Bukefalos 28 år!

Skrämd ryttare vill skjuta varg

Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Inte ska man skjuta en varg som uppenbarligen inte ens gett sig på hundar och inte verkar vara någon fara för människor om den går undan. Har själv blivit betydligt räddare när jag träffat aggressiva lösa hundar när jag varit ute och ridit än de få gånger jag sett varg.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Det finns iaf en oskygg varg i Köpingstrakten och Västerås. Den tog en hund där för ett tag sen och en kompis såg en utanför sin hästhage.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Inte verkar det vara ett speciellt friskt beteende kan erkännas men hon behöver knappast oroa sig för att den skulle ha jagat hästarna, hundarna däremot gjorde väl intrång på dennes revir och kunde nog varit ganska illa ute.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Vad jag kan läsa av artikeln blev varken häst eller ryttare jagad av någon varg utan förföljda, däremot hade den nog tagit hundarna om hon inte lyckats skrämma bort den. Jag förstår att hon var rädd och att det var obehagligt, men någon vargjakt kan då inte jag se att det var enligt Dalademokratens artikel, till skillnad mot den som går att läsa i ATL. :confused:
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige. Inte heller finns det något land som jag känner till som har ridning som en sådan bred hobby nästan oavsett samhällsklass. Otroligt få länder har motsvarande rätt till att vistas i naturen som vi svenska hästmänniskor har. Så vem vet egentligen vad som kommer att hända den dagen då det är en hel vargflock som sätter av efter ett galopperande ekipage. Hästens springande utlöser med stor sannolikhet jakttriggern på vargarna OM ryttaren ramlar av och hästen skenar iväg är nog inte vargarna lika gulliga som på Kolmården. Jag är medveten om att det finns större faror för en ryttare men vargen är inte så skygg och harmlös som den ibland målas upp, man måste vara medveten om det när man ger sig ut i skogen på ridturen.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.
Vem har utplanterat vargar menar du? :confused:

Sverige har väldigt få vargar jämfört med stater i östeuropa som dessutom väl är mer tätbebyggda än Sverige.

Sverige är tillsammans med Finland och Norge det land som har haft störst problem med att dela sina enorma landområden med vargen. Det är intressant att fråga sig vad det är som gör att vi är så enormt mycket mer rädda än t.ex. i det lilla Estland. Där finns uppskattningsvis 500 vargar, vilket motsvarar drygt 22 vargar per 1?000 kvadratkilometer. I Rumänien finns 3 000 vargar, eller nästan 13 vargar per 1000 kvadratkilometer. I Portugal finns 300 eller 3,3 per 1 000 kvadratkilometer.

Motsvarande siffra i Sverige är en halv varg per 1 000 kvadratkilometer. Dessa siffror har tagits fram av naturfotografen Mats Ericson från Taiga Nature & Photo.
http://www.barometern.se/ledare/kolumnister/estland-har-40-ganger-mer-varg-an-sverige(2244257).gm
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.
Av detta kan man utläsa att du inte vet något alls. Vilket är vanligt bland varghatare.

LIA
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Fast det är väldigt vanligt även bland "normalbefolkningen":angel:

Men jag tycker nog att denna ryttaren har överreagerat något, även fast det säkert var en väldigt skärmande upplevelse.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Är man rädd om sina hundar när man bor i vargland så har man inte sina hundar lösa i skogen.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Uppenbarligen så vet du ingenting. Hela den svenska vargstammen kommer ursprungligen från ett syskonpar!
Varför tror du att de är så himla noga med att spara DNA från varenda jäkla varg på kolmården???? Jo, för att kunna bevisa att deras vargar inte är släkt överhuvudtaget med vargstammen vi har i sverige!
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Är man rädd om sina hundar när man bor i vargland så har man inte sina hundar lösa i skogen.


Precis, vargen tar ju inte bara jakthundar-hund som hund- så även andra måste tänka sig för..kl...precis som ryttare, bor man så att det känns olustigt att rida i skogen och den enskilde är rädd för man tycker gråben prasslar i varenda buske, då får man rida annanstans, på bana eller i ridhus.

Söka skyddsjakt kan hon göra , jag hoppas innerligt att det blir avslag vilket jag också är övertygad om.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Inte verkar det vara ett speciellt friskt beteende kan erkännas men hon behöver knappast oroa sig för att den skulle ha jagat hästarna, hundarna däremot gjorde väl intrång på dennes revir och kunde nog varit ganska illa ute.

Nja, var detta verkligen ett "sjukt" beteende? Jag såg framför mig en ung varg som betedde sig som den gjorde av ren nyfikenhet. Helt normalt alltså. Men jag kan förstås ha fel.

KL
Precis som någon skrev så får man helt enkelt hålla reda på sina hundar om man bor där det kan finnas rovdjur. Det finns fler faror än varg som hunden kan utsättas för. Inte kan man skjuta på allt man är rädd för...
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Det finns inget land så vitt jag vet som arbetat så hårt med att sprida/skydda och utplantera vargar i så bebyggda trakter som Sverige.

Utplantera? Var då?

Sverige är ett glesbebyggt land. Väldigt mycket mer glesbebyggt än andra länder. En sak som slår mig när jag läser påståenden som det citerade är var dessa personer anser att just vargen ska vara? I riktigt tättbefolkade länder? Ska dem ta hand om sådant vi inte själva bekvämar oss att ta hand om? Eller menar man att vargen ska utrotas i hela världen? Jag förutsätter givetvis att sådana personer inte har några åsikter alls om säljakt, kraftigt minskande ålbestånd, tigrar i Indien, snöleoparder, nsohörningshorn osv osv osv...
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Uppenbarligen så vet du ingenting. Hela den svenska vargstammen kommer ursprungligen från ett syskonpar!
Varför tror du att de är så himla noga med att spara DNA från varenda jäkla varg på kolmården???? Jo, för att kunna bevisa att deras vargar inte är släkt överhuvudtaget med vargstammen vi har i sverige!

Jag är ingen varghatare men har ni hört att det kan finnas varghybrider även i Sverige? Något jag tror att vi ska ta på största allvar då vargarna på senaste åren ökat kraftigt i mängd och dom har ändrat "beteende" dvs dom är oskygga numera. Jag vill gärna se bevis på att alla vargar i Sverige härstammar från detta ursprungliga syskopar för att få tyst på alla varghatare för jag anser att vargen ska finnas i Sverige.

Vet du kanske var detta kan gå att hitta på nätet? Det hade varit ganska roligt att få läsa detta.
 
Sv: Skrämd ryttare vill skjuta varg

Jag är ingen varghatare men har ni hört att det kan finnas varghybrider även i Sverige?
Menar du varghybrider som lever vilt? Låter osannolikt, isf måste ju hundar förvildats och parat sig med vargar.
Tamhundar med varg i sig finns det väl några men de får inte ha individer som är 100% varg i de 5 närmaste leden, om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter att en varg förföljt två ridande ekipage vid en ridtur känner familjen sig hotade och har ansökt om skyddsjakt. Detta nekas av...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
9 323
Senast: Sel
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 140
Senast: Pyrran
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 855
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med en ridtur utanför skånska Kågeröd blev en häst skrämd av en eltråd som satts upp nära marken för att stoppa vildsvin...
2
Svar
37
· Visningar
2 400
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp