Bukefalos 28 år!

skjutningar

Ja det är väl ingen förväntar sig att kunna utradera illegala marknader men däremot kan man ta kontroll av den och därmed ta bort stora delar av inkomsterna för gängen och därmed gangkrigen.

Men tror du seriöst på det där själv?
Det funkar ju varken på alkohol, cigaretter, receptbelagd medicin etc. Varför I hela friden tror du det skulle fungera för narkotika??
 
Det funkar hyfsat i Portugal. Men det minskar inte droganvändandet och det är svårt att säga att det är bättre på många andra vis.

Jag har svårt att se hur det skulle ta bort den illegala narkotikamarknaden och de som livnär sig på den när det inte tagit bort den illegala marknaden för övriga substanser? Däremot skulle kanske gängen minska, det finns inte plats för lika många? Men en snävare marknad riskerar ju att skapa mer konflikt med..
 
Jag har svårt att se hur det skulle ta bort den illegala narkotikamarknaden och de som livnär sig på den när det inte tagit bort den illegala marknaden för övriga substanser? Däremot skulle kanske gängen minska, det finns inte plats för lika många? Men en snävare marknad riskerar ju att skapa mer konflikt med..
Det är väl snarare den ekonomiska vinningen som försvinner för dem. De behöver ju alltså ligga rätt långt under ”statligt pris” om folk ska tycka det är värt risken att köpa smuggel istället, vilket gör att de tjänar bra mycket mindre och därmed blir det mindre attraktivt att livnära sig på. Få tycker väl det är värt att döda för småpengar dessutom.
 
Tar vi bort efterfrågan på droger flyttar de kriminella fokus likt Saurons öga mot nya målgrupper att tjäna pengar på. Jag förmodar att företag skulle bli nästa marknad, typ beskyddarverksamhet, eller hedlig gammal maffiaverksamhet.
Drogmarknaden är lättast ju nu.
Rån och beskyddarverksamhet är en av anledningarna till att många stadsdelar endast har bostäder och inga/få serviceinrättningar. Företag flyttar därifrån.
 
Det är väl snarare den ekonomiska vinningen som försvinner för dem. De behöver ju alltså ligga rätt långt under ”statligt pris” om folk ska tycka det är värt risken att köpa smuggel istället, vilket gör att de tjänar bra mycket mindre och därmed blir det mindre attraktivt att livnära sig på. Få tycker väl det är värt att döda för småpengar dessutom.
Skjutningar och bomber görs bland annat av andra orsaker än pengar. Det är ofta hämnd, upprätthållande av makt och att skrämmas.
 
Tar vi bort efterfrågan på droger flyttar de kriminella fokus likt Saurons öga mot nya målgrupper att tjäna pengar på. Jag förmodar att företag skulle bli nästa marknad, typ beskyddarverksamhet, eller hedlig gammal maffiaverksamhet.
Där är vi redan. Det är då som restauranger sprängs eller sätts i brand.
 
Skjutningar och bomber görs bland annat av andra orsaker än pengar. Det är ofta hämnd, upprätthållande av makt och att skrämmas.
Precis. Det fick vi se på nyheterna i kväll när två typer hoppar ur en bil och skjuter ihjäl en liggandes person med flera skott på typ 1m avstånd. En avrättning alltså
 
Det är väl snarare den ekonomiska vinningen som försvinner för dem. De behöver ju alltså ligga rätt långt under ”statligt pris” om folk ska tycka det är värt risken att köpa smuggel istället, vilket gör att de tjänar bra mycket mindre och därmed blir det mindre attraktivt att livnära sig på. Få tycker väl det är värt att döda för småpengar dessutom.

Ingen moms = en fjärdedel under statens pris direkt.

Folk köper ju smuggelsprit, smuggelcigaretter etc. För att det kostar mindre. Och då är det produkter utan större svårigheter få tag på.

När det gäller t ex opiater eller bensodiazepiner så betalar folk flera hundra procent mer än vad det kostar på apoteket. Helt enkelt för det inte är lätt få tag på lagligt.

Så oavsett kommer det nog finnas vinning nog för en illegal marknad. Om statens drogförsäljning ska kopplas till villkor och inte vara fri, då lär det finnas än mer incitament och pengar att tjäna på den illegala marknaden.
 
Har vi gängskjutningar om alkohol och cigaretter?

Det vet vi lika litet om som om vi har det pga narkotika. Det man vet är att vi har en rivalitet mellan olika grupperingar och att det skjuts I en evig hämndspiral.

Det är sällan de har lust att ens erkänna att de sköt. Än mindre tala om varför. Tyvärr.
 
När det blir hårdare straff och mer poliser.
Just nu är straffen i Sverige ett rent skämt.

Ta tex knivmordet i kiruna, 2 av gärningsmännen var under 18 år, dem kommer inte hamna i fängelse, dem kommer få lite samtal och sedan fortsätta gå lösa på våra gator.

Och vi ska inte ens prata om Straffrabatt. Vem var idioten som tyckte det bra en bra ide att ge folk kortare straff än dem dömts till? Vi har ju också den "fantastiska" Åldersrabatten som gör att om du begår brott när du är under 20 får du kortare straff. Och glöm inte Mängdrabatt, ska du ändå begå brott kan du göra lite fler när du ändå är igång, straffet blir ju inte direkt värre ändå.
 
När det blir hårdare straff och mer poliser.
Just nu är straffen i Sverige ett rent skämt.

Ta tex knivmordet i kiruna, 2 av gärningsmännen var under 18 år, dem kommer inte hamna i fängelse, dem kommer få lite samtal och sedan fortsätta gå lösa på våra gator.

Och vi ska inte ens prata om Straffrabatt. Vem var idioten som tyckte det bra en bra ide att ge folk kortare straff än dem dömts till? Vi har ju också den "fantastiska" Åldersrabatten som gör att om du begår brott när du är under 20 får du kortare straff. Och glöm inte Mängdrabatt, ska du ändå begå brott kan du göra lite fler när du ändå är igång, straffet blir ju inte direkt värre ändå.

Jag tror du skulle vinna på att läsa på om straffrabatten. Du skulle få svar på dina frågor och även bli av med de missförstånd och hopblandingar du nu har.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 646
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 454
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 443
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
702
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp