Var går gränsen? (SKK)

Turali

Trådstartare
Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna pengar genom att vara en av få uppfödare av rasen i min del av landet. Och ja, det med pengar har sagts rätt ut.

En hane inköptes, två syskontikar kort därefter. Ena tiken blev parad på första löpet, och fick sina valpar då hon var runt 10 månader. Då vi pratade med uppfödaren var det en tjuvparning, och veterinären hade missat samtliga 11 valpar på ultraljudet...
Vid samma tillfälle, då X sade sig inte planera fler kullar, var den andra tiken och en blandras dräktig. Den andra tiken fick valparna då hon var runt 14 månader, och blandrasen var hela 14 år gammal(!!!).

X har blivit anmäld till SKK för parningarna på tikarna under 18 månader. Rasklubben har ringt upp, och försökt få denne att avla seriöst - dvs. göra de tester som rasklubben rekommenderar, men som X ignorerat.
Kennelkonsulent har varit på besök, och då har nog även blandraskullen kontrollerats (som X förnekat, trots att denne annonserat om både kullarna samtidigt).

Valparna har skjutsats ut till sina respektive hem (men flera har dessvärre omplacerats, trots att ingen valp är över året), och tikarna sattes ut på foder då deras valpar såldes. Nog med valpar? Nej. Nu planerar X ännu fler kullar. Ägaren till ena tiken vill inte lämna ifrån sig hund, med motiveringen att hon inte passar i avel. Ägaren säger att hunden har mycket rädslor, och att de arbetat mycket med tiken för att denne ska fungera i vardagen. Ägaren misstänker att X slagit hunden pga. hur den beter sig.

Vad kan ägaren göra? Kan fodervärdskontraktet till X brytas, eller måste denne lämna bort sin hund för ytterligare två valpkullar? Ägaren undrar man kan vända sig till en veterinär för att få ett intyg som styrker att hunden inte bör gå i avel pga. sin mentalitet? Kan ägaren ringa till någon på SKK för att förklara situationen, och sin ovilja till att lämna tillbaka hunden till X?

Sedan är jag nyfiken på var SKKs gräns går? Nu är inte blandraskullen anmäld (och misstänker att det är för sent att göra nu, då valparna är sålda och annonsen borttagen)?. Däremot har kennelkonsulent besökt X, och tikarna under 18 mån. är anmälda. Vid första kullen tänkte X sälja dem oreggade, men där gick SKK in och krävde registrering av valparna.
Kommer X att bli utesluten för att ha brutit mot reglerna (även jordbruksverkets gällande tikarna), eller krävs det ännu fler oseriösa kullar innan någonting händer?
 
Senast ändrad:
Sv: Var går gränsen? (SKK)

Fodervärdskontraktet kan hon nog tyvärr inte bryta och övrigt som är anmält: räkna med att det kommer att ta rätt lång tid innan det kommer beslut på de ärendena. Först ska det upp på möte i uppf. och kennelkonsulentk. och därefter lär det skickas över till diciplinn. som i sin tur ska utreda och handlägga ärendet. Uppfödaren kommer också att få möjlighet att svara för sig = det tar tid.

Givetvis ska blandraskullen/kullarna anmälas och i väntan på dic.n. utredning och beslut, så kommer uppf. mest troligt att få hänvisnings-stopp från SKK skulle jag tippa på av vad du skriver.

Bästa är ju om både rasklubb och andra anmäler allt de vet om uppf.

Är sjuk, så kan hända texten ovan som är begriplig för mig är totalt obegriplig. i så fall fråga mer ;)
Ska kika in i tråden i morgon och kan då kanske ge ett klarare svar, men ett är klart: Det kommer att ta tid innan ett sådant här ärende är avgjort.
 
Sv: Var går gränsen? (SKK)

Ett fodervärdsavtal är just ett avtal, o vad fodervärden än tycker om tikens mentalitet har inget med uppfödarens rätt att ta valpar att göra, det är sådant man får finna sig i när man tar en hund på foder.
Om fodervärden vägrar lämna tbx tiken för parning är det ett brott mot avtalet o uppfödaren har då rätt att häva avtalet o få tbx sin hund.
Endast om en ev parning strider mot djurskyddslagen kan en vet gå in o intyga detta.

Alla fel bör anmälas till SKK, varför anmäldes inte blandraskullen?
 
Sv: Var går gränsen? (SKK)

Det har varit en del personer som blivit inblandade i ett försök att hindra aveln.
Då X tog första kullen tog jag kontakt med en uppfödare. Denne anmälde X till SKK, som såg till att valparna reggades. Sedan såg uppfödaren till att ta kontakt med avelskommittén i rasklubben, som själva ringde upp X och som även såg till att en kennelkonsulent åkte dit.
Samma sak upprepades vid andra kullen.

Blandraskullen blev inte anmäld av den anledningen till att det var mailande och ringande än hit än dit. Jag tog kontakt med uppfödaren, som ringde upp sina kollegor inom rasklubben som skickade saken vidare. Dumt nog trodde jag att uppfödaren såg att blandraserna låg ute samtidigt, och anmälde dem samtidigt som andra kullen på den för unga tiken. Dock kände denne inte till blandraskullen alls då vi träffades för några veckor sedan.

Om jag skulle ta kontakt med SKK om den saken, vem ska jag vända mig till? Och hur bevisar jag att X fött upp blandraser? Jag har mailat med X då blandningarna och andra valpkullen låg ute, räcker det att skicka de sparade mailen som bevisning (eftersom X förnekar att blandraserna finns)?
 
Sv: Var går gränsen? (SKK)

Givetvis ska blandraskullen/kullarna anmälas och i väntan på dic.n. utredning och beslut, så kommer uppf. mest troligt att få hänvisnings-stopp från SKK skulle jag tippa på av vad du skriver.

Hänvisningsstopp som i att de inte kan rekommendera X då någon går i valpköpartankar?
X har inget kennelnamn och jag vet inte om denne planerar att skaffa något (med hänvisning till hur tidigare avel skötts). X är inte med i rasklubben, och följer inte någon av de krav som finns för valphänvisning.
 
Sv: Var går gränsen? (SKK)

Efter två renrasiga kullar som registrerats så måste man ha kennelnamn för att få registrera flera.
Disciplinärenden gäller inte bara kennelinnehavare utan även enskilda medlemmar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 689
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 899
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 452
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp