Skrämselträning

R

RamonaB

Tänkte börja med lite skrämselträning då det bland annat handlar om badbollar, presening osv, men vad är bäst att börja med och hur ska man göra? Samt vad man kan göra för skrämselträning. Någon som har några bra tips att dela med sig?
 
Sv: Skrämselträning

ja - lite fel ord att använda kanske *skrämselträning* :):) Men det handlar väl om miljöträning misstänker jag.... Jag började med att gå långa promenader med min och gå fram till o söka allt som verkar farligt för honom. Var ex. framme o tittade på snöslungar i full action - nosade på stora traktordäck , backade med rumpan emot ensilagebalar m.m (var säker på att ensilagebalarna tillhör någon som godkänner det bara :)

Sen började jag öva att gå över presening i paddocken, knöt fast ensilageplast i staketet när det blåste o övade att få under det... Hade med paraply som smälldes upp över i under honom (var för guds skull försiktig med allt o ta det i små långsamma steg bara!) Han får spela boll med pilatesbollen i paddocken o gå över lastpallar o mellan uppställda trånga hinder,,,,

Jaa, det var några förslag..... med min var det aldrig några bekymmer med något... men som sagt, var försiktig o ta små steg så du inte skrämmer istället för vänjer,...:)
 
Sv: Skrämselträning

Släpa ut hö i hagen med en stor presenning som du "viftar" till med. Gå sedan bara därifrån. Efter ett tag kan du lämna kvar presenningen med hö i så hästen måste stå på den för att äta. Ställ "nya" saker utmed vägen till och från hagen så att miljön ändrar sig hela tiden.
 
Sv: Skrämselträning

Jo, det var det jag menade, att vi skulle träna miljöträning men jag brukar kalla det för skrämselträning, det inte varför men... skulle iaf aldrig göra en häst rädd med flit, det är ju lite dumt och sjukt!
Jo jag ska prova det där med bommarna, bollen och allt det andra. Jo jag vet, det är bäst att ta det för långsamt än för snabbt, för annars kan det bara sluta illa istället...
 
Sv: Skrämselträning

Höpåsar är riktigt kul, man kan börja med att vifta extra mycket med dom när man ska tex lägga ut hö i hagen/boxen. Sen kan man klappa hästen med dom, överallt och högt och lågt.. sen kan man hänga dom på öronen och ha en på varje öra eller använda som mössa!:p
Och mössa kan man såklart sätta över öronen, eller varför inte vantar- det är alltig kul med älgar!;)
Preseningar kan man gå över och ha på sig och både stå på och ha över sig så man täcker hela hästen, det ser faktiskt väldigt kul ut:p
Balar är roliga dom med, balplast likaså, den kan man låta hästen bära iväg när den ska slängas..
Hinkar man man ha som hatt, man kan ställa foten på dom och man kan ha foten i dom (bra att kunna om hästen får ett sår eller nåt och man ska skölja med salva)
Däck och lastpallar etc kan man stå på, då blir man hög! Man kan tom hoppa över dom!:o
Soptunnor kan dras under magen och man kan äta på dom...
Är matte/husse lat kan man köra moppe och hästen gå/springa bredvid, man kan tom tuta oxå, bra övning förberedelse på galna människor man kanske möter ute på vägarna...
Matte/husse kan vifta med spön över hela kroppen och över öronen (självklart utan att nudda!), spön är inget att vara rädd för dom bits inte...
trånga utrymmen och saker man går emot är inte heller farligt...
 
Sv: Skrämselträning

Tänkte börja med lite skrämselträning då det bland annat handlar om badbollar, presening osv, men vad är bäst att börja med och hur ska man göra? Samt vad man kan göra för skrämselträning. Någon som har några bra tips att dela med sig?

Jag tycker snarare att man i den dagliga hanteringen tränar hästen på att bli lyhörd för sin människans signaler och bli trygg ihop med denne. Sedan är den bästa träningen att ge sig i väg ut i terrängen, i trafiken, eller var man nu tänker sig att man vill kunna vara med sin häst och ha det trevligt.
Jag kan inte riktigt se poängen med att vifta runt med pressar om det inte är just denna aktivitet man tänker sig syssla med ihop med sin häst.
 
Sv: Skrämselträning

Det behöver inte alls kallas NH, jag anser inte sånnt som en naturlig hantering...

*kl*

Jag brukar börja med olika sorters plast. Sen blir det vad jag hittar hehe, senast idag var det en höpåse och en kartong.
 
Sv: Skrämselträning

jag kan inte riktigt se poängen med att vifta runt med pressar om det inte är just denna aktivitet man tänker sig syssla med ihop med sin häst.

Jag glad att jag tränade min häst med bla presseningar då vi en dag blev omkörda av en lastbil med presseningsväggar och precis när den var i jämnhöjd med oss så släppe ena sidan och fladdrade upp :eek: jag hoppade högt i sadeln men min häst ryckte bara till och viftade på öronen :love:
 
Sv: Skrämselträning

Det behöver inte alls kallas NH, jag anser inte sånnt som en naturlig hantering...

*kl*

Jag brukar börja med olika sorters plast. Sen blir det vad jag hittar hehe, senast idag var det en höpåse och en kartong.

Tror dom menade att det är ett moment som man använder sig av i NH..
Gör vi i alla fall och vi har gått kurser i det där man får tips om olika typer av miljötränings moment
 
Sv: Skrämselträning

Det heter miljöträning, det har vi kommit fram till ju.

Och det är inte NH att miljöträna. Isåfall är alla körhästar i denna värld NH tränade....
Miljöträning är supernyttigt för alla hästar och det bör man börja tidigt med gärna när de går med mamman som ger dom trygghet. Jag tycker man ska visa barnvagnar, hundar, paraplyer, vatten, flygande bollar, rullande bollar, traktorer, trånga utrymmen m.m. sådant som faktiskt kommer att finnas med sedan. Hur ofta ligger en presenning över vägen liksom när man rider?

Men om man har en häst som har svårt för nya saker så kan man använda sig av en pressening i ridhus, hage eller paddock (om den skulle slita sig) för att jobba med förtroende och ledarskap och sedan fortsätta med de jag nämnde bland annat.

Bara fantasin sätter stopp för vad man kan miljöträna med! Vi satte ballonger runt benen på våra hästar och när de råka trampa på dem så small det... ingen av dom hoppade, de bara tittade nöjt och gick vidare... de var kanske lite väl miljötränade ;)
 
Sv: Skrämselträning

Jag glad att jag tränade min häst med bla presseningar då vi en dag blev omkörda av en lastbil med presseningsväggar och precis när den var i jämnhöjd med oss så släppe ena sidan och fladdrade upp :eek: jag hoppade högt i sadeln men min häst ryckte bara till och viftade på öronen :love:

Haha, okey presenningar får väl räknas in bland prylar som kan dyka upp på ridvägen då....


Men om du möts av en lös elefant på vägen en dag... det kan hända med alla cirkusar som far omkring i sverige...

Träna med allt man kan komma på och sen brukar det gå bra med även sånt man inte tränat med för vid det laget har man ett sånt förtoende mellan häst och ryttare.
 
Sv: Skrämselträning

Och det är inte NH att miljöträna. Isåfall är alla körhästar i denna värld NH tränade....
Miljöträning är supernyttigt för alla hästar och det bör man börja tidigt med gärna när de går med mamman som ger dom trygghet.
Miljöträning ingår i Natural Horsemanship!
Tyvärr, körhästar är sällan miljötränade som sådan. Däremot är dom tränade att acceptera mer av beröring och ljud mm än ridhästar (generellt alltså!). Med tiden blir dom "miljövana" eftersom ju körningen ofta sker utmed vägar och gator.

Visst är miljöträning/antiskrämselträning av hästar supernyttigt och inte bara för dom. Även vi människor lär oss en hel del av det.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 304
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
160
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp