Bukefalos 28 år!

Skriker era häster i protest vid ridning?

Drover

Trådstartare
Min unghäst var med på tur nu i dagarna, vi red i större grupp och det var en del nya hästar med i gruppen. Han var lite taggad redan innan traven och när vi väl satte av blev han väldigt lätt i bakdelen ;) trodde han reagerade för att dom andra låg lite tätt bakom men han fortsatte sparka och utföra bocksprång även när dom saktade av. När jag håller in honom kommer ett sista bocksprång med en stegring och ett riktigt skri som följd! Jag ryade lite på honom och då kom han till sans, men jag såg ut såhär :o hade inte trott att han "hade det i sig" så att säga... ;) min första tanke var att nu jävlar, ligger denna djävulssadel och klämmer trots att den är noga utprovad.. Jag förstår själv att han var övertaggad, och han lugnade sig när han förstod att det blir inte värre än såhär- men, kan inte riktigt släppa hans protestskri och nu började jag alltså fundera på om det är ett vanligt förekommande beteende?
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Har aldrig upplevt det :) Hästar som piper av lycka och glädje har jag varit med om men aldrig några protestskrin :p
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Om det är främmande hästar eller såna som mobbar den i hagen är det inget konstigt.
Rid med bra sällskap som klarar av att hålla avstånd.
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Jag tolkade det som att han var arg för att jag inte lät honom springa fortare och i täten, men jag kan ju ha feltolkat situationen, att han bara var superlycklig över att få vara med och liksom tyckte att du matte där uppe på ryggen låt mig spriiiiiinga!! :D antog bara att det var protest eftersom han reste sig, och det har han visat innan när han varit missnöjd med att inte få springa ifatt häst och ryttare framför (matte tycker man bör hålla lite avstånd) ;)
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min medryttarhäst kunde skrika/pipa ibland när han var lite yngre (ca 4-5 år). Då var det mest isamband med sparkbakut-protester när han var för laddad eller om han tyckte att vi ställde pressade honom för mycket tror jag. Nu, ett år senare har han inte låtit så på väldigt länge, och hans protester har minskat med mognad, uppbyggnad och utbildning efter tid.
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min stora kallblodssluns modell envis, högrangad och mycket väl medveten om vad han vill - piper/skriar alltid innan han gör sattyg med mig i sadeln! :rofl:
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Har en som piper när han vet att vi närmar oss något galopp ställe när vi rider ut men oxå under hopp träning vid anridning.

Kram
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min häst piper när jag sagt åt honom att han inte får göra något som han gärna vill göra, och så slänger han med huvudet så manen står åt alla håll ;)
Precis som att han säger "äh, skit också!" och så gör han som jag bad i stället som han själv ville (t.ex svänga in på den där vägen som ser mycket roligare ut, eller fara iväg i trav i stället för att gå i den där öppnan, så testar han om det går att få som han vill och när han inte får det, så..) :p
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min protetstskriker inte däremot så kan han pipa till när han blir väldigt glad och taggad, när han är väldigt explosiv. Kommer väl av bara farten antar jag.
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

ofta kan man ju läsa på hästens öron/uttryck om de är "sura" eller om de är glada :) Mitt sto "piper/skriker" ju gärna om någon manlig ska hälsa på henne och inte faller henne i smaken - vilket de flesta inte gör ;) men hon får ju bara hälsa i stallet. "pratar" din häst mycket även i vanliga fall?
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Två av mina ston kan pipa/tjuta till när de vill springa, typ 'släpp mig' ljud modell * iiiiih * Brukar komma om man rider ut på t.ex. ett stort fält med laddad pålle.
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min gamla ponny gjorde så i sin ungdom. Han kunde rätt sällan pipa åt mig. Men det har hänt. Åt min kompis som pep han dock. Åh, vad han blev provocerad av henne. Hon lät honom också hålla på så. Det tog han ju fasta på och försökte bita henne i tårna och pipa.
Han kunde också pipa i ilska i boxen om man flyttade honom. Och ofta mot andra hästar då han blev ilsk. Och om någon tittade på honom på fel sätt, människa som häst.
Han glädjepiper också. Men det är ett lite annat ljud. Framförallt har han en annan kroppshållning och mimik då. ;)
Ett ställe vi stod på så pep han varje morgon när han såg sin älskade gräshage på väg dit på morgonen.:love: "Godmorgon gräs!":p
Han har ett tredje pip vid ängslighet/när han vill påkalla uppmärksamhet. Om han lämnas i en hage han inte trivs i och står vid grinden, om det är matdags och han väntar vid grinden etc.
Han är helt enkelt en väldigt pipig kille.;)
Han hummar och vrålar utöver detta i olika varianter.

Jag upplever pipandet i ilska som mer en stogrej. Men jag kan ha fel. Jag har träffat fler ston som gjort så iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Jag red för några år sen en ponny som tjöt varje gång för att förvarna att "nu ska jag hitta på nåt jävelskap". Det lät och såg fruktansvärt roligt ut iallafall ;)
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

KL

Min piper snarare och har olika läten beroende på varför :)

Blir han förbannad är det ett dovare ljud som kommer långt nerifrån, ett kort pip.

När han är övertaggad så piper han ljusare och längre som ett "wiiiiiiiiiiiiie"

Är han nöjd och avslappnad "hummar" han i stället..Det gör han också om något är extra gott
 
Senast ändrad:
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Har tagit över en kallblodstravare som har varit i träning sedan inkörning på samma ställe, "ute i skogen". Nu har jag honom mer i "civilationen" där det är lite mer saker och han har fått en starkare vilja, blivit bättre och starkare i kroppen och ibland kommer det vissa dagar han provar OM han skulle kunna slippa.

Har ridigt ut själv men bara åt ett håll, åt andra hållet med sällskap. Inget läskigt åt det hållet men han vinglade och ville välja och stannade, när jag väl drev på honom lugnt så slog han emot skänkeln och sa MIIIIIP med en grövre stämma!

Skitsur blev han men efter att jag morrade lite och drev en gång till gick han. Valack :angel:

Annars har han en ljusare och hesar ton när han svarar mig i hagen eller är glad när vi ger oss iväg i galopp :)
 
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Min bruksnordis gör så jämt. :o När han blir lite övertaggad och måste få det ur sig gör han det ofta med ett skutt och ett skri. Kan ske både på banan och ute och mest i trav eller i galoppfattning. Ffa när han går riktigt samlat och kort på min önskan men helst bara vill fara iväg. :cool: galoppfattning ur riktigt samlad skritt på hemväg... Det sker garanterat med ljudeffekt. Det är dock inget vi brukar ägna oss åt.

Men oftast inte i protest utan mer i energipåslag. Det har dock hänt i protest, tex när ett osmart ridsällskap red ifrån oss i galopp och han inte fick följa med.
 
Senast ändrad:
Sv: Skriker era häster i protest vid ridning?

Delvis knapplån
Verkar vara ganska vanligt att kallblod håller på med pip när man läser denna tråden. Min nsv/hbl korsning piper också men det brukar vara i samband med glädje.:banana:
 

Liknande trådar

Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp