F
Fruentimber
Säkert luddig titel som kan innebära en hel del olika saker, men är det någon härinne som har erfarenhet av yrket? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är skoladministratör på en F-9-skola. Har en massa olika arbetsuppgifter; vikarieanskaffning, ombesörjer reparation av elevdatorer, hålla koll på att alla elever hamnar i rätt klasser och grupper med rätt ämnen, viss schemaläggning, posthantering, arkivering med mera. Ett jättekul jobb med mycket elevkontakt (och lärare såklart) där ingen dag är den andra lik. Är det något specifikt du undrar över?
Det stämmer@bettysmatte har för mig att du arbetar som detta?![]()
Vad gör den administrativa personalen då?
Det stämmer! Jag gör ungefär samma som redan nämnts, minus elevdatorer och plus kontering av fakturor. Och så sköter jag de flesta beställningarna.
Mina arbetstider är 7:00-15:30 varje dag.
Nä, inte lov. Men semester har man ju att ta ut. Jag passar ofta på att ta någon ledig dag vid lov, men det finns ju oftast en del saker som man kan ta tag i. Saker som man inte har hunnit när skolan är i full gång.Måste fråga, vad gör ni under sommarlovet? Och jullovet? Eller har ni också lov?
Det låter kul!Har läst flera olika annonser nu och det verkar som att arbetsuppgifterna är snarlikt det du beskriver. Vad har du för arbetstider? Hur funkar det vid lov? Vad gör den administrativa personalen då?
De andas och får jobba i lugn och ro när vi störningsmoment, lärare och elever, är borta. Det är i alla fall vad de påstår, i själva verket har de säkert smarrigt fika varje dag och går hem efter lunch.
Så vitt jag vet är det bara vi lärare som har ferietjänst och alla andra har semestertjänst och jobbar som vanligt under loven. Hos oss har den personalen hand om olika datasystem, sköter administration kring betyg, schemaläggning, gör beställningar, ordnar kring fakturor samt har viss elevkontakt. Vår administratör har till exempel förr jobbat som socialpedagog och brukar därför i mån av tid vara med och stötta oss lärare om det hänt något mellan elever. Hos oss är det en person som är saknad direkt om hen är frånvarande av någon anledning, rektor kan vi klara oss utan men inte administratören.
Där jag arbetar har admin hand om vår skolplattform, schema, elevernas inlogg, hemsida, matkort, CSN-rapportering, matersättning, viss datorsupport etc. Personalfrågor har rektorn hand om, så exempelvis vikarieanskaffning är inte admins roll. Admin arbetar på loven, men jobbar ofta hemifrån då.Säkert luddig titel som kan innebära en hel del olika saker, men är det någon härinne som har erfarenhet av yrket?![]()