Skrämselträning

Sv: Skrämselträning

Miljöträning ingår i Natural Horsemanship!
Tyvärr, körhästar är sällan miljötränade som sådan. Däremot är dom tränade att acceptera mer av beröring och ljud mm än ridhästar (generellt alltså!). Med tiden blir dom "miljövana" eftersom ju körningen ofta sker utmed vägar och gator.

Visst är miljöträning/antiskrämselträning av hästar supernyttigt och inte bara för dom. Även vi människor lär oss en hel del av det.

LIA


Men bara för att det ingår i en del av NH så är det inte dom som har patent på det.

Man miljötränar körhästar för att de ska tåla stadsmiljöer bland annat, de ljudtränas också så att de ska kunna tåla plötsliga ljud, exempelvis punktering.

Miljöträning är det oavsett i vilken sorts disciplin man använder det i. Det bara görs på olika sätt.

NH har inte ensamrätt på miljöträning, tåls att sägas igen. Men man kan mijlöträna ur ett NH perspektiv. Men det finns andra sätt att göra det på och det kallas fortfarande för mijöträning.

:bump: Hoppas ni förstår vad jag försöker skriva... :D
 
Sv: Skrämselträning

Men bara för att det ingår i en del av NH så är det inte dom som har patent på det.
Vilket väl ingen har påstått?? Du skrev att "det är inte NH att miljöträna", vilket jag alltså protesterade emot.
Sanningen är att man i Natural Horsemanship-kretsar medvetet bedriver olika slags miljöträning, väl vetandes att det är en bra och säker grund att stå på i sitt liv med häst.

Man miljötränar körhästar för att de ska tåla stadsmiljöer bland annat, de ljudtränas också så att de ska kunna tåla plötsliga ljud, exempelvis punktering.
Ge gärna exempel på den miljöträningen. Var och hur den bedrivs.

LIA
 
Sv: Skrämselträning

Man miljötränar redan då de är föl oftast, de får följa med på körturerna med morsan, sen introducerar man man sådanna saker som kommer finnas med i omgivningen senare när de är äldre kanske. Det är nog olika hur man gör men det är a och o att en körhäst är säker i sin omgivning och tål att gå framåt ensam till nya saker. Sen finns det nog de som kör som inte miljötränar något men då får de en tittig häst och några stopp på vägen kanske. Herregud, det är väl jätteolika hur man miljötränar en häst. varje gång man rider sin häst på en ny väg så miljötränar man den i princip, såvida man inte låter hästen få sin villja igenom och vända hemåt.

Det jag menade med som du plockade ur är att själva miljöträningen inte är NH. Sen om du läser det på annat sätt får jag ju tåla. Jag är ingen skrivarexpert, men det var helt enkelt så jag menade.
 
Sv: Skrämselträning

Miljöträning är någonting jätte bra! Jag förstår inte varför inte alla gör det. Alla hästar borde få miljö tränas kontenuerligt redan från riktigt unga år. Då får man trygga och lugna individer och det minskar risken för skador! Så alla borde verkligen göra det!

Några saker som jag brukar göra är att ta en plats flaska och fylla med små spik och sen hoppa runt och skramla med den kring min ponny, ovanför huvudet osv. Sen så brukar jag ta rep, typ grimskaft eller liknade och knyta fast platspåsar i. Sen så knyter jag fast repen kring ponnyns ben och sen så får han skritta med efter sig. Sen brukar jag också använda paraply, då brukar jag öppna dem ovanför huvudet och i närheten av han.

Det är jätte kul med miljöträning och det är som sagt bara fantasin som sätter gränser. Jag gör allt som jag kan komma på och märker jag att min ponny tycker något är lite läskigt så jobbar jag igenom det tills ahn känner sig trygg.

Måste också bara poängtera att det är mycket mycket enklare att miljöträna om man har ett bra etablerat ledarskap till hästen man tränar med. Ser hästen människan som ledare så är den lugn och trygg från början och tycker att det mesta är helt ok, dem litar helt enkelt på att ledaren inte utsätter den för någonting som skulle vara farligt. Och om hästen skulle bli rädd så är det också en fördel, eftersom hästen (om man har ett bra ledarskap) då inte hoppar rakt på en utan väljer en annan väg istället. och det är ju alltid trevligt att inte få 500 kilos häst på sig! :)
 
Sv: Skrämselträning

En fråga bara, hur tidigt kan man börja med sånt här, typ presenningar och så?
För vissa är ju en sväng till brevlådan miljöträning :D:angel:
 
Sv: Skrämselträning

Från dag ett!
Givetvis i den takt som fölet mentalt och fysiskt klarar det.

LIA
 
Sv: Skrämselträning

IKEA kassar är bra ;)

20346385.jpg
 
Sv: Skrämselträning

Varför ska du träna hästen att bli rädd? :confused:

LIA

Haha, övningarna görs ju för att vänja hästen vid dessa "otäcka" och "farliga" saker. Den kommer sakta men säkert förstå att det inte är så farligt som den alltid trott.
Mycket bra övningar som ger en mycket mer självsäkrare häst.
 
Sv: Skrämselträning

Tänkte börja med lite skrämselträning då det bland annat handlar om badbollar, presening osv, men vad är bäst att börja med och hur ska man göra? Samt vad man kan göra för skrämselträning. Någon som har några bra tips att dela med sig?

Jag ser att du har fått tips om att träna i hagen med hästen.
Personligen tycker jag inte att man ska göra det, varken i boxen eller i hagen eftersom det här är hästens egen fristad.
någonstans måste den ju faktiskt få vara helt ifred.

Vill du träna med en plastpåse samtidigt som du borstar hästen hade jag haft den i paddocken eller liknande.

Något som är viktigt är att hästen är lös när du tränar immunisering, som det så vackert kallas. Man gör hästen "immun" mot saker. Hästen ska ha två val - stanna kvar eller kunna gå ifrån det som är å otäckt.

Går hästen sedan ifrån dig gäller det att snabbt fånga upp hästen och korrigera detta. Därför gäller det att ha gjort klart arbetet i corallen/rundpaddocken INNAN immuniseringen körs igång. Immunisering är alltid steg 2.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 301
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp