Bukefalos 28 år!

Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Svenska folkets åsikt just nu på frågan om man ska vara tvungen att bjuda alla..

Ja (44.0 %)
Nej (56.0 %)
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

....om hundra miljarder flugor tycker om skit så är sanningen entydig...

Orkar inte riktigt med en till infekterad debatt, men återigen. Skolan är inte rätt arena att dela ut inbjudningar som tydligt utesluter någon, oavsett orsak.
Lärarna gjorde helt rätt i det här fallet.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

....om hundra miljarder flugor tycker om skit så är sanningen entydig...

Orkar inte riktigt med en till infekterad debatt, men återigen. Skolan är inte rätt arena att dela ut inbjudningar som tydligt utesluter någon, oavsett orsak.
Lärarna gjorde helt rätt i det här fallet.

Har jag skrivit något om rätt eller fel?? eller ens vad jag själv anser om frågan??

Nej, det har jag inte så ta och hoppa åt ett annat håll :cool:
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Halli hallå!
Jag kommenterade det fakta du presenterade i form av omröstningen på aftonblaskan! Inget annat.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Har ingen aning om utgången, men jag tycker att läraren gjorde helt rätt. Däremot ska man givetvis inte vara tvungen att bjuda in hela klassen på barnkalas, men i de fall inte alla bjuds skickar man givetvis inbjudningarna per post (eller lämnar över dem privat på något annat sätt)!
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

När det just handlar om en liten av den sammanlagda (som här 2 av kanske 20 barn) så tycker jag att man borde bjudit alla, däremot inte tvingas att göra det om man vill ha ett mindre kalas med ex hälften av barnen. Då blir det, i mitt tycke, lite mer "självklart för de som inte blir bjudna..
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

jag tycker att lärarna gjorde rätt. Antingen bjuder man alla eller en viss grupp, tex den halvklass barnet brukar gå i. Men att utesluta två känns som antydd mobbing. Vill man prompt inte ha just dessa två då får man bjuda en annan mindre grupp.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

*delvis kl*

I det här fallet hade tydligen det ena barnet mobbat pojken som fyllde år och därför ville han inte bjuda in honom och det andra barnet hade inte bjudit in pojken på sitt kalas och då ville inte pojken som fyllde år bjuda in i sin tur. Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Varför anmäldes då inte det barnet som inte bjöd in pojken till sitt kalas, tidigare? Varför var det inte viktigt att bjuda in alla i klassen den gången? Varför drog de en gräns just nu? Ska ett barn behöva bjuda in sin mobbare till sitt födelsedagskalas?
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Ska ett barn behöva bjuda in sin mobbare till sitt födelsedagskalas?

Nej, men då behöver man inte dela ut inbjudningarna i ett forum där de som inte är bjudna deltar i. Skolan är ju dessutom extra känslig då man inte är där på frivillig basis.
Det är imho inget fel att lära barn redan i den åldern att vara storsinta (vilket även vuxna borde fundera på), bjud de som inte bjöd dig osv. Väljer man ändå att hämnas genom att utesluta vissa barn så kan man iaf ha vanligt folkvett att posta inbjudningarna istället.

Resonemanget om att "han gjode fel, då ska jag också göra det" köper jag inte riktigt.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Väljer man ändå att hämnas genom att utesluta vissa barn så kan man iaf ha vanligt folkvett att posta inbjudningarna istället.

Vet inte om hämnas är rätt ord? Ett barn som blir ledset över att inte bli bjuden känner kanske inte för att bjuda in den personen, helt enkelt, utan att hämndkänslor är inblandade? Men jag håller med om att det är smidigare och smartare att posta inbjudningarna istället, speciellt om nu skolan har de här reglerna.

Men jag tycker det är underligt om skolor håller hårdare på de här inbjudningsreglerna än tex mobbning.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

*delvis kl*

I det här fallet hade tydligen det ena barnet mobbat pojken som fyllde år och därför ville han inte bjuda in honom och det andra barnet hade inte bjudit in pojken på sitt kalas och då ville inte pojken som fyllde år bjuda in i sin tur. Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Varför anmäldes då inte det barnet som inte bjöd in pojken till sitt kalas, tidigare? Varför var det inte viktigt att bjuda in alla i klassen den gången? Varför drog de en gräns just nu? Ska ett barn behöva bjuda in sin mobbare till sitt födelsedagskalas?

Jag tycker som sagt inte att man ska tvingas bjuda några andra än de man faktiskt vill ha med på kalaset. Däremot är skolan fel ställe att lämna ut inbjudningskorten på när man väljer att inte bjuda in annan. Pojken som inte bjöd den aktuella grabben på kalas kanske inte bjöd in till kalas via skolan, det kanske skickades inbjudningskort via post? I sådana fall finns inget att agera mot.
 
Sv: Skola JO-anmäld pga kalasinbjudningar...

Vet inte om hämnas är rätt ord? Ett barn som blir ledset över att inte bli bjuden känner kanske inte för att bjuda in den personen, helt enkelt, utan att hämndkänslor är inblandade? Men jag håller med om att det är smidigare och smartare att posta inbjudningarna istället, speciellt om nu skolan har de här reglerna.

Men jag tycker det är underligt om skolor håller hårdare på de här inbjudningsreglerna än tex mobbning.


Det behöver inte vara hämndkänslor, men samtidigt, vad ska man säga om någon som inte bjuder en av barnen bara för att det barnet tidigare inte bjudit till kalas?
Det barnet kanske inte ens hade ett storkalas?
Och om så är fallet, så är det ändå bättre att föregå med gott exempel (som vuxen) och visa att man inte gör samma dumma sak som den kompisen.

Sedan tror jag inte att skolor i stort, håller hårdare på detta än på andra regler för att motverka mobbing. Det här är bara en av många regler som skolan tillämpar för att motverka att barn blir uteslutna. Det hade varit bedrövligt om skolan medverkade till något så onödigt som att barn ska behöva bli utpekade och uteslutna genom att få stå där utan inbjudning när alla andra skuttar omkring med sina inbjudningskort.
Nä, ska man tillämpa uteslutning av enstaka barn ur en grupp så får man göra det på eget bevåg och posta inbjudningarna själv. Eller tänka till lite och se om man kan ordna kalaset på ett annat sätt, som att bjuda de närmaste kompisarna istället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 602
Senast: YaHilweh
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 712
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 089
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp