Skötsel av inomhusväxter

Bukefalos 30 år!

Michellan95

Trådstartare
Hade inte vi en tråd om krukväxter där vi kunde diskutera våra små och stora gröna växter? 🤔

Jag behöver iaf diskutera mitt ”pengaträd” och behöver råd hur jag ska ta hand om den. Från början var den liten och söt men nu är den stor, lite vanvårdad, lite ful och ganska otymplig.
Visst är det så att jag kan bara beskära ner den till önskad storlek vid något skott på en gren så lever den vidare, växer och frodas? Tänker den sätter ju nya skott nästan hela tiden på grenarna men har växt ur fönstret.
IMG_5280.webp

Min son odlar även en maskros från frö sedan i våras i krukan.

Tips och råd mottages tacksamt :bow: Tråden får gärna leva vidare med andras krukväxter med råd och tips eller bara för att visa upp sin växt :D

Mina pengaträd frodas så fint när de får bo utomhus i skuggan under sommaren. Det går absolut bra att beskära, men jag hade ffa planterat den i en större kruka.

Mina pengaträd frodas så fint när de får bo utomhus i skuggan under sommaren. Det går absolut bra att beskära, men jag hade ffa planterat den i en större kruka.
Fast ska jag verkligen plantera om den till större när jag inte vill att den ska bli större? Plantera för att få ny jord kan jag förstå men har fått lära mig att de inte ska bo större om man inte vill ha dem större (växter generellt alltså)

Hade inte vi en tråd om krukväxter där vi kunde diskutera våra små och stora gröna växter? 🤔

Jag behöver iaf diskutera mitt ”pengaträd” och behöver råd hur jag ska ta hand om den. Från början var den liten och söt men nu är den stor, lite vanvårdad, lite ful och ganska otymplig.
Visst är det så att jag kan bara beskära ner den till önskad storlek vid något skott på en gren så lever den vidare, växer och frodas? Tänker den sätter ju nya skott nästan hela tiden på grenarna men har växt ur fönstret.
Visa bifogad fil 180424
Min son odlar även en maskros från frö sedan i våras i krukan.

Tips och råd mottages tacksamt :bow: Tråden får gärna leva vidare med andras krukväxter med råd och tips eller bara för att visa upp sin växt :D
Svarar i denna tråd. Svarar utifrån mina erfarenheter och ideer.

Penningträd kan man beskära och forma lite som man vill. Den jag har nu är sisådär tio år. Har klippt in den till en tjock stam och tagit bort det som bara är spröt.

Alternativt klippa så den blir som ett träd med krona. De är tacksamma.

Din ser onekligen lite ledsen ut. Kanske ta bort alla småskott? Bestäm vilka grenar som du vill ha kvar och ta bort resten. Lite i taget kanske. Framförallt korta in.

Fast ska jag verkligen plantera om den till större när jag inte vill att den ska bli större? Plantera för att få ny jord kan jag förstå men har fått lära mig att de inte ska bo större om man inte vill ha dem större (växter generellt alltså)
Aha, jag uppfattade inte att du ville att den skulle vara mindre långsiktigt. 👍

Jo helst eftersom det är så otympligt med stora växter.
För en massa år sen hade jag en som jag gjorde tjockfoting av. Dvs en tjock stam med en krona av grenar i toppen
De är kul på det viset - de går att forma som man vill.

Vill man inte ha dem stora så vattnar man sparsamt och klipper.

Svarar i denna tråd. Svarar utifrån mina erfarenheter och ideer.

Penningträd kan man beskära och forma lite som man vill. Den jag har nu är sisådär tio år. Har klippt in den till en tjock stam och tagit bort det som bara är spröt.

Alternativt klippa så den blir som ett träd med krona. De är tacksamma.

Din ser onekligen lite ledsen ut. Kanske ta bort alla småskott? Bestäm vilka grenar som du vill ha kvar och ta bort resten. Lite i taget kanske. Framförallt korta in.
Jag får väl kanske experimentera lite med den. Den har som sagt blivit lite vanvårdad (bortglömd) och brukar ibland bli så här ful och sedan blir den finare igen när jag börjar vårda den. Hösten brukar vara den bästa säsongen för den, då är den som finast.

Skulle kunna tänka mig att typ stamma upp den :)

Någon som har sett orkidékrukor i terrakotta, dvs de har runda hål i sig. Som inte är på Amazon utan helst så man kan åka och köpa. Eller kanske sett ytterkrukor som har dekorativa hål i sidorna, fattar inte att det ska vara så omöjligt att hitta. Jag har tröttnat totalt på plastkrukorna jag har och vågar inte testa glas.

Äh tydligen fel tråd :) skriver där istället.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka