Skjuten shetlandsponny inget brott

Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Vad som vore av större angelägenhet vore att införa hästförbud på alla dom shettis ägare som torterar ihäl sina feta shettisar i fång. Detta pågår kontinuerligt just nu. Ett stort antal shettisar plågas för ögonblickt i fång och kommer innom en snar framtid att avlivas, endast för ägarnas försummlighet.
Jaga dom istället.

Detta är en tråd som handlar om jägare som sett fel på vildsvin och ponny. Vill du diskutera shettisar och fång så finns det både en fångtråd och en shettistråd :idea:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Men det är säkert ett större lidande för shettisen som efter ett antal veckor eller längre måste avlivas för fång är för shettisen som blev skjuten om du nu vill ta upp detta som en djurskyddsfråga.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag fattar inte, hästen gick väl inte lös i skogen? Hur kan det vara lagligt att skjuta i en hage? Gick hästen ensam eller var det fler hästar i hagen?
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Viktig fråga som inte ges svar på i artikeln liksom vems mark det var. Jakt på vildsvin nattetid bedrivs vanligen med åtel. Har de lagt denna i en hage med häst i?
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Markägaren har jakträtten på sin mark. Finns ingen reglering om vad som får bedrivas på jaktmarken, kan vara odling, bete, skog eller vad som helst. I princip har villaägaren jakträtten på sin tomt men där regleras det av stadsplanen om jakt är tillåten.
Det enda som är fel i detta fall är att jägaren inte säkerställde att det var en gris utan förmodligen utgick från att det var en gris. Då kan ljusförhållandet varit otillräckligt och då ska han inte ha skjutit. Vid påsk så var det tillåtet med fast belysning vid grisjakt och då skulle han ha sett skillnad på gris och häst. Vad som gick fel får utredning visa, inte vad vi vill att det ska vara.
Jag skjuter ett antal grisar varje år och det är inte minsta svårt att se att det är en gris. inte ens vid så dåligt ljus att skottet inte ska avlossas för ljuset är för dåligt. Har han inte sett att det ej var en gris så har han brustit enligt mitt tyckande.
En vuxen gris kan vara stor som en shettis men vid påsk var väl stora grisar fredade ? och en årsgris kan inte förväxlas med häst. Dock är skyddsjakt på stora djur tillåten året om.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Var marken jägarens? Var står det? Om det var det - får man då skjuta i en inhägnad hage där det går hästar?

Tur mina hästar går på min egen mark då för här skjuts det vildsvin hej vilt.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Markägaren kan upplåta jakten till nån annan som då har jakträtten. Om jakt bedrives i djurhage bör det vara upp till dom att avgöra om den kan ske. Inte det faktum att det är en hage. Tex så jakt med hund kan gå genom hagar, viltet eller hunden har inga åsikter om var dom springer. Dock bör skytten göra en lämplighetes bedömning vid skott.
Om man ser till antalet jakttillfällen varje år så är skadan på tredjeman liten. Finns fritidsutövningar som belastar tredjeman betydligt mer. Bara all hänsynslös utnyttjande av allemansrätten av hästägare ger för markägare mera negativa konsekvenser än vad jakt gör för hästägare.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag är inte intresserad av att diskutera jaktens påverkan på tredje man i allmänhet eller ridning och allemansrätt, vad jag ville veta var om man får skjuta i en ihängnad hage och särskilt en hage med tamdjur i. Jag är kanske trög men jag tycker inte du ger nåt tydligt svar på frågan.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Tycker artiken saknar mycket men framför allt,

Var bedrevs jakten (hage, skog, åker, äng mm)?
Hur bedrevs jakten (åtel, hund, mm)?
Vad gjorde ponnyn där (hagen, blev riden/körd, promenad, rymt, mm)?

Kram
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Svar ja du får skjuta i hage även med tam djur i. Du får till och med skjuta tamdjuren om dom är dina.
Och nu kommer dom värsta kramarna att skrika mord och annat. Men så är det, det är tillåtet att skjuta tamdjur. Det är vissa skillnader dock, tex. så får man inte lämna slaktavfallet i naturen som man gör med vilt. Från viltet ska det tillbaka till kretsloppet. Resterna är naturlig föda för många arter. Men tamdjuren går inte att lämna i markerna då dom kan innehålla vad som helst i gifter och sjukdomar som människan tillför dom med sin konstfodring och miljö. Din häst är miljöfarligt avfall men grisens rester är något som dom andra kommer att äta upp med förtjusning och då bli färs för 200 kr kilot till stadsborna i nästa led.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag tror jag får förtydliga frågan. Får du skjuta i en hage med tamdjur i om marken inte är din egen? Även om man innehar jakträtten verkar det ytterst oansvarigt och ansvarslöst att skjuta i en hage där det går andra djur än dina egna - eller tamdjur öht. Det verkar helt absurt att det skulle vara lagligt.

Så vitt jag vet framgår ingenstans vems marken var i det aktuella fallet.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag kan aldrig tänka mig att de får skjuta djur på annan mark än där de har tillstånd, egen mark eller tillhör ett jaktlag som har ett specifikt område där de jagar. Skulle någon skjuta älg, rådjur eller vad som helst på min mark skulle jag bli vansinnig! På mina 5 ha är jakt förbjuden! Allemansrätten ger dem rätt att gå igenom mina hagar etc, men skulle de börja skjuta in i hagarna där mina hästar går skulle jag skälla ut dem efter noter!!!!!!! :devil:
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Men eftersom han inte blev åtalad för jaktbrott kan man nog utgå från att han hade jakträtt på marken där hästen sköts.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag har också svårt att tänka mig att jakträtten gäller på inhägnat område.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Om jag sätter upp en hage på den del av min mark jag lovat bort jakträtten på så har jaklagen fortvarande jakträtt där om inget annat avtalats.
Om man arrenderar mark kan mycket väl markägaren ha kvar jakträtten.
PL
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ni har så konstiga önskningar och drömmar :) utgår hela tiden från hur ni vill att det ska vara.
Anta att ni får bestämma, ingen jakt för att ni har släppt hästen i hagen. Ok.
Sen kommer ett rovdjur och är på väg att anfalla och äta upp gulledjuret, då skriks det efter rätt att få skjuta rovdjuret för då passar det plötsligt.
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Jag har inte utgått från nånting, jag ställde en fråga och du valde att svara. Jag tror inte det bara är jag som har "gulledjur" som anser det vara vansinne att man får skjuta vilt om de går i en hage tillsammans med tamdjur (inte nödvändigtvis gulledjur, kan lika gärna vara kor).
 
Sv: Skjuten shetlandsponny inget brott

Ni har så konstiga önskningar och drömmar :) utgår hela tiden från hur ni vill att det ska vara.
Anta att ni får bestämma, ingen jakt för att ni har släppt hästen i hagen. Ok.
Sen kommer ett rovdjur och är på väg att anfalla och äta upp gulledjuret, då skriks det efter rätt att få skjuta rovdjuret för då passar det plötsligt.

Vem av oss har skrivit så? :confused: Det är klart att varken jag eller Elektron inte skulle vilja att våra hästar blev uppätna av rovdjur (vem vill det, liksom...), men om det skulle komma ett rovdjur och anfalla skulle jag ju ändå inte vilja att djuret skulle skjutas utan det man gör är ju att försöka skrämma bort den. Och även om någon annan skulle vilja det (skjuta rovdjuret alltså) så hinner man ju iaf inte få ut en jägare innan hästen är halvt uppäten? :confused: Så resonemanget håller ju inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 290
  • Artikel
Hästnyheter En jägare utreds av polisen efter att ha skjutit en hund, som han trodde var en "vildkatt". Men får jägare verkligen skjuta katter som...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter Dubbla utredningar väntar Gotevent i efterspelet kring EM i ridsport. Dels en omfattande extern utredning på tre månader med Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp