SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

pumah

Trådstartare
I min ras har vi en uppfödare som nu annonserar om "Gointervalpar" till salu - dvs blandraser mellan jaktgolden och pointer. Jag förutsätter att denna kull kom till genom en tjuvparning, men vad vet jag:crazy: Ungefär samtidigt som denna kull "tillverkades" hade de en annan tjuvparning på kenneln, dock mellan två jaktgolden, valparna dna-testades och fick dispens av SKK för registrering - detta enligt uppgift på hemsidan.
Min fundering gäller vad som kommer att hända nu när SKK fått in flera anmälningar om blandraskullen, har någon av er uppfödare här någon aning?

Till saken hör att den här uppfödaren normalt har 5-6 kullar om året, utom under 2008, då hon hade registreringsförbud (jag vet dock inte anledningen till detta, själv hävdar hon att hon "använde fel blankett vid ett fodervärdsavtal" och därför fick reg. förbud). Dessutom har hon de senaste åren legat väldigt högt vad gäller inavelsgrader, runt 8-12% har inte varit ovanligt. Just det vet jag inte om SKK lägger sig i, men det kan väl ändå inte anses helt korrekt när det är varningstrianglar på i stort sett varenda parning?
Hur mycket tror ni SKK accepterar innan en uppfödare blir utesluten? Och vad tycker ni andra uppfödare om det här?
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

Om jag har sett rätt annons gällande detta (Cecilia skickade länk) så verkar det vara allt annat än oplanerat, då det stod typ "vi förväntar oss goda ståndanlag" och "efter friska, välmeriterade föräldrar med bra jaktlinjer". :crazy:

Har dock ingen aning om eventuella konsekvenser, med konstigt är det!
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

Ja, du har nog sett rätt annons;)
Just den där meningen i annonsen tolkade jag som ett försäljningsargument, tänkte inte på att det skulle kunna varit planerat... men som sagt, vad vet jag:crazy:
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

Är det den första blandisolyckan o man anmält det till SKK i god tid innan valpning så brukar det inte hända någonting, dock får valparna bara säljas till självkostnadspris o inte annonseras ut via kennelns/uppfödarens hemsida.

Har hon redan haft regförbud o kör med så hög inavels% så ligger hon nog illa till.

Anmäl till diciplinnämnden, oseriösa uppfödare skall kastas ut!
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

Valparnas pris är idag 8000:- och häromdagen kostade de 9000:-
Vad anses vara självkostnadspris?
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

Jag har hört genom andra uppfödare att SKK redan är kontaktade och har sett annonsen, så de ska vara medvetna om priset på valparna. Om någon har lämnat in en formell anmälan till diciplinnämnden vet jag dock inte. Är det vad som behöver göras, menar du?
 
Sv: SKK-ansluten uppfödare säljer blandrasvalpar

De gånger jag anmält så har jag skickat mail med relevanta uppgifter, t ex skärmdump på annonser.
Minns inte adressen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp