Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs...

Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jo det kan man visst bli, särskola är ett medel att bli av med oönskade barn, ur från vanliga ej privata skolor...
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

*lånar min egen knapp*

Alla skolors ekonomi är tight. Alla rektorer har svårt att få ekonomin att gå ihop, speciellt om det är skolor med relativt få elever. Att då tillsätta egen assistent till elever är oerhört kostsamt. Om kommunen ger extra pengar för någon elev krävs det i princip alltid en diagnos av något slag.

Många kommuner lägger ned särskilda undervisningsgruppen (inte särskolan) och då måste skolor ta hand om dessa elever på bästa sätt. Kan bli oerhört svårt för rektorerna...

Alla elever ska enligt skollagen har rätt till det stöd de behöver utan diagnoser. Det blir ibland oerhört svårt att få till på ett sätt där alla blir nöjda.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jo det kan man visst bli, särskola är ett medel att bli av med oönskade barn, ur från vanliga ej privata skolor...

Läs skollagen så får du se. Vet du vad särskola är?

Med gamla skollagen kunde man placeras i särskolan tex om man hade Asperger/autism. Eller så gjorde kommunerna ofullständiga utredningar.

Som förälder har man alltid rätt att tacka nej till särskola alt så kan man skriva ut sitt barn.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jo det kan man visst bli, särskola är ett medel att bli av med oönskade barn, ur från vanliga ej privata skolor...

Privata skolor finns det inte i Sverige. Däremot friskolor som får samma elevpeng som kommunala skolor.
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Man får inte gå i särskola om man har IQ över 70.
Eller vet du någon särskola som har andra kriterier?
 
Sv: Skolan vill medicinera och sätta diagnos, barnpsykologerna tycker inte det behövs

Jag är glad över att vi kämpade och till slut fick till en utredning på BUP som i vårt fall ledde fram till en diagnos. Den ledde fram till att skolan satte fart och anpassade undervisningen så att den funkade även för min son (och jättebra för de andra) som just fyllt 15 och snart skulle sluta högstadiet , han har möjlighet att medicinera och få till lite struktur i sin vardag. Han har inte velat vara öppen med sin diagnos så det är bara vi vuxna i skolan osv som vet. Efter diagnosen var det fortfarande samma barn, han är som han är, vi har bara möjlighet att förstå bättre och kunna hjälpa honom, då vi nu vet att han t ex är extremt stark i bilder.
Din sju-åring kanske tycker det är okej med rerursperson men jag är inte lika säker på vad som händer när hen börjar bli tonåring. Då vill man gärna vara lite cool sådär.. Och en vacker dag kanske han vill fungera själv på en arbetsplats. För det som också händer med medicin är att de kan lära sig hitta strategier som funkar och på sikt sluta med medicin. För det är ju ingen snäll medicin så det är inte så att jag jättegärna vill ge mitt barn den.

Läs gärna Ms mammas blogg:* länk borttagen av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 506
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 095
Senast: Sar
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 020
Senast: Meibla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp