Skotträna häst

Isåfall skulle jag inte kunna vara ute alls under dagtid under hela höst och vinter då det jagas överallt runtom oss förutom just på våra skiften då, så det är dessvärre inte en möjlighet.

Men om det skjuts överallt alltid på vinterhalvåret så borde de väl vara vana vid det här laget? Eller så får du be någon skjuta på/nära era skiften med så hästarna vänjer sig.

Sen tycker jag att din beskrivning av din hästs reaktion inte verkar så illa så jag hade nog fortsatt rida och accepterat att en del rundor blir det mer miljöträning än vad som egentligen var min önskan. Din häst låter mer ovan än rädd. Har jag tolkat det rätt?
 
Jag skulle låta hästarna gå i hagen som vanligt, och be någon skjuta en bit bort, och se hur hästarna reagerar. Om du tar ut dem i grimma och ställer dig någonstans gör du hästen förberedd på att något kommer ske, vilket kan göra hästen mer rädd då den är beredd.
 
Men om det skjuts överallt alltid på vinterhalvåret så borde de väl vara vana vid det här laget? Eller så får du be någon skjuta på/nära era skiften med så hästarna vänjer sig.

Sen tycker jag att din beskrivning av din hästs reaktion inte verkar så illa så jag hade nog fortsatt rida och accepterat att en del rundor blir det mer miljöträning än vad som egentligen var min önskan. Din häst låter mer ovan än rädd. Har jag tolkat det rätt?
Nja, det jagas i princip överallt men det skjuts ju inte jämnt för det. Men det är möjligt att dom är mer vana än jag tror. Det smäller säkert en del när jag inte är hemma/ute och rider. Hittills så har jag undvikit just där dom jagar men nu är det utökat så vi är liksom "omringade" . Kan hända att det inte alls skulle vara något problem men jag är hellre förberedd så att dom är vana vid ljudet ifall det skulle smälla av nära oss. Jag ser det bara som en säkerhetsåtgärd.
 
Nja, det jagas i princip överallt men det skjuts ju inte jämnt för det. Men det är möjligt att dom är mer vana än jag tror. Det smäller säkert en del när jag inte är hemma/ute och rider. Hittills så har jag undvikit just där dom jagar men nu är det utökat så vi är liksom "omringade" . Kan hända att det inte alls skulle vara något problem men jag är hellre förberedd så att dom är vana vid ljudet ifall det skulle smälla av nära oss. Jag ser det bara som en säkerhetsåtgärd.

Jag hade nog varit mer/lika orolig för andra saker som har med jakten att göra. T.ex. att jakten skrämmer upp vilt och det helt plötsligt kommer en stressad älg rusande.
 
Jag har tänkt ta itu med skotträning av hästarna men är lite fundersam om tillvägagångssätt. Jag har själv luftgevär och grannar som jagar med hagelgevär som eventuellt kan hjälpa till nån gång. En tanke var att börja med att smälla ballonger och vänja dom vid det. Eller ja, först vänja mig själv då jag kan vara lite hoppig :angel:

Men sen är frågan om jag ska börja att vänja dom lösa i hagen, lösa i boxarna eller när jag håller dom i grimma ? Jag tänker mig att jag dels behöver vänja dom vid ljuden men skulle också vilja koppla ihop det med något positivt. (Godis,kli, beröm)

Jag har en kallblodstravare som jag känner rätt väl vid det det här laget. Hon är lätt att läsa av med känslorna utåt, kan vara rätt reaktiv och lite yvig men är också "snäll" och lyhörd i grunden och vi jobbar en del på kommunikation och att hålla fokus på mig och inte allt runtomkring. Sen har jag en islänning på foder som jag inte hunnit lära känna riktigt än, som kan vara explosiv med stora reaktioner när han känner sig pressad och han är lite svårare för mig att läsa av. Ganska mycket flyktbeteende på båda hästar men inget extremt.

Är det någon som har lyckats väl med skotträning så tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få!
Ballonger kan man ju träna med för att desensibilisera någorlunda och försöka minska reaktionen från hästens sida vid häftiga ljud, däremot är riktiga skott såpass skarpa att det kan vara svårt att få dem på en dräglig comfortnivå vad jag förstått. Pm-ar dig namn på tränare som håller på med dylikt.
 
Ballonger kan man ju träna med för att desensibilisera någorlunda och försöka minska reaktionen från hästens sida vid häftiga ljud, däremot är riktiga skott såpass skarpa att det kan vara svårt att få dem på en dräglig comfortnivå vad jag förstått. Pm-ar dig namn på tränare som håller på med dylikt.
Ja det är det som känns knepigt, att det är ju så pass obehagligt ljud så jag kommer ändå inte vilja skjuta av alltför nära. Tänker att kanske 100-300 meter bort kanske är så nära man vill komma för att det inte bara ska bli jobbigt. Med hagel då, luftgevär är ju en annan femma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 100
Senast: Karminnie
·
Övr. Barn Jag vet inte om det är hormoner som spökar, men jag har börjat längta efter att få barn. Fler och fler av våra vänner får barn (minst...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
9 878
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 151
Senast: KSF
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 079
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp