala skadestånd och får sin jaktlicens omprövad.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jösses, låter som det skjuts hästar och ryttare på löpande band.
Fast trafiken tar nog fler per år än alla jägare har gjort genom tiderna.

Men måste det skjutas hästar hej och vilt innan man tar tag i saker :confused:
Eller vad menar du? Inte ens EN häst ska behöva skjutas enligt min mening!
Bara för att trafiken är värre betyder inte det att jägare är mindre farliga :idea:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Vad jag tror att Redhorsefarm vill uppnå med sitt inlägg är, att enda chansen till att detta inte händer är väl om inga får jaga alls. Precis på samma sätt för att undvika bilolyckor så får ingen köra bil, men det funkar ju inte heller.:idea:
Så länge vi har med människor att göra så kommer misstag att ske, och personen får ju betla för sitt misstag även om denne inte kan åtalas för något brott inom lagens råmärken.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

... denne inte kan åtalas för något brott inom lagens råmärken.

Hur kommer du fram till detta?

Jaktlagen säger att jakt skall ske så att människor och egendom inte är utsätts för fara.
Det finns minst en dom där rätten ansett att det är oaktsamhet att ta miste på vilket slags villebråd man skjuter.

I det här fallet såg en jägare fel på ett vildsvin och en ponny. Om det är att anse som grov oaktsamhet är det ett brott enligt jaktlagen.

Grad av oaktsamhet är ju ganska subjektivt. Polisen Conny tyckte inte att det var allvarligt nog. Men det är bara hans bedömning, andra kan se det annorlunda. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Vad jag tror att Redhorsefarm vill uppnå med sitt inlägg är, att enda chansen till att detta inte händer är väl om inga får jaga alls. Precis på samma sätt för att undvika bilolyckor så får ingen köra bil, men det funkar ju inte heller.:idea:
Så länge vi har med människor att göra så kommer misstag att ske, och personen får ju betla för sitt misstag även om denne inte kan åtalas för något brott inom lagens råmärken.

Haha självklart kan man inte lägga av med varken jakt eller bilkörning, detta har jag aldrig sagt något om...

Jag tänkte mer att om man sätter väldigt stränga straff på dom som inte ser sig för innan dom skjuter, så kanske jägare blir rädda att bli av med jakttillståndet, och kollar sig för innan dom skjuter :idea:

Även om jägaren sköt ett rådjur istället för denna ponnyn, är det fortfarande enligt mig oaktsamhet/vårdslöshet, eftersom han skulle skjuta ett viltsvin, och bör åtgärdas.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Hur jag kom fram till det, Nej men polisen har lagt ner undersökningen eftersom inget åtal kan väckas så jag har inte kommit fram till det. Läser du sen mitt tidigare inlägg så ser du att kvarstår gör den ersättning som skall betalas till hästägaren, samt omprövning av jaktlicens.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Även om jägaren sköt ett rådjur istället för denna ponnyn, är det fortfarande enligt mig oaktsamhet/vårdslöshet, eftersom han skulle skjuta ett viltsvin, och bör åtgärdas.

Och det kommer ju som sagt att hanteras genom en ev omprövning av jaktlicensen, och jägaren kan i det här fallet mycket väl bli av med sin licens.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Hoppar in här i tråden..

Men fy f*n asså. Hur kan man komma undan med det? Jag tycker att han ska få betala minst15000 i skadestånd. Kan man inte se skillnad på shettis och vildsvin ska man inte skjuta, kanske inte heller vara jägare.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

I tråden har det av diverse skrivits att det inte är ett brott enligt jaktlagen att av misstag skjuta en häst. Detta är fel, men det ses inte som ett speciellt allvarligt brott. Lagrum för att väcka åtal finns alltså i jaktlagen.

Att sen polisens utredare inte vill lägga massor av resurser (vilket skulle krävas) på att utreda något som bara har böter på straffskalan är en annan sak.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Citat från artikeln.

Polisen startade en utredning kring fallet, men den läggs nu ner eftersom man inte anser att det rör sig om ett brott.
- Nej, inte så som jag ser saken. Jag har tittat på olika rubriceringar och kan konstatera att det inte rör sig om brott mot djurskyddslagen.

Alltså kvarstår jaktlagen, och flera har ju påpekat att det fortfarande finns kvar samt ersättningskrav till hästägaren. Sen blir det ju svårt att utdela böter om man inte anser att händelsen rymmer inom den lag som tillämpas.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Och det kommer ju som sagt att hanteras genom en ev omprövning av jaktlicensen, och jägaren kan i det här fallet mycket väl bli av med sin licens.

Men en omprövning av licensen är just det jag tycker är så jädra klent.. Licensen borde ryckas, rivas isär och eldas upp, samtidigt som vapenlicenset. Han borde aldrig mer på ta licens, enligt mig..

Om jag själv hade varit jägare hade jag lämnat in allt om jag råkat skjuta fel.. Inte enbart för att jag är hästmänniska, utan mest för att det kunde varit en människa där. Sannolikheten är ju inte så stor, men den finns!
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Finns inget som heter jaktlicens. Vi har licens krav för vapen, i detta fall för ändamålet jakt. Det är vad han kan bli av med, vapenlicensen. Sen löser en som avser att jaga under ett jakt år som löper från 1/7 till 31/6 ett jaktkort. Som är endast kopplat till att det bedrivs jakt, kan vara fälla, vapen eller drev osv.
Att börja uppfinna egna lagar och straff, glöm det.
En sköten shettis är just inget, annat än för dom inblandade. Skaffa dig ett liv så du har riktiga saker att slåss för.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Vad som vore av större angelägenhet vore att införa hästförbud på alla dom shettis ägare som torterar ihäl sina feta shettisar i fång. Detta pågår kontinuerligt just nu. Ett stort antal shettisar plågas för ögonblickt i fång och kommer innom en snar framtid att avlivas, endast för ägarnas försummlighet.
Jaga dom istället.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

För de som är intresserade av att veta vad som faktiskt gäller så säger jaktlagen följande:

"Jakten skall bedrivas .. så att människor och egendom inte utsätts för fara" (JaktL 27§)

"Till böter döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ... bryter mot 27 §"


Att det är grov oaktsamhet att se fel på en älgko och en årskalv finns belagt i hovrättsdomen RH 2000:51.

Sen får var och en bedömma om det är lika stor skillnad mellan en ponny och ett vildsvin som mellan en älgko och årskalv. Jag har i varje fall aldrig tagit fel på en häst och en gris.

Vad som refereras i tidningar är inte precis den bästa sanningskällan man kan hitta, men skall man döma av vad som står där så verkar polisens utredare inte precis säker på sin sak: "Conny Carlsson som säger ... att han är väl medveten om att det säkert finns andra åsikter om saken och att det är möjligt att hans beslut om att lägga ned förundersökningen kan komma att överprövas". :)
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Finns inget som heter jaktlicens. Vi har licens krav för vapen, i detta fall för ändamålet jakt. Det är vad han kan bli av med, vapenlicensen. Sen löser en som avser att jaga under ett jakt år som löper från 1/7 till 31/6 ett jaktkort. Som är endast kopplat till att det bedrivs jakt, kan vara fälla, vapen eller drev osv.
Att börja uppfinna egna lagar och straff, glöm det.
En sköten shettis är just inget, annat än för dom inblandade. Skaffa dig ett liv så du har riktiga saker att slåss för.

Okej, det om jaktlicensen visste jag faktiskt inte.
Nej jag hade då inga planer på att uppfinna några egna lagar, vet inte varifrån du har fått den befängda idén, men blanda inte in mig i dina fantasier.
Jag har ett liv, att du kan yttra dig om en sådan sak utan att ens veta någonting, är ju för mig otroligt komiskt. Jag "slåss" för en hel del vad gäller hästars välmående, vad nu det spelar för roll i detta fall. Däremot gillar jag inte din ton, och verkligen inte ditt påhopp, så jag anmäler inlägg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 274
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp