skjutningar

Det har väldigt bra effekter på väldigt många fronter. Är de tillräckliga? Nu kom 10-tusen-kronorsfrågan.
Nej de är inge tillräckliga och har inte goda effekter. Titta bara på hur många skjut ingår det varit denna helg eller senaste veckan. Katastrof. Och dessutom ska ju de skjutna ha sjukvård vilket kostar och tar resurser från dom som står i sjukvårdskö. Varför är Sverige så intressant att bedriva skjutningar i? Varför är det inte lika intressant med samma verksamhet i övriga Norden?
 
För att komma åt kriminella gäng och liknande, skulle mycket mer resurser behöva sättas in redan från förskolan. Sedan är det för sent.

Visst, det behövs mer resurser till rättsväsendet en generation framåt, men att förhindra barn att bli kriminella kostar så mycket mindre i förlängningen.
Glöm inte att mer resurser måste sättas in på flyktingförläggningarna och att man där ser till att "uppfostra" i vad som är fel.
 
Du uttrycker dig som om det fanns ett par enkla åtgärder som man bara helt enkelt vägrat att ta till. För mig är inte frågan enkel på det viset. Och eftersom jag vet hur mycket kraft som satsas på just detta område, tycker jag det är trist att döma ut det som görs.

Jag tror för övrigt att många av de åtgärder som sätts in är effektiva, men utmaningen att ”stoppa skjutningarna” i princip omöjlig. Inget annat samhälle har lyckats med det heller. Du får det att låta som om polisen och politiker skiter i problemet, vilket är så långt från verkligheten man kan komma.

Just nu ser jag ingen åtgärd förutom utegångsförbud med militär precision som skulle stoppa skjutningarna helt och hållet.
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver regering inte känna till utåt. Är det nån journalist som undrar så är det bara att förneka enheten. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.
 
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver varken medborgarna eller regering känna till. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.
Nej tack.
 
Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.


Svaret på den frågan är ett rungande nej. Exempelvis tar vi inte till summariska avrättningar på gatan vid vapenbeslag, eller husrannsakan på måfå regelbundet i utsatta områden.

Ett samhälle kan aldrig optimera på en enda parameter. Populister kan, för de behöver aldrig ta ansvar för det som blir.
 
Svaret på den frågan är ett rungande nej. Exempelvis tar vi inte till summariska avrättningar på gatan vid vapenbeslag, eller husrannsakan på måfå regelbundet i utsatta områden.

Ett samhälle kan aldrig optimera på en enda parameter. Populister kan, för de behöver aldrig ta ansvar för det som blir.
Jamen ha kvar skjutningarna då. Hur många tror du det blir nästa vecka?
 
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver regering inte känna till utåt. Är det nån journalist som undrar så är det bara att förneka enheten. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.

Det finns länder som opererar så. Du gillar ju Spanien så får jag föreslå Venezuela som framtida hemvist. Där är inga problem få gehör för ditt tankesätt
 
Håller med dig där. Sätt in militären om nu polisen känner sig otrygga. Då får ju militären visa vad dom kan. Om militären inte klara av dessa skjutsade gäng så kan vi heller inte räkna med att militären klarar av att försvara Sverige i händelse av krig.

Ett annat sätt är ju att bilda ett hemlig operativ enhet som helt agerar på egen hand och plockar de kriminella en efter en. Hur denna enhet jobbar behöver regering inte känna till utåt. Är det nån journalist som undrar så är det bara att förneka enheten. Det vi kommer att märka är att skjutningarna kommer att upphöra och det är det enda som är intressant.
Vad tänkte du att militären ska göra? Också skjuta ner folk på stan?

Du missar fortfarande den lilla marginella detaljen att i en rättsstat behöver man fortfarande BEVIS på ett begånget brott.
Även om man ändrar straffet från att sitta i fängelse till att "bli plockad". (vad som nu menas med det?)
Men det är kanske avskaffa rättsstaten som du vill?

(utifrån vad jag har kollpå är det ganska mycket som tyder på att det är betydligt tryggare att leva på en plats där det finns en fungerande rättsstat än på en plats där det inte gör det)
 
(utifrån vad jag har kollpå är det ganska mycket som tyder på att det är betydligt tryggare att leva på en plats där det finns en fungerande rättsstat än på en plats där det inte gör det)
Varför tycker du att rättsstaten är trygg när flera oskyldiga människor skjuts till döds, när folk våldtas i motionsspåret, när folk knivhuggs på öppen gata helt oprovocerat. Tror du dom och deras anhöriga samt alla andra som är urless på detta håller och med dig när dom kräver handling och resultat av samhället
 
Varför tycker du att rättsstaten är trygg när flera oskyldiga människor skjuts till döds, när folk våldtas i motionsspåret, när folk knivhuggs på öppen gata helt oprovocerat. Tror du dom och deras anhöriga samt alla andra som är urless på detta håller och med dig när dom kräver handling och resultat av samhället
Tryggare än när även polisen kan "plocka" dig, och få dig att försvinna när som helst.
 
Varför tycker du att rättsstaten är trygg när flera oskyldiga människor skjuts till döds, när folk våldtas i motionsspåret, när folk knivhuggs på öppen gata helt oprovocerat. Tror du dom och deras anhöriga samt alla andra som är urless på detta håller och med dig när dom kräver handling och resultat av samhället

På tal om Spanien, det är ändå inte så länge sedan en viss herr Franco hade makten men hoppsan, där skedde utrensningarna bland flera grupper och inte enbart kriminella! O_o
Ack ja, det är ordning i Spanien med sin corona, 40-gradiga hetta, vattenbrist, illegala invandring, knarket, tjurfäktningarna och det obefintliga djurskyddet och all kvinnomisshandel. Vilket drömland. :love:
 
Varför tycker du att rättsstaten är trygg när flera oskyldiga människor skjuts till döds, när folk våldtas i motionsspåret, när folk knivhuggs på öppen gata helt oprovocerat. Tror du dom och deras anhöriga samt alla andra som är urless på detta håller och med dig när dom kräver handling och resultat av samhället

Spelar du dum nu eller är du på riktigt så oförstående?

I det du efterlyser skulle det räcka att jag sa att Folri är kriminell för att din trygghet skulle vara minus och du skulle löpa en ungefär 99%ig risk att bli dödad. Av staten.
 
Varför tycker du att rättsstaten är trygg när flera oskyldiga människor skjuts till döds, när folk våldtas i motionsspåret, när folk knivhuggs på öppen gata helt oprovocerat. Tror du dom och deras anhöriga samt alla andra som är urless på detta håller och med dig när dom kräver handling och resultat av samhället
Jag skrev tryggare än ett samhälle utan rättsstat.

Trygghet är inte ett absolut tillstånd. Det är en glidande skala och någon fullständig trygghet finns aldrig. Jag kan lika gärna dö i trafiken, faktiskt är den risken större än att jag blir mördad. Men det är en risk som jag måste väga mot att inte kunna resa öht. Vilket i sin tur har en massa andra nackdelar och risker... osv.
De risker som det innebär att inte ha en rättsstat är större för mig, än de som jag har när jag lever i Sverige idag.

Men du utvecklade inte vad det var du menade skulle göras enligt ditt alternativ. Vad militärens uppgift och befogenheter skulle vara? Vad åtgärden "bli plockad" innebär och hur den beslutas om? Så någon mer utförlig jämförelse kan jag inte göra. Men rent generellt så är inte samhällen där militären har stora civila befogenheter speciellt trygga...
 
Narkotikahundat/specialsökhund räcker långt utan att det ska bli så långa köer.
Nej tyvärr, det tar några minuter för en hund att göra ett väldigt snabbt sök utvändigt på en bil. För att hitta andra gömmor behöver hunden också söka invändigt. Då måste personerna i bilen ut, eventuell packning också. Regnar det måste bilen förstås tömmas inomhus, så inte bagaget blir förstört. Personerna måste visiteras så de inte har något vapen dolt på kroppen, för att eventuellt kunna fly kontrollen. Nu är vi uppe i ungefär 30 minuter - en timme, och får hunden upp intresse någonstans kan du lägga på minst 2 h för att visiteras den ordentligt.

Om vi ändå leker med tanken att ett utvändigt sök hade varit tillräckligt, så kommer det vansinnigt många bilar varje dygn bara i södra Sverige. Plus lastbilar, bussar och tåg. Den matten går inte ihop, köerna hade blivit enorma.
 
Det hade minskat både droger och vapenflödet in i landet.
Drogerna är det som styr gängen.
Sen är det klart att det inte blir 100%, men det blir inte lika lätt att smuggla. Narkotikahundat/specialsökhund räcker långt utan att det ska bli så långa köer.
+Övriga som ser de öppna gränserna som problemet, var tror ni drogerna kommer ifrån? De enorma kokaodlingarna i Tyskland, så det bara är att lasta en bil full och köra in i landet? Alltså, det finns ju mängder med enorma insatser för att stoppa smugglingarna på vägen, och ändå lyckas man bara få tag på en liten del. Det är ju inga nybörjare som sysslar med detta, och en gränskontroll i Sverige hade inte gjort ett skit mer än kostat pengar.
 
Enlig regionchefen för Stockholm, polis, hört på Sr P1, Godmorgon Världen i morse, har Sverige ett av Europas lägsta polistäthet. Koppla det till att vi har antal skjutningar som ökar eller kvarstår i antal som överstiger andra länder i Europa!
Detta är ett nationellt haveri. En nationell katastrof där myndigheter är fullständigt maktlösa pga, genom åren, regeringarnas bortprioritering av en stark och stor poliskår som är dimensionerad för sin population och landets kriminalitet. Till detta, ett totalt nedmontering av att få människor i arbete och en framtidstro på sin egen möjlighet att göra en karriär, eller leva ett bedrägligt liv. Sverige har ett skattetryck som är påfallande högt, och ändå klarar vi inte att använda den enorma mängd pengar som staten får in i skattemedel, till att ge människor en möjlighet till framtidstro och säker vardag. Vi lägger mer pengar på skatter än många andra länder, med betydligt färre skjutningar. Det handlar inte om att höja eller sänka skatter. Vi borde kunna lösa detta lika andra länder som lyckas betydligt bättre i sitt krig mot kriminaliteten, med rådande skattetryck.
 
Enlig regionchefen för Stockholm, polis, hört på Sr P1, Godmorgon Världen i morse, har Sverige ett av Europas lägsta polistäthet. Koppla det till att vi har antal skjutningar som ökar eller kvarstår i antal som överstiger andra länder i Europa!
Detta är ett nationellt haveri. En nationell katastrof där myndigheter är fullständigt maktlösa pga, genom åren, regeringarnas bortprioritering av en stark och stor poliskår som är dimensionerad för sin population och landets kriminalitet. Till detta, ett totalt nedmontering av att få människor i arbete och en framtidstro på sin egen möjlighet att göra en karriär, eller leva ett bedrägligt liv. Sverige har ett skattetryck som är påfallande högt, och ändå klarar vi inte att använda den enorma mängd pengar som staten får in i skattemedel, till att ge människor en möjlighet till framtidstro och säker vardag. Vi lägger mer pengar på skatter än många andra länder, med betydligt färre skjutningar. Det handlar inte om att höja eller sänka skatter. Vi borde kunna lösa detta lika andra länder som lyckas betydligt bättre i sitt krig mot kriminaliteten, med rådande skattetryck.

Jag tror att det är därför såna här satsningar kommer till stånd
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-tryggare-sverige/miljardsatsning-pa-polisen/

Jag kanske minns fel, men sedan mer än 20 år tillbaka har jag sett återkommande rekordsatsningar på polisen på det politiska planet. De senaste tio åren har dock varit extremt utmanande att på riktigt få ut fler poliser. Det svajar i praktiken.

F9C738BA-6418-4B22-9596-5C4FF8B5C8B5.png
 
Jag tror att det är därför såna här satsningar kommer till stånd
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/ett-tryggare-sverige/miljardsatsning-pa-polisen/

Jag kanske minns fel, men sedan mer än 20 år tillbaka har jag sett återkommande rekordsatsningar på polisen på det politiska planet. De senaste tio åren har dock varit extremt utmanande att på riktigt få ut fler poliser. Det svajar i praktiken.

Visa bifogad fil 55466
Satsningar? I förhållande till svenska mått mätt, så håller jag inte med om att det är en satsning.
För mig betyder en satsning en betydande förbättring av kåren, i detta fall. I Sverige är det en marginell insats i förhållande till den låga nivå som gäller.
Därför flyttar de kriminella fram positionerna, det är inget större motstånd för dem att göra det. Det är förmodligen inte särskilt inbjudande till att bli polis i dag, när satsningarna är så blygsamma i förhållande till rådande situation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 451
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 389
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 342
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
684
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp