Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs...

Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Så har det varit i alla år för vår son,han får skulden för allt. Ju äldre barnen i skolan blev,ju mer utspekulerat blev deras sätt att utnyttja hans brist på impulskontroll. Dom visste precis vilka knappar dom skulle trycka på för att trigga i gång honom. Jag tog upp det på ett föräldramöte när han gick i trean eller fyran. Jag var så trött på att alla andras "små änglar" triggade honom för att sen klaga hos lärare eller föräldrar. Jag bad föräldrarna prata med sina barn om att dom också hade ett ansvar för situationerna som då uppstod. Det var ett livat föräldramöte må jag säga:) Vi har alltid varit öppna med hans problem och diagnos.Dels har hans utbrott liksom varit lite svåra att dölja,men också för att han inte ska känna att det är något att skämmas för. Han har inte valt att födas med dom här problemen,lika lite som någon annan valt att födas med ett fysiskt handikapp.Det blir bara lite svårare för omgivningen att hantera när svårigheterna inte syns utanpå.

Hur har det gått efter det mötet? Blev det bättre?
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Där tror jag som du,om det finns en diagnos! Tycker egentligen att det är ganska ointressant vad dom väljer att kalla barnens problem,det är så mycket viktigare att försöka lista ut vad som fungerar för just den individen. Samma diagnos ger ju i vilket fall som helst väldigt olika problem från person till person,alltså är behovet av stöd lika olika. Likaså är gränsen för LSS i min värld väldigt orättvis,vissa skulle verkligen ha hjälp av dessa insatser men har "fel"diagnos för att få det.

Spot on! Precis min åsikt.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jag känner så väl igen detta med min pojke.. Det har varit ständiga raseriutbrott och konflikter i skolan, på fritids osv från det att han började F-klassen . Hemma har vi aldrig haft problemen, men å andra sidan har vi inte grupper med 20-25 barn. När hans utredning startades, läste jag allt jag kunde komma över och tyckte inte att han passade in på någon diagnos.
Men, min son, har nu i fjärde klass blivit diagnosticerad med ADHD med autistiska drag och medicineras. Och nu fungerar det sociala betydligt bättre, själva skolarbetet har faktiskt aldrig varit ett problem.
Däremot, så har skolan inte satt in några andra resurser, de ser medicineringen som lösningen. I klassen på 25 barn har 7 st någon form av diagnos. En assistent finns, han är dock inte till för ett enskilt barn utan skall finnas till för hela klassen. Och så görs det tydligen i vår kommun, alltså att resursen eller assistenten hör till hela klassen.

Skönt att höra att ni hittat en lösning som funkar. Tråkigt att skolan använder (enligt mig) den billigaste och sista utvägen för barnet.
Fungerar det med en assistent för alla dessa, eller hade det behövts fler?
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Om inte psykologerna tycker att ni ska gå vidare så kommer ni inte gå vidare. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll vad skolan tycker för psykologerna tycker uppenbarligen inte att en diagnos är aktuell.

Stå på dig mot skolan! De ska hjälpa ditt barn oavsett diagnos eller inte diagnos!

Och jag blir fullständigt vansinnig när det gäller sånt här. Barn har inte ADHD bara för att de har svårt att uppföra sig eller inte kan sitta still. Framförallt inte när problemen endast finns i en miljö.

(Det är förövrigt ett diagnoskriterie att problemen ska finnas i flera kontexter)

Jag ska stå på mig. Så mycket jag orkar. Men som jag skrev tidigare så är det svårt att veta vilken fot man ska stå på, för mitt emellan två olika expertiser så ska vi "vanliga inom ämnet outbildade föräldrar" ta beslut.
Vi går på magkänsla, men det är svårt att vara fast i åsikten när man blir ifrågasatt. :(
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

En bekant berättade att hennes son oxå hade blivit den som alla skyllde på, men det tog slut den dag skolan ringde till henne och talade om att hon minsann fick komma till skolan och tala sin son till rätta för nu hade han slagit ett annat barn så det blödde. Hände det idag frågade hon då? Ja precis nyss fick hon till svar. Då tror jag ni får ringa till någon annan för min son ligger här hemma med magsjuka så jag tror inte att han har varit i skolan och slagit någon. Efter det så insåg skolan att de inte hade någon grund för allt som skylldes på honom men det var hemskt att det ska behöva gå så långt.

Vet du, det hände något liknande för några veckor sedan där bland annat grannpojken anklagade vår son för att ha gjort saker. När vår son berättade en annan version så gick vi över dit, och gissa om han höll på att sjunka genom golvet när vi kom och han förstod att hans lögn var avslöjad! Och en seger för vår son som berättade för oss!

Dessvärre fick han ingen upprättelse i skolan dagen efter (vilket han borde fått, då han fått ovett av vuxna), trots att vi berättade om detta för involverade pedagoger/personal.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Idag har EHT, fröken och fritidsfröken möte. Vi föräldrar har strategiskt valt att inte delta (kanske är dumt, men jag hoppas de kan prata mer fritt utan oss där). Får se vad de kommer fram till...
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jag ska stå på mig. Så mycket jag orkar. Men som jag skrev tidigare så är det svårt att veta vilken fot man ska stå på, för mitt emellan två olika expertiser så ska vi "vanliga inom ämnet outbildade föräldrar" ta beslut.
Vi går på magkänsla, men det är svårt att vara fast i åsikten när man blir ifrågasatt. :(

Fast du står väl inte mellan två expertiser? De som är experter på det här är barnpsykologerna, och de har sagt sitt. Skolans ledning är oftast INTE experter på barns utveckling och psykopatologi.

Och åter igen. Det spelar liksom ingen roll att skolan tycker att ni ska utreda om BUP (antar att det är de som ni träffat?) sätter stopp. Man utreder inte vidare om det inte finns anledning.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Rent hypotetiskt. Vad händer om han utreds och det kommer fram att han inte har någon diagnos? Kommer skolan då använda det för att slippa tillsätta extraresurser? Eller vad gör det annars för skillnad?

Håller i övrigt med line_n, klart du ska lyssna på psykologerna om de nu har sagt samma sak oberoende av varandra!
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Fast du står väl inte mellan två expertiser? De som är experter på det här är barnpsykologerna, och de har sagt sitt. Skolans ledning är oftast INTE experter på barns utveckling och psykopatologi.

Och åter igen. Det spelar liksom ingen roll att skolan tycker att ni ska utreda om BUP (antar att det är de som ni träffat?) sätter stopp. Man utreder inte vidare om det inte finns anledning.

Tack! Jag förstår hur du menar.
Vi får se hur återkopplingen blir efter mötet igår...
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Rent hypotetiskt. Vad händer om han utreds och det kommer fram att han inte har någon diagnos? Kommer skolan då använda det för att slippa tillsätta extraresurser? Eller vad gör det annars för skillnad?

Håller i övrigt med line_n, klart du ska lyssna på psykologerna om de nu har sagt samma sak oberoende av varandra!

Just precis vad jag också funderat på...!
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Hi,hi nej-mest högljutt:) Som jag upplever det är föräldrarna till dom jobbiga barnen minst lika jobbiga dom! Det finns väl i dom flesta skolor en grupp barn vars föräldrar inte vill inse' att deras små telingar kanske har problem. Det är sorgligt,resultatet blir ju att deras barn inte får någon hjälp. Jag kan ju också se ett mönster i vilka (numera ungdomar)det är som hänger runt där dom inte borde....
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Enligt skollagen har alla rätt till den hjälp dom behöver för att klara sin skolgång. Om eleven har svårigheter ska en åtgärdsplan upprättas för att eleven ska uppnå sina mål. OBS! Jag kan inte lagen ordagrant,detta är vad jag har fått lära mig den hårda vägen.(dvs när jag sitter på ett av alla miljoner möte för min sons räkning) Det ska inte spela någon roll om barnet har en diagnos eller inte,att ha det på papper har i alla fall inte hjälpt oss.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Det här diskuterade vi med en skolpsykolog för ett tag sedan. Han sa att lagen är utformad på ett sätt som möjliggör tolkning. Det är alltså inte olagligt av skolor att kräva diagnos för vissa insatser. Finns vissa kryphål.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Det här diskuterade vi med en skolpsykolog för ett tag sedan. Han sa att lagen är utformad på ett sätt som möjliggör tolkning. Det är alltså inte olagligt av skolor att kräva diagnos för vissa insatser. Finns vissa kryphål.

Å andra sidan har Sverige anslutit sig till Barnkonventionen, och Barnkonventionen står högre än (felaktiga) tolkningar av skollagen.
Kika bland annat i artiklarna 2, 3, 6 och 12 som är särskilt viktiga just i vårt fall.

http://www.raddabarnen.se/om-oss/barnkonventionen/barnkonventionen-lang-version/#Art 6
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Det här diskuterade vi med en skolpsykolog för ett tag sedan. Han sa att lagen är utformad på ett sätt som möjliggör tolkning. Det är alltså inte olagligt av skolor att kräva diagnos för vissa insatser. Finns vissa kryphål.

...dessvärre tror jag att det är många som "väljer" den tolkningen för att det är mycket lättare att motivera ansvariga att skjuta till pengar när det "finns diagnos på papper" än någon som "bara behöver lite stöd"...
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Det här diskuterade vi med en skolpsykolog för ett tag sedan. Han sa att lagen är utformad på ett sätt som möjliggör tolkning. Det är alltså inte olagligt av skolor att kräva diagnos för vissa insatser. Finns vissa kryphål.


Hittade denna artikel från augusti i år.
"Skolverket: Särskilt stöd kräver ingen diagnos" http://www.svt.se/nyheter/sverige/sarskilt-stod-kraver-ingen-diagnos
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

I vår kommun planerar man att ta bort "särskolorna" och sätta ut barnen i "vanliga" klasser. Katastrof för de som verkligen behöver den lugna trygga miljön! :(

Jag kan inte tänka mig att din kommun tar bort grundsärskolan. Det är ju den skolform man ska gå i om man har en utvecklingsstörning.

Däremot så kan man inte bli inskriven i särskolan om man har Asperger/autism vilket man kunde med den tidigare skollagen.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

I våras ville de att han skulle gå i "särskola" från ettan, för att han inte skulle klara av att gå i en "vanlig" klass. Vi vägrade, ville istället se hur det fungerade för att sedan eventuellt omvärdera vårt beslut. Det visar sig nu att själva skolan går jättebra för honom, med lite extra stöd från oss föräldrar på kvällarna! Också att hans sociala beteende fungerar bättre och bättre.

Du menar väl inte särskola? Man blir inte erbjuden plats där utan att eleven har en utvecklingsstörning, dvs begåvningshandikapp.

Och när du skriver åtgärdsplaner, menar du åtgärdsprogram? Det kan skolan skriva utan att eleven blivit utredd. Åtgärdsprogram ska utvärderas med jämna mellanrum, det är inget dokument som är beständigt år efter år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 508
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 095
Senast: Sar
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 020
Senast: Meibla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp