Skolavslutning

Du plockar hela tiden fram att man måste jobba med sig själv o.s.v. men det är ju inte det som är problemet. Alltså ja, on en femtonåring blir sur för att kompisen får pris så har du ju rätt..

Det är ju för att @Grazing gång på gång framhåller det som ett argument för att låta bli att uppmärksamma goda studieresultat. Jag tror personligen att det är oerhört få som mår dåligt av att kompisars goda prestationer blir uppmärksammade och att det är oerhört få som tycker att det är ett problem att man tillhör de 97% som inte är bäst enligt ett specifikt kriterium och därför tycker att skolan ska avstå att uppmärksamma dem, för att man annars mår dåligt. Det är de få personerna som måste jobba med sig själva snarare än att kräva att skolsystemet anpassar sig efter det knepiga resonemanget.
 
Nu har jag ju bara mina egna erfarenheter ur lågstadiet, och det som jag hela tiden har vänt mig mot är att det skulle vara nån slags lösning för att få elever motiverade. Jag tycker det är naivt. Du plockar hela tiden fram att man måste jobba med sig själv o.s.v. men det är ju inte det som är problemet. Alltså ja, on en femtonåring blir sur för att kompisen får pris så har du ju rätt.
Nu menar jag, fortfarande, att lågstadieelever som har det kämpigt med att hålla näsan över medelsträcket inte kommer att motiveras av att de med bra betyg får pris. Snarare tvärtom. Därför hävdar jag att det är helt onödigt med priser för bästa betyg.

Att dela ut priser för andra saker ser jag som en jätterolig grej. Typ bra kompis, bäst fantasi, bra kämparglöd eller nåt. Där har ju verkligen alls en chans att via lite jobb kunna få pris.

Lågstadieelever får väl inte ens betyg?

Fast om bra kämparglöd till exempel definieras som bästa betygsutvecklingen (någon nämnde det) så kan ju inte alla vinna den kategorin utan att fuska. Därmed menar jag inte att man ska låta bli att utse ett sådant pris, det är också värt att uppmärksamma och visa upp. Som ett gott exempel.

Det finns inget kriterium där man faktiskt kan påstå att alla har samma förutsättningar att få "priset", utom möjligtvis lottning - men då är effekten exakt noll i det syfte jag beskrivit.

@Grazing tyckte bara att priser som hen själv kunde vinna var acceptabla att uppmärksamma. Jag tycker att det är helt uppåt väggarna tänkt - på ett egoistiskt och avundsjukt sätt.
 
Du säger emot dig själv, samtidigt som du tycker det är bra att lyfta fram och särskilt premiera de elever med allra högst betyg anser du att de som strävar efter att uppnå detta men inte lyckas har ett sjukt beteende, har hjärnspöken och en vriden verklighetsuppfattning.

Även om jag själv tycker om att tävla, och att få bäst betyg är en tävlan som är kul om motståndet är tillräckligt bra, så leder det fel när det gäller undervisning på låg nivå.

Nej, nej och nej.

Jag tycker att de som mår så dåligt över att andra lyckas bättre och får mer uppmärksamhet att de tycker att skolan ska låta bli att uppmärksamma det alls, behöver jobba med sig själva.

Vi andra tillhör normalt sett de 97% som inte är allra bäst, ser det som högst naturligt och tycker att det är roligt att de som lyckades bättre uppmärksammas för sina resultat.
 
Lågstadieelever får väl inte ens betyg?

Fast om bra kämparglöd till exempel definieras som bästa betygsutvecklingen (någon nämnde det) så kan ju inte alla vinna den kategorin utan att fuska. Därmed menar jag inte att man ska låta bli att utse ett sådant pris, det är också värt att uppmärksamma och visa upp. Som ett gott exempel.

Det finns inget kriterium där man faktiskt kan påstå att alla har samma förutsättningar att få "priset", utom möjligtvis lottning - men då är effekten exakt noll i det syfte jag beskrivit.

@Grazing tyckte bara att priser som hen själv kunde vinna var acceptabla att uppmärksamma. Jag tycker att det är helt uppåt väggarna tänkt - på ett egoistiskt och avundsjukt sätt.
Ja vi har betyg från klass ett. Och tydligen lite mer krävande skola än vad ni har i Sverige.
 
Jag har varit på skolavslutningar där de delat ut stipendium till Bästa Kompis. Inte så dumt.

Hur valdes vinnaren ut? Känns som ännu svårare att kora än vinnare än bästa betyg...? Och därmed upplagt för ännu mer kontraproduktiv effekt om orättvisan var ett problem med betygsstipendierna.
I min skola hade vi "kompisstödjare" eller något sånt, de valdes ut på något oklart sätt och var = de populäraste i skolan, dvs de som redan styrda alla andra.
 
@Thaliaste Min syn? Att skolmiljön är under all kritik och att en lugn, trygg skola måste vara grunden för arbetet i skolan?

Skolan är på många håll en katastrof med en arbetsmiljö som inte många vuxna accepterat, tar man inte itu med det utan fortsätter med "pedagogiska framstegslinjen" se jag inte annat än att den allmänna skolplikten måste tas bort. I vår kommun måste ibland polis(!) kallas in för att skolpersonal inte vågar försöka avstyra bråk mellan elever i grundskolan, och vi bor i en relativt lugn landsortskommun. Det är inte klokt att det får fortsätta.
 
Nåja, jag tror faktiskt att det är lite mer krävande här. Många som flyttat härifrån till er har reagerat över hur skolorna fungerar.
Jag tror det beror mycket på skolan :). Men absolut, betyg i ettan har vi ju (gudskelov) inte.
 
Enligt Bukes största troll.

I det här fallet har hen dessvärre helt rätt. Som mamma till två barn där den ena går ut lågstadiet nu och den andra mellanstadiet så är jag rent chockad över hur låga kraven på barnen är i skolan. Sonen har nu i vintras bytt till en skola som av många definieras som "sjukt krävande" bara för att de har 3-4 läxor i veckan. Det är en friskola för övrigt - tror inte kommunala skolor skulle "komma undan" med att vara så "krävande".
 
I det här fallet har hen dessvärre helt rätt. Som mamma till två barn där den ena går ut lågstadiet nu och den andra mellanstadiet så är jag rent chockad över hur låga kraven på barnen är i skolan. Sonen har nu i vintras bytt till en skola som av många definieras som "sjukt krävande" bara för att de har 3-4 läxor i veckan. Det är en friskola för övrigt - tror inte kommunala skolor skulle "komma undan" med att vara så "krävande".
Det handlar inte alltid om krav, utan snarare om förväntan. Tyvärr har en del lärare låga förväntningar och då blir resultatet därefter.

Har man höga förväntningar på sina elever, så måste man även ha det på sig själv. I en del skolor är den allmänna kulturen uppgiven och då blir det en ond spiral.

Hade jag sökt jobb som lärare idag, så vet jag att jag hade valt skola efter hur det allmänna engagemanget hade sett ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 770
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp