Sköljmedel

Ja, för doften. Var utan sköljmedel typ ett år men sen upptäckte vi den goda doften igen ;) Använder nån msk av Grumme sköljmedel till en full maskin (7 kg).
 
Jag använder sköljmedel som är oparfymerat.... Jag älskar dofter men vill välja själv och tycker många sköljmedel har för skarp doft. Jag använder det för att få mjukare tvätt...! Till svettiga sportkläder hjälper inte ens ättika tycker jag, har bara hittat ett tvättmedel som fungerar och det är Washologies sporttvätt, det är helt outstanding!
 
Använder inte då jag inte orkar dela tvätten mer än i ljus, mörk och grader, har en del kläder som har funktionstyg och tappar sin funktion om det tvättas med sköljmedel.
 
Använt sköljmedel exakt två gånger i hela mitt liv, men bor där det är mjukt vatten också. Undviker polyester och har inga problem med stötar.

Har en filt som blir väldigt elektrisk om den inte tvättas med sköljmedel men funderar på att slänga filten istället eftersom sköljmedel är så himla miljövidrigt.
 
Jag måste bara fråga, finns det någon här som använder sköljmedel? Varför i så fall?

Tänkte på det i affären härom dagen när det nästan fanns mer sköljmedel än tvättmedel på hyllorna. Jag kan knappast gå förbi hyllan på grund av de starka dofterna där. Så jag är uppriktigt nyfiken på om någon använder dessa!

För mig är det verkligen en såndär totalt onödig produkt som säljs på oss med kraftig marknadsföring, jag kan inte se någon fördel med den. Dock många nackdelar, första träff från Google: https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-inte-anvanda-skoljmedel/

Om inte annat kanske någon anvånder sköljmedel på ren rutin och får sig en tankeställare 😊

Använder det för att kläderna blir mjuka och doftar extra gott!
Älskar parfym och härliga dofter! Har doftljus, doftpinnar och doftpåsar! :love:

Hela mitt liv går ut på att ackompanjera olika dofter för att få till de perfekta nyanserna runtomkring mig :rofl:

(Och således så himla trött på de som gnäller!)
 
Använder det för att kläderna blir mjuka och doftar extra gott!
Älskar parfym och härliga dofter! Har doftljus, doftpinnar och doftpåsar! :love:

Hela mitt liv går ut på att ackompanjera olika dofter för att få till de perfekta nyanserna runtomkring mig :rofl:

(Och således så himla trött på de som gnäller!)
Gnäller? Det är väldigt många som är doftkänsliga. Jag misstänker att jag skulle må dåligt i din bostad, många som "älskar dofter" tycker jag personligen har alldeles för starka, ofta kemiska och kraftiga dofter.
 
Tyvärr nej. Det är ett ytterst tveksamt märke till att börja med plus att den är utblandad i en bärarolja (dilute) så du kommer att få oljefläckar på kläderna. Ska du använda som sköljmedel måste det vara ren eterisk olja eller absolute. Bra eteriska oljor är svindyra tyvärr.

https://www.aromainstitutet.se/shop/product/jasmin-absolu-1ml

Det där är riktigt jasminabsolute om än inte min favorit. Jag föredrar jasmin sambac, en annan art.
Du ser, tur att man frågar 😁. Tusen tack!

Vad skulle du säga att det stora skillnaden är mot sambac?
 
Använder det för att kläderna blir mjuka och doftar extra gott!
Älskar parfym och härliga dofter! Har doftljus, doftpinnar och doftpåsar! :love:

Hela mitt liv går ut på att ackompanjera olika dofter för att få till de perfekta nyanserna runtomkring mig :rofl:

(Och således så himla trött på de som gnäller!)
Vem gnäller? Och kanske de som gnäller mår dåligt av de starka dofterna?
 
Vem gnäller? Och kanske de som gnäller mår dåligt av de starka dofterna?

Gnäller? Det är väldigt många som är doftkänsliga. Jag misstänker att jag skulle må dåligt i din bostad, många som "älskar dofter" tycker jag personligen har alldeles för starka, ofta kemiska och kraftiga dofter.

Ja, det håller jag med om! Jag får själv ont i huvudet av billiga, starka blomdofter (typ utgången kärringparfym) men jag har nästan bara lyxiga dofter som är ganska diskreta men ändå finns där och sprider en naturlig väldoft :)
 
Ja, det håller jag med om! Jag får själv ont i huvudet av billiga, starka blomdofter (typ utgången kärringparfym) men jag har nästan bara lyxiga dofter som är ganska diskreta men ändå finns där och sprider en naturlig väldoft :)
Tycker du! :) Det är många som inte håller med, jag klarar inte av doftljus alls tex. För mig så är det en kraftig doft, men jag klarar naturliga från tex blommor. Många som har parfym stinker från mitt perspektiv, men troligtvis inte från deras, då skulle dom nog använda mindre :p
 
Men vad beror det på om man får stötar eller ej? Har inte använt sköljmedel sedan flera år tillbaka och får nästan aldrig stötar eller elektriskt hår... Klär mig ändå mycket i fleece etc.
 
Jag ryser lite av bara tanken på att folk "måste" använda sköljmedel för att tvätta fleece..

Vad beror det på att man får stötar egentligen? Alltså jag vet ju att det beror på statisk elektricitet men varför uppstår det när man tvättar syntetkläder utan sköljmedel?

Det måste ju också vara olika från person till person? Vi har inte använt sköljmedel till någonting på flera år och ingen i familjen har problem med stötar.
 
Ja, det håller jag med om! Jag får själv ont i huvudet av billiga, starka blomdofter (typ utgången kärringparfym) men jag har nästan bara lyxiga dofter som är ganska diskreta men ändå finns där och sprider en naturlig väldoft :)

Alltså jag tror inte att de som använder "utgången kärringparfym" själv tycker att de stinker så att de får ont i huvudet. Snarare så är de vana vid "nivån" och tycker att det doftar lagom mycket. Precis som du har vant dig vid din nivå och tycker att det doftar gott och lagom mycket.

Själv får jag ont i huvudet av bara tanken på att någon använder parfym, doftljus, doftpinnar, doftkuddar och parfymerat skölj- och tvättmedel. För mig som knappt använder någonting parfymerat skulle det lukta extremt mycket oavsett hur "lyxigt" det en är. Jag har ärvt några tröjor av min svärmor. De är tvättade i Skonas "milt parfymerade" tvättmedel och jag kan knappt använda dem för att jag tycker att de stinker parfym.
 
De finns nog via postorder easy washing tror jag :confused: Men då ska man teckna en prenumeration och så får man regelbundet hem en laddning och jag som inte tvättar jättemycket hade en otrolig mängd över :crazy: när nästa laddning dök upp
Men så verkar de finnas på Fyndiq också eller har funnits i alla fall?
https://fyndiq.se/product/9538211-t...tm_content=2455155&utm_campaign=pankpraktikan

Akta dig för easywashing. De är jobbigt att säga upp abonnemang och sen så drunknar man av reklam "prover", telefonsamtal med mera i lång lång g today efteråt, trots att en ber om att de ska ta bort kunduppgifterna
 
Använder sköljmedel och kommer nog inte sluta med de :p Tycker om doften av nytvättade kläder och lakan. Plus att jag tycker alla lakan, handdukar osv blir stenhårda utan. Vi prövade ett tag när jag fick allergi tills vi kom på vad de var jag reagerade på.
 
Akta dig för easywashing. De är jobbigt att säga upp abonnemang och sen så drunknar man av reklam "prover", telefonsamtal med mera i lång lång g today efteråt, trots att en ber om att de ska ta bort kunduppgifterna
Haha jo jag märkte det :cautious: men jag lyckades :up:
Men det är lite märkligt att dessa små "sköljmedelsdukar" som verkar så poppis i USA inte verkar finnas mer än på just easywashing :confused:
 
Vad beror det på att man får stötar egentligen? Alltså jag vet ju att det beror på statisk elektricitet men varför uppstår det när man tvättar syntetkläder utan sköljmedel?

Det måste ju också vara olika från person till person? Vi har inte använt sköljmedel till någonting på flera år och ingen i familjen har problem med stötar.

Jag vill också gärna veta. Har knappt kläder i syntet, mest bomull och ylle och är superstatisk året runt även om det är värre vid kyla. Det smäller till när jag rör vid räckena till rulltrappor om vintern, håret på huvudet reser sig som tentakler osv. Mamma och lillebror är likadana. Sambon blir inte statisk någonsin.

Fleece har vi inte ens hemma. Däremot är det stor skillnad på syntetplaggen, ffa strumpbyxor och underställ, om jag använt sköljmedel eller ej. Det sprakar liksom när jag ska dra en funktionströja över huvudet :D Ättika hjälper inte på samma vis hos oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp