Skolavslutning

Jag tror att ett allt för starkt betygsfokus (oavsett i form av stipendier eller inte) snarare resulterar i lägre betyg och motivation till vidare studier än motsatsen.

När jag gick i sjunde klass sa min lärare att han var säker på att jag skulle få högsta betyg i allt i nian. Jag klarade inte det, men jag borde ha varit nöjd med min prestation ändå. Jag hade kämpat och tog mig ju igenom. Jag hade inte mitt livs höjdpunkt i högstadiet direkt och spenderade majoriteten av lektionerna planerandes hur jag skulle ta mitt liv. Ändå gick jag ut med högsta betyg i majoriteten av ämnena, men jag tyckte alltså inte det räckte.

Av en slump råkade sen nämnda lärare höra mina betyg läsas upp (av min familj, oombett) och den blicken av besvikelse var inte superkul direkt. Kände mig som ett totalt misslyckande... Sen lyckades jag till slut, mitt låga självförtroende till trots komma in på den universitetsutbildning jag ville ändå. Men för alla slutar det inte så.

Lite OT kanske men ja, jag ser stipendier som en form av betygspress så exemplet kan nog ändå vara relevant.
Som sagt var, det är en nästan omöjlig uppgift att hitta en skola som för varje individ leder till bästa tänkbara resultat. Jag är en obotlig slacker egentligen, om jag inte har en piska över axeln i form av något att tävla mot eller prestera inför. Tycker det är astrist att ha häst om jag inte har tävling att motivera mig med som mål - om än långt fram i tiden - och hade inte lagt två strån i kors för skolan om jag inte mätts mot betyg och fått stå till svars för dåliga prestationer. Dör tristessdöden i jobb där jag inte mäts tydligt mot prestation men kan springa benen av mig för uppskattning/högt betyg när jag tycker att det är viktigt. Helt enkelt sannolikt din och Grazings totala motsats.

Stipendiets vara eller inte vara hade dock inte spelat in ett dyft för min del vad gäller betygen jag fick, där var det tillfredsställelsen i att se fina betyg fyllas i som gjorde att jag trots allt lade manken till i skolan och inte bara hängde i stallet eller med polarna. Däremot var stipendiet efter i vart fall nian en skön knuff i ryggen att gå in på gymnasiet och sikta högre men uppskattar ändå att också den typen av prestationer framhålls, även om det nu av Grazings inlägg tycks som att idrottsprestationer eller andra uttagningar inom skolan försvunnit. Det var en makalös ojämlikhet på min tid mellan sport(killarnas) upphöjda ställning och de duktiga esteterna - där de elever som presterade bra i andra ämnen aldrig annars framhölls.

Jag hade faktiskt blivit glad ifall jag fått nåt för min prestation då ingen faktiskt trodde jag skulle få godkänt ens. Det är inget förnedrande i att få ett godkänt. För mig var det en obeskrivligt enormt stor prestation för som sagt, skolan gick långt ner på listan över saker i livet jag hade ork att prioritera.

Det blir förnedrande först när någon säger att det är förnedrande och "dåligt" att "bara" klara skolan med ett godkänt. Precis som att det skulle vara förnedrande att ramla av på en klubbtävling? Nej det är det inte, inte ens i närheten. En eloge snarare att ställa upp och att få "tröstpris" är heller inte förnedrande tycker jag. Var inte den attityden på min ridklubb när jag var yngre iallafall.
Är ju precis det jag menar - att vi är så himla olika.
Jag avskydde de där "alla får en vit rosett" eller "alla får medalj" i handbollen. JAG visste ju att jag inte presterat och har aldrig varit nöjd. Då ville jag hellre få böla lite och vara besviken, sparka på ett skåp, kasta en vattenflaska i väggen och bryta ihop lite. Helt olika personlighetstyper alltså - och helt olika sätt att se på belöning och motivation. Och ingen av oss hade varit nöjd med den andres föredragna modell.

Jag bara gissar att det inte är tvång att ställa upp?

Är hela skolan en tävling så går vissa in som förlorare redan i starten och dom har inte ens valt att tävla om priset. Skillnad där, lätt att känna att varför ens försöka då det är dömt att misslyckas ändå. Det kan gå åt fel håll när man blir jämförd med andra på det sättet.

Och trots allt är det väl motivation och kämpande och sådant som ska uppmärksammas, då är det fel att ha ett pris i bäst betyg då det inte säger någonting om huruvida man kämpat eller inte.

Jag ser inte att det är världens katastrof om den eller de med bäst betyg uppmärksammas. Precis som kanske den som sprang milen snabbast får ett pris. Eller den som agerade väldigt bra i uppsättningen av Hamlet.

Måste allt handla om vem som kämpar mest? Kan inte bara den med bäst resultat få prisas? Tycker du att det ska vara någon form av handikappsystem i skolan?

Jag ser inte att det är världens katastrof om den eller de med bäst betyg uppmärksammas. Precis som kanske den som sprang milen snabbast får ett pris. Eller den som agerade väldigt bra i uppsättningen av Hamlet.

Måste allt handla om vem som kämpar mest? Kan inte bara den med bäst resultat få prisas? Tycker du att det ska vara någon form av handikappsystem i skolan?
Tycker inte det behöver vara ett pris med i skolan överhuvudtaget. Ser ingen som helst mening med det. Vad överhuvudtaget har andra personer med ens egna betyg att göra, individen ska få den hjälpen och den motivationen som krävs för att den ska känna en mening och motivation med att ens försöka och det kommer inte av att ha ett pris.

Senast ändrad:
Jag avskydde skolavslutningar och dessa priser. Det var alltid de Lyckade som skulle belönas ytterligare. De där som t.o.m. var glada över att det var sommarlov. Jag stod alltid där med ångest över allt jag misslyckats med, ångest över att skolan var slut och att jag blev helt utlämnad till min familj. Jag tycker inte grundskolan ska vara en tävling.

Fast det var ju just inte det - frivilligt alltså. Idrotten var obligatorisk för alla på min tid - jag blev mästare på att skriva "fint" för att hjälpa mina polare att skriva lappar för att slippa t.ex. årets förhatliga jäkla orienteringsmästerskap. Spela roll om man "får lov att gå runt" i jeans och t-shirt när vi andra spurtade runt i dyra jympadojjor och rätt kläder på en femtedel av tiden liksom. Eller de barn som inte lärt sig än att de inte var "lämpade" för sång och dans och som var "dumma" nog att ställa upp på auditions och inte komma med (vi pratar låg/mellanstadium).

Jag gick i sex olika grundskolor och alla tävlingar var frivilliga förutom tävlingen "bäst betyg" :yuck:

Helt enkelt en väldigt trevlig dag idag
Härligt för er båda. Alltid roligt när det går bra för barnen. Antar att det firades med tårta a la Sjöberga sen.
cake_80.png

@sjoberga Ja, att du är glad för att din dotter gjort bra ifrån sig i skolan förstår jag verkligen. (Jag känner att jag föredrar "glad" framför "stolt"). Men för min del räcker det nog att jag får höga betyg, det behöver inte uppmärksammas i allas åsyn.

Men som sagt, jag är ett skolbarn av sossesverige.

@SaraMara Min stenålder är LÅNGT före din stenålder :cool:
Jag vet ju inte hur gammal du är men jag är född på 50-talet.... Det var sossar i regeringen då jag gick i skolan också.

Jag minns vid närmare eftertanke att jag fick pris när jag gick ut mellanstadiet också. Ett litet kuvert med en gratulation och en sedel.

Jag gick i sex olika grundskolor och alla tävlingar var frivilliga förutom tävlingen "bäst betyg" :yuck:
Frivilliga som i "ligger på tid när det inte ordinarie är skola" eller frivilliga som på min tid "helt okej att ta en promenad istället i era vanliga kläder så att de som faktiskt idrottar kan garva läppen av sig åt latmaskarna"?

Fanns (givetvis) inget tvång att hoppa 1,30 i höjd för oss heller, men eftersom det var så utmärkande att inte delta utan istället typ "gå tipspromenad" så blev det ju indirekt ett utanförskap och tvång ändå. Själva friluftsdagen/aktiviteten var ju ändå obligatorisk, eftersom inga lektioner hölls dessa dagar. Antingen var man duktig nog att vara med, eller så hörde man till de "misslyckade" som satt på läktaren typ. Aktiviteterna låg ju på skoltid och var en skolangelägenhet så blev ju inte, som jag uppfattade mina vänner som av olika skäl inte kunde/ville delta, fullt ut frivilliga som i att det inte lades till grund för betyg eller i vart fall inte lades till grund för en förstärkt känsla av misslyckande/utanförskap.

Tycker inte det behöver vara ett pris med i skolan överhuvudtaget. Ser ingen som helst mening med det. Vad överhuvudtaget har andra personer med ens egna betyg att göra, individen ska få den hjälpen och den motivationen som krävs för att den ska känna en mening och motivation med att ens försöka och det kommer inte av att ha ett pris.

Många är vi som är tävlingsinriktade, som tycker om att kunna saker, som tycker om att lära oss saker. Bara för att vissa av oss har det lätt i skolan så tycker inte jag att våra bedrifter ska rackas ner på.
Alla måste inte vara lika bra eller lika dåliga på allt. Jag lär mig väldigt snabbt, läser snabbt och är kvicktänkt. Därför är jag väldigt stolt över att ha slagit ett rekord på den utbildning jag nyss gick. (Entimmestenta som jag skrev godkänt på elva minuter. Tidigare rekord 29 minuter.)
I gengäld kan jag varken sjunga, dansa eller rita. Jag är dessutom sjukt usel på att slå in paket. Inte är jag bitter för att folk i min omgivning får pris för sina tavlor eller får huvudrollen i en musikal.

Frivilliga som i "ligger på tid när det inte ordinarie är skola" eller frivilliga som på min tid "helt okej att ta en promenad istället i era vanliga kläder så att de som faktiskt idrottar kan garva läppen av sig åt latmaskarna"?

Fanns (givetvis) inget tvång att hoppa 1,30 i höjd för oss heller, men eftersom det var så utmärkande att inte delta utan istället typ "gå tipspromenad" så blev det ju indirekt ett utanförskap och tvång ändå. Själva friluftsdagen/aktiviteten var ju ändå obligatorisk, eftersom inga lektioner hölls dessa dagar. Antingen var man duktig nog att vara med, eller så hörde man till de "misslyckade" som satt på läktaren typ. Aktiviteterna låg ju på skoltid och var en skolangelägenhet så blev ju inte, som jag uppfattade mina vänner som av olika skäl inte kunde/ville delta, fullt ut frivilliga som i att det inte lades till grund för betyg eller i vart fall inte lades till grund för en förstärkt känsla av misslyckande/utanförskap.

Det enda som låg på skoltid var väl om vi t.ex. hade friidrott och vi jämförde resultat med varann, men det är ju jämförbart med att vi jämförde resultat efter ett prov. Och just det, nån tipspromenad och frågesport var det nog också men då i grupp.

Många är vi som är tävlingsinriktade, som tycker om att kunna saker, som tycker om att lära oss saker. Bara för att vissa av oss har det lätt i skolan så tycker inte jag att våra bedrifter ska rackas ner på.
Alla måste inte vara lika bra eller lika dåliga på allt. Jag lär mig väldigt snabbt, läser snabbt och är kvicktänkt. Därför är jag väldigt stolt över att ha slagit ett rekord på den utbildning jag nyss gick. (Entimmestenta som jag skrev godkänt på elva minuter. Tidigare rekord 29 minuter.)
I gengäld kan jag varken sjunga, dansa eller rita. Jag är dessutom sjukt usel på att slå in paket. Inte är jag bitter för att folk i min omgivning får pris för sina tavlor eller får huvudrollen i en musikal.

Men alltså, bara för att det inte delas ut pris betyder det väl inte "rackas ner på"? Sen tycker jag det är stor skillnad på vuxna och på barn som går i grundskolan.

Men alltså, bara för att det inte delas ut pris betyder det väl inte "rackas ner på"? Sen tycker jag det är stor skillnad på vuxna och på barn som går i grundskolan.

Jag minns att jag ville vara bäst redan i grundskolan. Jag hade gärna haft betyg redan från första klass. Läste böcker som utspelade sig i länder med betyg från unga år och var så avundsjuk!
Och gällande rackas ner på så upplevde jag då, precis som här i tråden, att vi som har lätt för att lära minsann inte har kämpat något utan bara glidit genom livet och det är minsann inte värt så mycket som den som kämpar för varje betyg.

Men måste det vara att få ett pris? Räcker inte betygen som pris? Förstår inte vad du menar med att bara för att den bästa inte får ett pris så rackas den automatiskt ner på?

Jag är också väldigt tävlingsinriktad och älskar att kunna saker och därför hade det också varit katastrof för mig ifall skolan delade ut pris till den med bäst betyg. Varför ska bara dom som presterar bra och är duktiga osv få pris och uppmärksammas medans dom som är skörare och har det svårt osv hamnar i skymundan.

Ifall kämpandet och den individbaserade prestationen uppmärksammades lika mycket även om det inte är toppbetyg så skulle det nog gå bättre för många. Jag fick inte ens ett grattis till mina betyg som jag kämpade för. Men klart det var bara godkänt så det var väl ingenting att vara stolt över eller uppmärksamma.

Men måste det vara att få ett pris? Räcker inte betygen som pris? Förstår inte vad du menar med att bara för att den bästa inte får ett pris så rackas den automatiskt ner på?

Jag är också väldigt tävlingsinriktad och älskar att kunna saker och därför hade det också varit katastrof för mig ifall skolan delade ut pris till den med bäst betyg. Varför ska bara dom som presterar bra och är duktiga osv få pris och uppmärksammas medans dom som är skörare och har det svårt osv hamnar i skymundan.

Ifall kämpandet och den individbaserade prestationen uppmärksammades lika mycket även om det inte är toppbetyg så skulle det nog gå bättre för många. Jag fick inte ens ett grattis till mina betyg som jag kämpade för. Men klart det var bara godkänt så det var väl ingenting att vara stolt över eller uppmärksamma.

Mig veterligen har jag inte kritiserat alternativet med någon form av kämpar-/comebackpris som framkommit här i tråden. Det går faktiskt att kombinera.

Som jag förtydligade så är det attityden mot oss lättlärda som jag kritiserar. Den attityden syns tydligt både här i tråden och i det verkliga livet.

Jag minns att jag ville vara bäst redan i grundskolan. Jag hade gärna haft betyg redan från första klass. Läste böcker som utspelade sig i länder med betyg från unga år och var så avundsjuk!
Och gällande rackas ner på så upplevde jag då, precis som här i tråden, att vi som har lätt för att lära minsann inte har kämpat något utan bara glidit genom livet och det är minsann inte värt så mycket som den som kämpar för varje betyg.

Betyg tidigare är ju en helt annan diskussion än pris som delas ut.

Görs inte det varje dag i skolan? Uppmärksammas alltså? Som jag minns det var antalet nedlagda lärarminuter per elev inte direkt jämlikt. Absolut mest stöd, uppmuntran och uppbackning fick de elever som hade det mer kämpigt i skolan. De elever som låg bortom risk för IG fick liksom sköta sig själva - vilket inte gjorde mig något alls bör kanske förtydligas, passade mig perfekt tex.

Jag tycker lärarna slet enormt med att hjälpa och höja svagare elever faktiskt, det var liksom fokus att få eleverna godkända, känner inte alls igen att fokus läggs på toppeleverna utan under min skolgång var det verkligen tvärtom. Med rätta tycker jag, vi andra klarade oss ändå ju.

Görs inte det varje dag i skolan? Uppmärksammas alltså? Som jag minns det var antalet nedlagda lärarminuter per elev inte direkt jämlikt. Absolut mest stöd, uppmuntran och uppbackning fick de elever som hade det mer kämpigt i skolan. De elever som låg bortom risk för IG fick liksom sköta sig själva - vilket inte gjorde mig något alls bör kanske förtydligas, passade mig perfekt tex.

Jag tycker lärarna slet enormt med att hjälpa och höja svagare elever faktiskt, det var liksom fokus att få eleverna godkända, känner inte alls igen att fokus läggs på toppeleverna utan under min skolgång var det verkligen tvärtom. Med rätta tycker jag, vi andra klarade oss ändå ju.
Men alla vi som klarade oss utan att nånsin få vara bäst eller uppmärksammade?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 629
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 582
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka