skötsel av grushage

B

Buffe

Förra sommaren byggde vi en grushage för att hästarna skulle slippa trampa runt i leran under den blöta årstiden. underlaget fungerade bra första vintern men i år är det kladdigt.
Hagen är byggd med matta ,ett lager sandkross (0-30) och ett ytlager av stenmjöl. Jag mockade bort all synlig skit i somras.
Ni som har grushagar hur sköter ni dom? Finns det några bra redskap för rengöring eller måste allt göras med handkraft?
 
Sv: skötsel av grushage

Har ni inte dränerat ? Har du stenmjöl överst, alltså inget grus ? Ang att det är kladdigt, jag tror du har för grov sand. När min fd stallägare gjorde grushagar så utick hon från hur hon byggde sin paddock...hennes gruhagar var alltid fasta och torra.
 
Sv: skötsel av grushage

Vi har grushagar vid vårt stall, visserligen nyanlagda så jag vet inte hur de ser ut om ett år, men stallvärden gjorde dessa med samma grundtänk som Mynta2's f.d. värd. Tänkte ridbana i grunden, men vi har lite större grus på toppen än vad man skule ha på en grusbana.

Grushagarna mockas varje dag och jämnas till med traktorhjälp när behov uppstår.
 
Sv: skötsel av grushage

Hagen lutar så markläggaren som gjorde hagen la bara dreneringsrör på vissa utsatta ställen. Ytlagret är stenmjöl 0-6, anledningen till det är att jag sett en del hagar med sand som blev väligt ojämna när marken blev frusen.
Markläggaren tyckte vi skulle ha grus 0-18 överst men jag tror det gruset hade slitit väl mycket på hovarna på de hästar som går utan skor.
kom på en grej, det står flera träd i hagen som släppte en hel del löv i höstas.Funderar på om dessa kan vara del av orsaken till kladdet.
Skulle en sk "bajsdamsugare" kunna fungera i en grushage? Var hittar man info om en sådan?
Hagen är stor och det är flera hästar som går i den så det skulle bli väldigt tungrott att köra daglig mockning med skitkärra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 495
Senast: bettysmatte
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 123
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 817
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 195
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp