Skola om galoppör

casio01

Trådstartare
Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning?

Undrar också hur mycket era fullblod växte efter ni köpte dem? Den jag förmodligen kommer köpa är 4 år och valack:)
 
Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning?

Undrar också hur mycket era fullblod växte efter ni köpte dem? Den jag förmodligen kommer köpa är 4 år och valack:)
Fråga om de brukade rida ut den mycket? Eller du har kanske ridit ut den redan? Isf är det kanske enklare att börja rida ut tillsammans? i skritt och trav. (dvs jag har ingen aning, men har ridit ut på galopphästar i tävlingskondition i skritt och trav, och det var mysigt, folk verkar säga att det är trassligt att börja försöka göra tex små volter inomhus.)
 
Den på min profilbild var en ex-galoppör, jag köpte honom efter att ha ridit honom hos tränaren ett tag. Jag skulle säga att det är superviktigt att träna för någon som vet hur de är skolade. Att sitta ner i sadeln och ta i tyglarna betyder spring fortare så det blir lätt knasigt när ovana ska få stopp på hästarna 😅

Av min erfarenhet så är galoppörer ridna ute i största mån och vissa kan ha lite svårt att fatta syftet med att tragglar runt i ridhus, volter osv i början om de inte tränats regelbundet där. Men fullblod är fantastiskt lättlärda så de brukar ta till sig allt snabbt så länge man är lugn och konsekvent. Även om de är reaktiva så känns det som att fullblod inte triggerstaplar lika enkelt som många andra raser, de kan hoppa till, gå framåt och så är det klart. Modiga men vakna, sedan finns det ju olika individer. Vissa har varit för långsamma och loja för banan och vissa, som min, var för stressade för banan. Jag föredrog att rida ut ensam då det blev lite mindre tävling i högre gångarter.
 
Den på min profilbild var en ex-galoppör, jag köpte honom efter att ha ridit honom hos tränaren ett tag. Jag skulle säga att det är superviktigt att träna för någon som vet hur de är skolade. Att sitta ner i sadeln och ta i tyglarna betyder spring fortare så det blir lätt knasigt när ovana ska få stopp på hästarna 😅

Av min erfarenhet så är galoppörer ridna ute i största mån och vissa kan ha lite svårt att fatta syftet med att tragglar runt i ridhus, volter osv i början om de inte tränats regelbundet där. Men fullblod är fantastiskt lättlärda så de brukar ta till sig allt snabbt så länge man är lugn och konsekvent. Även om de är reaktiva så känns det som att fullblod inte triggerstaplar lika enkelt som många andra raser, de kan hoppa till, gå framåt och så är det klart. Modiga men vakna, sedan finns det ju olika individer. Vissa har varit för långsamma och loja för banan och vissa, som min, var för stressade för banan. Jag föredrog att rida ut ensam då det blev lite mindre tävling i högre gångarter.
glömde nämna det men jag jobbar med galoppörer och haft fullblod innan men köpt som utbildad ridhäst. Denna blir den första jag köper direkt från banan och skolar om helt själv;) Är också första egna unghästen jag köper :p
 
I ridhästridningen är de ju som vilken unghäst som helst. Om du är van vid att rida galoppörer så vet du ju också hur de brukar att ridas. Fördelen är ju att de samtidigt är starka och tränade nog till att klara normala rundor i skogen osv.
Fokusera på takten så de inte springer från arbetet. Många blir stressade om man fastnar på en volt/runt fyrkantsspåret i början, bättre med många volter över hela banan, serpentiner osv.
Gör inte så stor sak av det och skynda långsamt är nog mitt bästa tips.
Det tar tid innan de är 100% ridhästar men alla unghästar behöver ju tid.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 222
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 566
Senast: Blåabär
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 215
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp