Som sagt var, det är en nästan omöjlig uppgift att hitta en skola som för varje individ leder till bästa tänkbara resultat. Jag är en obotlig slacker egentligen, om jag inte har en piska över axeln i form av något att tävla mot eller prestera inför. Tycker det är astrist att ha häst om jag inte har tävling att motivera mig med som mål - om än långt fram i tiden - och hade inte lagt två strån i kors för skolan om jag inte mätts mot betyg och fått stå till svars för dåliga prestationer. Dör tristessdöden i jobb där jag inte mäts tydligt mot prestation men kan springa benen av mig för uppskattning/högt betyg när jag tycker att det är viktigt. Helt enkelt sannolikt din och Grazings totala motsats.Jag tror att ett allt för starkt betygsfokus (oavsett i form av stipendier eller inte) snarare resulterar i lägre betyg och motivation till vidare studier än motsatsen.
När jag gick i sjunde klass sa min lärare att han var säker på att jag skulle få högsta betyg i allt i nian. Jag klarade inte det, men jag borde ha varit nöjd med min prestation ändå. Jag hade kämpat och tog mig ju igenom. Jag hade inte mitt livs höjdpunkt i högstadiet direkt och spenderade majoriteten av lektionerna planerandes hur jag skulle ta mitt liv. Ändå gick jag ut med högsta betyg i majoriteten av ämnena, men jag tyckte alltså inte det räckte.
Av en slump råkade sen nämnda lärare höra mina betyg läsas upp (av min familj, oombett) och den blicken av besvikelse var inte superkul direkt. Kände mig som ett totalt misslyckande... Sen lyckades jag till slut, mitt låga självförtroende till trots komma in på den universitetsutbildning jag ville ändå. Men för alla slutar det inte så.
Lite OT kanske men ja, jag ser stipendier som en form av betygspress så exemplet kan nog ändå vara relevant.
Stipendiets vara eller inte vara hade dock inte spelat in ett dyft för min del vad gäller betygen jag fick, där var det tillfredsställelsen i att se fina betyg fyllas i som gjorde att jag trots allt lade manken till i skolan och inte bara hängde i stallet eller med polarna. Däremot var stipendiet efter i vart fall nian en skön knuff i ryggen att gå in på gymnasiet och sikta högre men uppskattar ändå att också den typen av prestationer framhålls, även om det nu av Grazings inlägg tycks som att idrottsprestationer eller andra uttagningar inom skolan försvunnit. Det var en makalös ojämlikhet på min tid mellan sport(killarnas) upphöjda ställning och de duktiga esteterna - där de elever som presterade bra i andra ämnen aldrig annars framhölls.