Skönhetsfel på en perfekt häst....

Cado

Trådstartare
Min Tinker har en underbart lång och tjock man, men tyvärr så faller inte allt på samma sida av halsen. Jag har försökt med de mest självklara knepen (fläta manen när den är blöt, låta torka, släppa ut) men så ligger halva manen på ena sidan och halva på andra igen.... Finns det några bra knep???? :confused:
 
karnsje du skall rycka manen,så den blir tunnare och så får allt plats på en sida?
det finns även ett särligt täcke man kan lägga över halsen för att få manen till å ligga der.
 
Hej du!
Jag gissar att han/hon såg likadan ut när du köpte hästen... Precis som oss människor så har man virvlar och olika hårväxt. Manen ligger till höger på vissa och till vänster på andra. Du får nog lära dig att leva med att din häst inte är helt "perfekt" det finns det ingen som är! Gläd dig åt din häst och reta dig inte på småsaker!
Mvh Carola :banana:
 
Ofta kan det där bero på att hästen är olika musklad på höger och vänster sida, på våra hästar faller mer och mer man över på andra sina när de börjar bli lika starka i båda sidorna... Kan ju vara något att kolla upp :)
 
Det är ju bra att det är så, din häst är väl liksidig kanske? Det blir ju inte så tungt på ena sidan heller.
 
manen lägger sig på hästens svaga sida! ligger manen som mittbena är den lika musklad på halsen
 
Va glad din häst är mer eller mindre liksidig (lika stark på båda sidor).
Men du kan få bort det om du rider hästen så den bara bygger muskler på ena sidan, vilket jag inte rekonenderar. Va stolt det hade jag varit :cool:.

Kram
 
Min häst har också mittbena, jag försökte fixa till detta i början men fick sedan reda på att, som de redan sagt, det betyder att hästen är lika musklad på båda sidor om halsen.
Nu tycker jag att det är finast och är glad över hur han ser ut!
 
Jag älskar givetvis min häst, med manen till höger, vänster eller mittemellan!!! :love: Han har inte mittbena, utan man lite till höger här och lite till vänster där.... Det stör mig egentligen inte, men jag undrar bara om det går att "fixa" på ett enkelt sätt - han är ju Tinker och dessutom bara unghäst och det kommer bli mycket, mycket mer man innan han är klar! :p Om det har med muskelaturen i halsen att göra vill jag givetvis inte ställa till något! :o
 
Skulle då 90% av alla hästar vara oliksidiga? :confused: Det verkar ju orimligt. Dom allra flesta hästar har ju åtminstone större delen av sin man på ena sidan, eller hur? Har svårt att tro att det har med muskulaturen att göra.
 
Hej!

Har du låtit flätorna sitta i tillräckligt länge? Man måste hålla manen flätad i flera veckor om det ska bli resultat, och sen kan man behöva göra om det emellanåt.
 
Men det är ju jättefint att ha man på båda sidorna på en tinker. :love: :d
Äh, låt det vara så. Enkelt och vackert! :)
 
Jo, precis som människor så är de flesta hästar olika starka i sina sidor. Inte skall man förmänskliga hästen, men tänk på hur det är att vara höger- eller vänsterhänt. Och ändå ber vi hästen jobba precis lika bra i båda varv...
 
På min ligger manen också hipp som happ och har alltid gjort - inte likadant utan lite olika, ibland mer åt ena hållet, ibland mer åt andra :p

Mitt tips är att skölja med balsam och sen fläta - flätorna måste sitta i som någon annan skrev. Men åtminstone på min häst gjorde det en väldigt skillnad att ha balsam i, manen blev liksom tyngre :confused: på något sätt och låg bättre.

Ett tag hade jag manen så kort ryckt att den mest stod rätt upp :smirk: passar min häst, hon såg ut som en busig ponny. :smirk: De senaste åren (typ senaste 10 :D) har jag inte orkat hålla på och greja - manen är lång och får ligga som den vill. Tycker det är fint så också. :)
 
Om den nu har lång och tjock man (som en tinker ska ha) så är det nog bara bra om den ligger på båda sidorna, så halsen inte snedbelastas... manen är nog inte viktlös :P
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 951
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 598
Senast: manda
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp