Bukefalos 28 år!

Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jo, jag vet, och det var anledningen till att jag trodde på boots i början. Men nu gör jag inte det längre.

Det är nog snarare tryckskador på hov-väggen än skav (även om min häst garanterat skulle få skav eftersom han är så löjlgt känslig)
Jag förstår inte ditt svar...

Beror slitaget på din hästs bakhovar på slitage i samband med ridning/träning? Eller klarar inte hovarna av livet i hagen?

LIA
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag tror bara att de meningarna kom efter varandra och därför blev det underligt.
Bootsen har inget med den hästen att göra.
Vad jag vet har han gått barfota hela tiden Zab har haft honom och klarat det utmärkt.
Men nu ska han börja tränas mer och mer, eller ja har redan börjat och då slits hoven för fort.

Nu tycker jag själv om boots, men är det någon häst som skulle fått ont av alla boots här i världen pga skav eller annat så är det den hästen. Han är "löjligt" känslig för det mesta.
(dock långt ifrån bara negativt)


Och axel dig vet jag inte riktigt vad det farit i. Du brukar väl inte diskutera mot andra som om de vore 12år och missförstå det mesta med vilje?
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vad jag vet har han gått barfota hela tiden Zab har haft honom och klarat det utmärkt.
Men nu ska han börja tränas mer och mer, eller ja har redan börjat och då slits hoven för fort.

Nu tycker jag själv om boots, men är det någon häst som skulle fått ont av alla boots här i världen pga skav eller annat så är det den hästen. Han är "löjligt" känslig för det mesta.
(dock långt ifrån bara negativt)
Då skulle, bortsett från eventuellt skav, hästen klara sig bra barfota om man använder boots vid själva ridningen/träningen?

Angående skav, har man provat med boots? Jag tror att risken för detta är mycket överdriven. Har hört "skaver dom inte, fastnar inte grus etc" otaliga gånger, men faktum är att vi inte haft minsta problem av den arten.
Varför inte pröva först, innan man spolar alternativet?

LIA
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

För att jag inte tror att boots är särskilt bra för hästhoven. Jag har trott det, men läst på lite, hört olika motiveringar etc och kommit fram till att boots inte är något jag tror är speciellt bra, möjligtvis som ersättning för tappsko tills man kan slå på en sko igen.

Jag tror att vanliga skor är bättre än boots, men barfota är bäst i det lägen det fungerar. Så när barfota inte fungerar väljer jag traditionell skoning, för det är det jag tror är bäst.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Ett par välsittande flexibla skor sitter kvar utan att trycka eller skava, ja. Ett visst tryck får du naturligtvis men inte så att det ger några skador och heller inte så begränsande som ett par järnskor som sitter på 24/7

men om du är så säker på din sak, varför frågar du då andra om åsikter?
Alla har olika erfarenheter men då du redan bestämt dig lyssnar du ju bara på de som säger det du vill höra vilket visserligen är bekvämt för dig men...

För att det är intressant att höra, och kanske jag hör något som får mig att ändra mig. Jag var inte säker på min sak när jag skrev första inlägget, men nu är jag.
Jag har inte samma åsikter om hästhovar som du (både efter vad du skrivit i denna tråden och i andra trådar om hovar och skor) så det är inte särskilt konstigt att jag inte håller med om dina förslag heller. Men jag är glad att du skriver ialla fall för det är intressant att läsa.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Det kanske berodde på att han hade så mkt slitmån som faktiskt behövs.
Några mm på en blöt mjuk hov- är inget.

Låt hovarna få växa ut lite- normalt vettu:rofl:
Det som DU tycker är snyggt eller optimalt kanske inte funkar för din HÄST.

Om du dessutom renskär sulan så är det klart att den blir öm.

Jo, det är ju inte det jag kommit fram till; att han inte har någon slitmån bak? Naturligtvis skrev jag tråden eftersom jag märkte att slitmånen var borta för ett halvår sedan. NU är halva hoven borta serru, blöder varje steg. Men det blir säkert bra om jag tränar lite mer på grusvägarna!:bump:

Oh ja, för barfota är SÅÅÅÅÅ snyggt! Och låter så skönt... duns-duns-duns-duns låter ju mycket trevligare än klippetiklopp. Och jag tittar alltid bara på hovarna, brukar spraya dem med glitter färg så de blir riktigt fina! :love: Och knyter rosa band på dem.

Absolut renskär jag sulan! Brukar ta pappas borrmaskin och borra lite så att kniven får fäste. Den ska ju vara helt skålformad, som en riktigt djup skål. Du låter sarkastisk, håller du inte med?:confused:

Uhm, har du kul, Axel?:smirk:
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Blev så förvirrad av Axels plötsliga svar att jag glömde detta:

Hovslagaren kommer på tisdag eftermiddag och skor bak. Tyvärr kan jag inte vara hemma (fick nytt jobb idag) men pappa har iaf lovat att be honom kolla om framhovarna klarar sig eller behöver skos de också.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

För att jag inte tror att boots är särskilt bra för hästhoven. Jag har trott det, men läst på lite, hört olika motiveringar etc och kommit fram till att boots inte är något jag tror är speciellt bra, möjligtvis som ersättning för tappsko tills man kan slå på en sko igen.
Det vore intressant att få höra dom olika motiveringarna. Fr a som min erfarenhet är den motsatta. Kan ju tillägga att min hovis säger att hovarna aldrig varit bättre och att han inte ser någon anledning till att börja sko mina hästar.

Jag tror att vanliga skor är bättre än boots, men barfota är bäst i det lägen det fungerar. Så när barfota inte fungerar väljer jag traditionell skoning, för det är det jag tror är bäst.
Även fast järnskor sitter på 24/365 medan bootsen endast används under ridning??

Nu känns det som om jag håller på att tjata boots som den värsta nasare, men grejen är den att jag inte förstår ditt resonemang. :o Och är det något jag avskyr, så är det att inte förstå! ;)

LIA
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Denna tråden skulle inte handla om boots:P
Men jag kan väl ge en kort summering av varför, fast den blir kort. Och mycket av det som får mig att inte tro att boots är så jättebra beror på vad olika hovslagare m.fl. har sagt tidigare..jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna men jag vet att jag tyckte att det verkade väldigt logiskt och överrens stämmande med mina kunskaper om hästens anatomi och hovar.

Greppet; jag tror att boots har lite väl bra grepp, glidmomentet i nedsättningsfasen störs och benen tar stryk av det. (samma anledning jag är skeptisk mot gummi skor)

Hur booten sitter fast; hovväggen kan vara lite känsligare för tryck än man först tror, det är ju inte naturligt någonstans att den har tryck på utsidan. Visserligen är inte söm naturligt heller, men en järnsko sitter iaf inte runt om.

Av samma anledning tror jag inte att hovmekanismen fungerar så bra när den är omlindad av gummi, de boots jag sett har inte något sladdrigt balong gummi (hade väl trillat av) utan rätt styvt gummi. Det tar nog en del kraft att töja ut det, och hoven är inte byggd att ha motstånd där.

Bredden på hoven ökas och efter vad jag förstått är det mer skadligt än att ha olika höjd på den, men denna biten har jag svårt att komma in i.

Om hästen redan är öm under ridning, är jag inte säker på att den är helt o-öm när man leder den utan boots, eller om man bara inte ser det. Annars är det bra att hoven är fri så mycket som möjligt.

Det är de anledningar jag kommer på nu, du behöver ju inte hålla med eller tro på dem, men jag gör iaf det. :)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vilka undersökningar har du sett?

Grepp, passform, överrullning är alla beroende på vilken modell som sätts på vilken häst och vilket underlag man testar på

Denna tråden skulle inte handla om boots:P
Men jag kan väl ge en kort summering av varför, fast den blir kort. Och mycket av det som får mig att inte tro att boots är så jättebra beror på vad olika hovslagare m.fl. har sagt tidigare..jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna men jag vet att jag tyckte att det verkade väldigt logiskt och överrens stämmande med mina kunskaper om hästens anatomi och hovar.

Greppet; jag tror att boots har lite väl bra grepp, glidmomentet i nedsättningsfasen störs och benen tar stryk av det. (samma anledning jag är skeptisk mot gummi skor)

Hur booten sitter fast; hovväggen kan vara lite känsligare för tryck än man först tror, det är ju inte naturligt någonstans att den har tryck på utsidan. Visserligen är inte söm naturligt heller, men en järnsko sitter iaf inte runt om.

Av samma anledning tror jag inte att hovmekanismen fungerar så bra när den är omlindad av gummi, de boots jag sett har inte något sladdrigt balong gummi (hade väl trillat av) utan rätt styvt gummi. Det tar nog en del kraft att töja ut det, och hoven är inte byggd att ha motstånd där.

Bredden på hoven ökas och efter vad jag förstått är det mer skadligt än att ha olika höjd på den, men denna biten har jag svårt att komma in i.

Om hästen redan är öm under ridning, är jag inte säker på att den är helt o-öm när man leder den utan boots, eller om man bara inte ser det. Annars är det bra att hoven är fri så mycket som möjligt.

Det är de anledningar jag kommer på nu, du behöver ju inte hålla med eller tro på dem, men jag gör iaf det. :)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Har inte nämnt några undersökningar så vitt jag vet.

Bootens konstruktion är i stort sett samma på alla boots, och har ungefär samma funktion. Och jag tror helt enkelt inte på det.
Lämna nu boots utanför denna tråden, jag vill inte ha ännu en tjafs tråd om skor vs boots, det finns det tillräckligt av.
Enda gången min häst kan råka få en boot på sig skulle vara vid tappsko. Om jag inte får på skon själv.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Hästen blev skodd enbart bak och allt gick bra. ^^
Bakhovarna hade hunnit slitas lite för mycket (=något varma) så det var tur att jag inte väntade tills Dacke behövde nya skor. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 666
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 034
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 616
Senast: caballus
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 191
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp