Bukefalos 28 år!

Skonmat för BARFare?

Skugga

Trådstartare
Hörrni, ni som ger färskfoder, BARF eller liknande kost med väldigt stor del protein och fett - hur gör ni om hunden blir dålig i magen/kräks och veterinären säger skonmat?

Jag ger normalt VoH alternativt Orjens torrfoder. Min ena hund fick i sig nåt och blev väldigt dålig i magen + kräktes, och veterinären satte in skonkost = kokt vitt ris.

Min hund gick ju därmed från i princip 100 % protein/fett till 100 % kolhydrater på en dag. Blir det verkligen skonkost då?

Veterinären hade ingen bra input utan ville bara jag skulle fortsätta med ris, sen tillsätta lite vit fisk yada yada tills hunden är okej igen. Men åter till frågeställningen - är denna tvära omställning verkligen så "skonsam" mot magen som veterinären tycker?
 
Hörrni, ni som ger färskfoder, BARF eller liknande kost med väldigt stor del protein och fett - hur gör ni om hunden blir dålig i magen/kräks och veterinären säger skonmat?

Jag ger normalt VoH alternativt Orjens torrfoder. Min ena hund fick i sig nåt och blev väldigt dålig i magen + kräktes, och veterinären satte in skonkost = kokt vitt ris.

Min hund gick ju därmed från i princip 100 % protein/fett till 100 % kolhydrater på en dag. Blir det verkligen skonkost då?

Veterinären hade ingen bra input utan ville bara jag skulle fortsätta med ris, sen tillsätta lite vit fisk yada yada tills hunden är okej igen. Men åter till frågeställningen - är denna tvära omställning verkligen så "skonsam" mot magen som veterinären tycker?

När mina hundar åkte på akut magsjuka så var det Hills I/D på burk som gällde. Det ÄR faktiskt väldigt skonsamt även om jag inte skulle vilja ge någon sorts Hill's till vardags. Rent ris utan protein har jag aldrig hört rekommenderas förut. Av andra barfare har jag förstått att kaninmage skulle vara en dunderkur mot lös mage, men det är helt hopplöst att få tag på. Jag har letat i 2 år utan framgång.
 
Jag ger vanliga maten, men i flera småportioner per dag och blandar i lite vatten. Eventuellt mindre mängd mat totalt. Ger då något som jag vet att är snällt mot magen,färskfoder som fungerar bra eller malt kött av snällt slag + vom. Förut, när jag gjorde "som man skulle" med ris och skonkost så fortsatte hundarna vara dåliga i magarna i tusen år.
 
Hörrni, ni som ger färskfoder, BARF eller liknande kost med väldigt stor del protein och fett - hur gör ni om hunden blir dålig i magen/kräks och veterinären säger skonmat?

Jag ger normalt VoH alternativt Orjens torrfoder. Min ena hund fick i sig nåt och blev väldigt dålig i magen + kräktes, och veterinären satte in skonkost = kokt vitt ris.

Min hund gick ju därmed från i princip 100 % protein/fett till 100 % kolhydrater på en dag. Blir det verkligen skonkost då?

Veterinären hade ingen bra input utan ville bara jag skulle fortsätta med ris, sen tillsätta lite vit fisk yada yada tills hunden är okej igen. Men åter till frågeställningen - är denna tvära omställning verkligen så "skonsam" mot magen som veterinären tycker?

Mira har ätit färskfoder i ca 3 mån men fick diarre efter en felleverans förra veckan, då gav jag kokt ris och kyckling i ett par dagar. Funkade bra! Sen blandade jag ut riset successivt med vanlig mat igen.
 
När mina hundar åkte på akut magsjuka så var det Hills I/D på burk som gällde. Det ÄR faktiskt väldigt skonsamt även om jag inte skulle vilja ge någon sorts Hill's till vardags. Rent ris utan protein har jag aldrig hört rekommenderas förut. Av andra barfare har jag förstått att kaninmage skulle vara en dunderkur mot lös mage, men det är helt hopplöst att få tag på. Jag har letat i 2 år utan framgång.
Jag har gett kaninmage till magsjuk hund helt utan effekt. Kör också dietfoder istället.
 
@Milosari Det verkar vara det vanliga från veterinärens håll häromkring, har kollat med diverse hundfolk i bekantskapskretsen. En snabb googling gav också vid att bara ris, och sedan successivt blanda ut med "snällt" protein som kokt vit fisk eller kokt kyckling, verkar vara vanligt.

@Red_Chili I min värld känns ju det som det mest logiska - att fortsätta ge det hunden brukar få, men i små små portioner och tillsammans med mycket vatten. Att ev. gå ner på "snällare" protein som kokt vit fisk kan jag också köpa i huvudet, men det här super-tvära kastet i mat känns fel!
 
En veterinärvän till mig säger förövrig att veterinärerna börjar lämna det där med "skonkost" och istället ge vanliga maten (men blötlägga om de brukar få torrfoder), förutsatt att hunden inte har någon sjukdom som kräver specialbehandling då. Hon blev färdig med sin utbildning i våras så hon lär vara ganska uppdaterad med vad de säger "nu för tiden" :p själv tänker jag att det är bättre att gå på magkänslan och ta allt med en nypa salt istället för att gå helt på vad någon annan säger, även när det är en veterinär som säger något. Ingen kan allt.
 
VoH lamm och/eller nöt är väl de egentligen de mest skonsamma av VoH:s sorter - det är inga malda ben i. Lamm mest skonsam pga lägre fetthalt. Orijen och Acana räknar jag inte som skonkost allt pga baljväxterna som finns i om man ska se till torrfoder.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 298
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
707
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 052
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp