Sköta jobbet utan Internet?

Trissa

Trådstartare
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?

Jag jobbar på kontor, och finge jag bara skriva ut alla kontaktuppgifter först så skulle det nog gå, om än långsammare. Vi använder fortfarande mycket snigelpost och telefon. Jag söker mycket information och inspiration på nätet, och det skulle förstås bli besvärligare.
 
Mitt jobb skulle inte fungera alls utan internet. Jag är administratör och internet är liksom navet i allt jag gör. Hemsidor, kundsupport, mejlutskick m.m. sköts via nätet.
 
Mitt nuvarande arbete skulle inte finnas utan internet. Förutom att allt jag gör sker på nätet, så kräver de tjänster företaget tillhandahåller internet.
 
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?

Jag jobbar på kontor, och finge jag bara skriva ut alla kontaktuppgifter först så skulle det nog gå, om än långsammare. Vi använder fortfarande mycket snigelpost och telefon. Jag söker mycket information och inspiration på nätet, och det skulle förstås bli besviken ärligare.
Om vi återgår till pappersjournaler och använder snigelpost så javisst. Jag jobbar som administratör inom vården, där skedde allt med snigelpost och pappersjournaler för inte så himla längesedan. 😊

Det som är bäst med internet är att vi numera kan ha skypemöten istället för att behöva åka. Å andra sidan, var det (nog) mindre möten förr.
 
Nej det skulle bli oerhört tungrott och lämnat stort utrymme för misstag. Jobbar inom hemtjänsten.
 
Jag använder inte internet så jättemycket, mest bara för att söka information och att i diverse sammanhang kolla att internet fungerar. Mitt arbete skulle kanske fungera utan internet, det skulle dock bli helkonstigt då en del av mitt företags arbete är att se till att internet inte fungerar för kunderna.Sen hade jag inte kunnat jobba hemifrån utan internet.
 
Om vi återgår till pappersjournaler och använder snigelpost så javisst. Jag jobbar som administratör inom vården, där skedde allt med snigelpost och pappersjournaler för inte så himla längesedan. 😊

Det som är bäst med internet är att vi numera kan ha skypemöten istället för att behöva åka. Å andra sidan, var det (nog) mindre möten förr.
Fast om mitt nuvarande jobb skulle funka utan internet är svaret Nä 😊
 
Absolut!


Jobbar på restaurang,
mitt eget jobb som kock där skulle man få återgå till att tex beställa och inventera via telefon. Inga problem men tar avsevärt mycket mera tid.

Verksamheten som sån skulle också fungera, vi har mest telefonbokningar. Så mailbokningarna skulle få på foten.
Bokslut och så vidare skulle ju ta mycket längre tid och skötas annorlunda mot idag.
 
Jag jobbar som brevbärare, och visst har det fungerat utan internet tidigare, det är trots allt inte SÅ länge som internet funnits och post har ju delats ut i alla tider.

Men, varje dag använder vi internet för att hålla oss uppdaterade om eftersändningar och andra ändringar ute på våra rundor och alla spårbara paket är spårbara just tack vare information som skickas över internet. Just de spårbara paketen tror jag inte skulle gå att hantera så utan internet, det andra blir bara väldigt mycket bökigare.

Dessutom tvingas vi varje dag söka på nätet efter information om vart posten ska, och det hade varit oerhört trassligt (inte ens möjligt alla gånger) på annat sätt. Brev kommer med fel postnummer, helt utan gatuadress, folk glömmer skriva C/O och ja, alla tänkbara och otänkbara fel dyker upp :D
 
Lite som spinoff på tråden om att inte använda Internet nästa år kom jag att fundera på vilka jobb som skulle funka utan. Skulle ditt?

Jag jobbar på kontor, och finge jag bara skriva ut alla kontaktuppgifter först så skulle det nog gå, om än långsammare. Vi använder fortfarande mycket snigelpost och telefon. Jag söker mycket information och inspiration på nätet, och det skulle förstås bli besvärligare.

Är frågan om man skulle klara sig utan dator eller utan internet, med tanke på att du skulle behöva skriva ut kontaktuppgifter? Jag har ett kontorsjobb, det skulle gå utan internet men vara (betydligt) bökigare. Och ännu värre utan dator(system), det skulle bli en hiskelig massa papper och manuell hantering. Jag försöker dock redan idag värna personliga möten och använda telefonen flitigare än vad jag upplever som vanligt i övrigt.
 
Nej, inte alls. Jag jobbar med sociala medier (marknadsföring), så utan internet skulle mitt specifica jobb överhuvudtaget inte existera.
 
Nej, det skulle inte gå. Däremot har mitt jobb en gång i tiden funkat utan internet, så jag antar att det vore möjligt att återgå om man ändrade tillbaka en massa system. Krångligt och tungrott dock. Gissar att jag skulle sänka min produktivitet rejält.
 

Njä... Jag är visserligen hundtränare, men ungefär hälften av mina kurser och konsultationer är online numera, alla kurser (alltså även irl) köps genom Klarna online, och nästan all marknadsföring.

Visst skulle det gå att backa till att bara hålla kurser irl och ha ett annat betalningsalternativ, sätta upp lappar på anslagstavlor eller vad man nu gör för att nå ut till folk utan internet, men jag skulle nog förlora för många kunder för att kunna leva på det misstänker jag.

Böckerna skulle jag ju kunna fortsätta skriva och ge ut - men vår nuvarande produktion är eböcker (och ljudböcker på väg) så även där skulle det bli en rejäl omställning och förmodligen förlust av kunder.
 
Nu kan väl knappast daglig verksamhet räknas som ett regelrätt jobb, men jag tror absolut att det skulle gå minst lika bra utan internet, eller ens dator överhuvudtaget. Mina uppgifter är främst olika former av snickeri/målning, så det enda jag skulle gå miste om under arbetstid är tillgång till Pinterest och liknande sidor för att få ideér till framtida projekt.
 
Ja, det skulle gå men skulle bli en väldans massa telefonsamtal och gå åt mängder med papper.
 
Det rent konkreta hantverket (träffa och behandla patienter) gör jag redan till 99% analogt. Problemet hade blivit administrationen runt omkring. Vårdapparaten har dock fungerat i en hel massa år utan Internet tidigare så bevisligen går det att göra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 799
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag kommer ihåg för några år sedan hade Swedbank något som hette e-kort, där man kunde skapa ett tillfälligt kort och ladda det med en...
2
Svar
25
· Visningar
1 485
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 952
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp