Skottkärra

Jusu

Trådstartare
Hej! :)

Jag går för tillfället en kurs i idé- och affärsutveckling där vi ska utveckla en produkt. Jag har valt att inrikta mig på skottkärran och tänkte nu höra med er om ni möjligtvis har några åsikter gällande dagens skottkärror.
Skulle vara intressant att höra vad andra har för besvärligheter när det gäller skottkärror.
Jag personligen har oftast problem med tömningen och att det fastnar gödsel i botten.

Till exempel
Vad skulle ni vilja ha för funktioner på skottkärror?
Vad ser ni som jobbigt när ni kör/tömmer skottkärror?
Hur skulle ni vilja att en skottkärra såg ut om ni helt själva fick välja?

Sv: Skottkärra

Jag gillar bäst de skottkärror som är silverfärgade och som finns att hitta på tex Jula.

Jag vill ha en skottkärra som är så lätt som möjlig för att det ska vara så smidigt som möjligt att komma upp på gödselstacken och tömma den. Den får inte heller vara för stor eftersom det då blir för tungt...

Jag vill främst ha en god kvalitet på sammansättningen av skottkärran, trött på att många stall kör med den lilla taniga skottkärran som blir vinglig och ostabil efter en kort tag, sen går man där och skruvar åt till förbannelse.

Jag vill ha en lätt skottkärra, gärna på två hjul. Enda skottkärrorna jag har haft problem med vid tömning/körning (pga själva utformningen då) var ett bar rejäla metallkärror vi hade i Spanien. De rymde mycket men var så höga med handtagen placerade för högt upp för mig, så jag kunde inte köra den ergonomiskt. Min kompis som var sådär 10 cm längre än mig hade inte det problemet. Vid själva tömningen var de lite för djupa för att man skulle kunna tömma ut dom på ett enkelt sätt.

Plastkärror är ultimata, förutom att man måste tippa dom nästan framlänges för att få ut allting. Två hjul är bra på en kärra så den inte blir ostadig. Det ska alltså väga så lite som möjligt, vara lättrullat och dtadigt.

Skulle vara trevligt med ett extrahjul framme på kanten av själva.. Vad heter det.. Bunken :D Så man kan dra den baklänges i tippat läge också.

har plast kärra med ett hjul, enda jag tycker är jobbigt är att man måste nästan tippa över den helt för att få ut allt, och när inte det går så är det bara att slänga skottkärran från sida till sida för att slunga ut det sista :p. så en kärra med bättre vinkel eller så för att få ut allt. utan att den blir lika platt och vinglig som de små i metall.

Verkligen intressant att få reda på vad alla har för olika åsikter om det negativa med att köra skottkärra :)
En motordriven blir nog lite för avancerat för mig att konstruera ;) men alla tips är jättebra :D
Tänk att alla ändå har relativt olika erfarenheter :)
Ni känner aldrig att ni inte får plats i gångarna eller att ni på något vi skulle velat sopa rakt upp på skottkärran istället för att bära upp det med grepp ?

Nja sopa rätt upp fungerar nog bäst om man har spilta, halm och stor box blir det lite knepigt med sopandet om man vill spara på halmen.

En skottkärra med hårdgummihjul. Jag haaatar opumpade däck på skottkärror!

Sedan skulle jag gärna se dom i lättare material. Så lätta kärror på så lättrullade hjul som möjligt! Samtidigt får dom ju inte spricka...

För att bli lättare att tömma borde skottkärror kanske också finnas i olika storlekar. Tex olika höjd och längd på handtagen, alternativt olika storlekar på hjulen också.

Själva kärrans form är nog svår att göra om, det finns ju lite olika varianter idag men det går ju ut på att man måste lägga skiten någonstans där den ligger kvar.

Har man problem med tömningen så tycker jag ändå med min erfarenhet att det oftast inte är själva skottkärran som är problemet, utan platsen att tömma på.
Det bästa är att gå ut till en kant och tippa nedåt i en gödselstack eller container.
Tyvärr har många stall så att man går uppåt först och tömmer "uppepå" en hög skit = värdelöst och oergonomiskt

:)

Senast ändrad:

Just tippningen kan ju vara ett problem. Skulle man inte kunna ha främre kanten så man kan öppna upp den, fälla ner typ?

Lite otydligt av mig, det var inte vid mockningen jag tänkte att man kunde sopa upp utan vid sopningen av stallgången :)
Har själv jobbat rättså mycket i större stall och försöker därför, precis som visa av er påpekar att få utformningen mer ergonomisk och slippa de tunga rycken. Till exempel ett annat sätt att tömma skottkärran då detta är ett av de moment som sliter mest med ett tungt lyft, sedan kanske man vickar för att få ut det sista. Vilken inte verkar vara optimalt.

Fast det finns ju kärror som man knycker till så tippar bara baljan, men underredet står kvar.

Och det finns elektriska skottkärror.

rent ergonomiskt måste det ju vara bättre med en låg "balja" på skottkärran för att man ska slippa lyfta grepen så högt.
Nackdelen då är ju att kärran blir jättestor i omkrets istället om man ska få plats med något i den. Möjlighet att plocka bort fronten på själva "baljan" skulle ju lösa problemet. Eller att man kan vika ner halva fronten. Men frågan är om man orkar hålla på med det när man har 30 boxar att skotta..

en "tipp" på kärran, så man bara välter själva "baljan" när man ska tömma kärran.

Två hjul är ett måste! jag skulle nog vilja ha en "båge" istället för två handtag. (tänk barnvagn)

:eek: en sån vill jag ha! :D

Den första jag hittade vid googling, men det finns billigare

905257_300_skottkarra_905257.jpg

*KL*
En önskeskottkärra för mig skulle ha...

• Hjul utan luft, med nav av stål eller plast och "lagom" hårt material i slitbana
  • Svetsad ram i stål eller möjligen aluminium, inga bult- eller nitförband
  • Ett enda hjul, för att kunna köra på plankor och vändas lätt
  • En balja med rätt flack vinkel på främre väggen, för enkel tömning
  • En så lågt monterad balja som praktiskt möjligt - varje cm man slipper lyfta grepen är av godo
  • Inga lösa eller öppningsbara luckor eller delar, som kan ta stryk eller krångla

Jag har en vana att använda mig av knäet för att lyfta kärran när man kör fast. I ett stall jag stod fick jag stora blåmärken av undersidan på kärran varje dag som jag tömde kärran. Så jag vill ha en skön undersida utan för hårda kanter eller stora skruvar. Självtänkande skulle vara skönt, men det finns ju tydligen. Kanske något bra sätt att kunna sätta fast redskap när man kör kärran med redskap i (typ för att mocka transporten).

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 687
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 665
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 736
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur