Bukefalos 28 år!

Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

sandrafors

Trådstartare
Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter.
När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka bakut och studsa med rumpan när jag börjar köra. Brukar jogga igång henne på ganska långa tömmar och då kan det komma små sparkar och skutt med bakdelen då och då första 100 meterna. Brukar hålla igen henne lite och skälla lite på henne. Sedan brukar hon sköta sig, kan komma små skutt med bakbenen även när jag joggar av henne på lösare tömmar igen. Har inte upplevt det här som något problem då hon aldrig sparkat rakt bakåt mot mej eller gjort det av ilska.

Har dessutom alltid slaggjord.

Men nu när hon är i högre kondition och bli piggare av att ha vilat blir hon oftare mer lätt i bakdelen.

Största problemet är när jag kör med någon annan, när jag kör i rygg på någon och vi börjar trava blir hon jättetaggad och börjar studsa och göra små bakutsparkar. Med körsällskap kan hon hålla på såhär upprepade gånger tills hon sprungit av sig lite grann. (dock endast när hon springer bakom, inte när hon är först)

Har provat att hålla in henne, då slutar hon, men sen innebär det ju att hon vill komma ikapp framförvarande häst och då blir hon taggad och studsar och gör som små bocksprång medan hon springer. Har även provat att öka farten när hon börjar studsa med bakbenen men då tycker hon det hela blir ännu roligare och springer-skutt med bakbenen - springer - skutt och gärna slänger med huvudet och busar. När hon ska gå på banan i sulky joggar jag henne först själv i skogen och hon har aldrig slagit då eller inne på banan när det är "allvar". Men jag vill ju självklart inte att hon fortsätter med detta, som går ganska ok i speedcart i träning, om hon skulle få för sig att hålla på med detta i sulky och kanske få till en riktigt spark bakåt tillslut. Har ju sett hur de kan se ut i hagen när hon busar och brallar.. skulle inte vilja sitta bakom då!

Slaggjorden tar ju i men hur hårt man än spänner den tycker jag att hon kan studsa med rumpan och bocka lite ändå. Vill inte heller att den orsakar obehag när hon har fötterna på jorden..

Till grejen.. idag när vi körde med sällskap och hon började busa (slängde med huvudet, sparkade och studsade lite i små bocksprång gick jag på henne med spöet i varje språng. Hon drog ner huvudet mer och mer och studsade och sparkade yvigare, gick dock på henne tills hon slutade. (hon gjorde kanske fem bockningar och jag snärtade till henne varje gång.) Då slutade hon och travade på ordentligt och liksom skärpte till sig och koncentrerade sig på att springa istället för att busa. Sedan kom det inga fler språng även fast vi körde bakom en annan häst.

Jag fick jättedåligt samvete efteråt när jag gått på henne med pisken... :( Dock har jag ju inte slagit henne med kraft eller så att hon fått ont.

Hur gör ni med hästar som sparkar, bockar och busar? Hon har aldrig slagit som protest eller för att hon varit arg, bara när hon blir taggad eller på friare tömmar.

Är det rätt att gå på dem varje gång för att lära dem att beteendet inte är önskvärt?

Nu har jag ju bara provat den metoden en gång, men det verkade fungera idag iallafall.
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Problemet att använda spö är att vi människor är ack så sensamma.

Sen funderar jag som inte är travskörare utan brukskörare, men ni tränar väl att spöt ska vara framåtdrivande? Tänkte att det kan bli lite tårta på tårta. Ivrig häst blir driven framåt. Bara en tanke att vara observant på.

Kan det hjälpa att rasta av hästen innan? Gjorde så med Lukas att han fick springa åta attan i hagen, sen var det skrittarbetsuppgifter när han kom i selen. (harvning, släpsax, risdragning mm). Nu har du ju travhäst, men tänket kanske går att överföra.

Ptr
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

hon får ju hellre ta drivningen framåt och springa ordentligt än att studsa runt. Men med vanlig framåtmaning med smackning eller en liten klatsch med tömmen har hon blivit så som jag tror du menar. - Att hon blir superglad att få springa fortare och göra bakutsparkar och språng. Dock brukar jag inte använda spöet som rent framåtdrivande till "vardags" vet inte hur jag ska förklara... men det brukar räcka med enkel smackning för trav eller ökning, spö använder jag om hon vägrar gå fram eller förbi ngt eller om hon springer i sidled eller hittar på något trams. Då blir det som att hon åter fokuserar på arbete och på vad jag ville att hon skulle göra.

Kör alltid med spöet bakvänt förutom när hon behöver korrigeras med det. Behöver oftast bara vika fram det eller svinga det över rumpan utan att röra henne med det.

Men som sagt idag snärtade jag till henne i varje språng och då tog hon det inte som framåtdrivande på det sättet att -Åh vad kul springa fortare busa busa! Utan hon blev väl överraskad och studsade än värre några ggr sen insåg hon att det kanske inte var så trevligt och kom till sans och travade ordentligt och fokuserade bara framåt istället för uppåt.

Jag antar att om jag inte låtat henne glädjeskutta då och då när jag kört henne själv hade inte dessa tendenser triggats upp i sällskap med annan häst som självklart är mer taggande och roligare. Men då igen, hur ska jag avvärja och förklara att hon inte får göra så..

Hade jag motionerat henne varje dag och kanske oftare i sällskap hade det inte behövt bli så "extra" kul varje gång hon får springa med någon.. men när hon periodsvis tränas hårt och är ganska ung vill jag kunna ha vilodagar och lite viloperioder...

Nu har det ju inte blivit ett farligt problem, än. Men är rädd för att det kan utvecklas åt fel håll om hon inte förstår att man inte får skutta runt som man vill i vagn.

Om jag bara skrittar så gör hon inte så, utan det kommer när man börjar trava eller när hästen framför henne börjar trava och hinner iväg en bit i förväg.

Man skulle kanske kunna longera henne lite innan så får hon bralla av sig en stund. Men där försöker jag också lära henne att då är det jobb och fokus som gäller inte springa runt och bocka. Brukar ta in henne på mindre volt och sakta av när hon gör så på lina. Risken då är kanske att hon tror att longering betyder att man får springa runt och leka vilddjur? Inte optimalt med en häst som kommer högre och högre i kondition och blir svårare att trötta ut... (funderar bara..)

Kan ju hända att hon mognar mer och mer och lägger av med bus under träning, då hon dessutom är sto? :)

Jaa... jag vet inte. Hade ju varit fruktansvärt om hon börjar bocka inne på travbanan med sulky för att hästar som springer förbi taggar upp henne :O
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Det jag funderade på var att hon får bralla av sig lös. Och sen får det vara nog när hon hanteras.

Ptr
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Jag reagerade på detta du skrev:

"Slaggjorden tar ju i men hur hårt man än spänner den tycker jag att hon kan studsa med rumpan och bocka lite ändå. Vill inte heller att den orsakar obehag när hon har fötterna på jorden.."

Hur hårt spänner du slaggjorden? Kan det vara så att hon upplever den som obehaglig för att den sitter för spänt? Bara en fundering. ;)
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Ja kanske, hon står ju i hage hela dagen och kan ta ett par vändor där själv ibland. Men menar du att man ska mana runt dom i hagen? Tänk om de tror att det är bus på gång när man bara ska hämta dem sen? Sen har jag inte så optimal springa runt hage, den är lång och smal. Sen är det järnstaket och hon har långa brodd... nu såg jag bara skaderisken att de brallar runt :P
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Jag reagerade på detta du skrev:

"Slaggjorden tar ju i men hur hårt man än spänner den tycker jag att hon kan studsa med rumpan och bocka lite ändå. Vill inte heller att den orsakar obehag när hon har fötterna på jorden.."

Hur hårt spänner du slaggjorden? Kan det vara så att hon upplever den som obehaglig för att den sitter för spänt? Bara en fundering. ;)

Hon har haft den sen jag körde in och aldrig reagerat mot den. Jag menar att den tar ju i när hon sparkar. Den sitter inte åt hårt när hon springer normalt eller står stilla. När vi kör med sulky har jag dragit åt den hårdare, så att om hon skulle försöka sparka inte får upp några höga sparkar, men där har hon aldrig skuttat med bakdelen än.

När jag kör med speedcart får jag lätt in händerna under slaggjorden när hon står stilla, den ligger an mot rumpan men är inte spänd. Har den då för att OM hon skulle sparka högt hindrar den att hon kommer så högt att hon kan få bakbenen över skalmarna. När hon rör sig med den på ligger den bara löst övanför henne och det blir ett par cm luft emellan rumpa och gjord i varje travsteg. ( de sjunker ju som ner med rumpan i rörelse av benen framåt. Så den inverkar inte förrän hon studsat upp med rumpan upp i luften från marken.

Det är verkligen som små skutt bocksprång och bakutsparkar av att hon blir taggad och busig. Hon har aldrig gjort det som protest mot arbete eller att hon blivit rädd. De kommer när hon är pigg eller på lösa tömmar eller när en annan häst springer före.
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Slaggjorden ska vara spänd, man ska få in en hand med lite motstånd när hästen står still. Sedan när den går/springer framför vagn sitter den ändå rätt löst.

Men tycker inte att slagjorden gör så mycket på en häst som börjar slå ordentligt, på min gick skalmarna av på sulketten och på Ergon börjdes dom medan slaggjorden var hel.

Jag har alltid slaggjord på hästar studsar med baken och helst knyten svans när jag kör med sulkett eller sulky.

Brukar rya åt dom när dom börjar studsa. Tror inte det blir bättre med pisk, möjligtvis att dom kan slå ist.
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Brukar rya åt dom när dom börjar studsa. Tror inte det blir bättre med pisk, möjligtvis att dom kan slå ist.
Det gör jag också. En häst som TS brukar jag direkt saxa upp huvudet på och gorma till. Det har fått mina hästar att skärpa till sig direkt. De som jag känner bättre kan jag även daska till i arslet med tömmen. (men å andra sidan slår inte de hästar jag känner väl heller:laugh:) Är jag osäker på någon daskar jag aldrig utan bara saxar upp och river i åt dem med rösten.
Det som din häst (TS) håller på med är att den är piggelin och inte alls dum, MEN du måste stävja det där beteendet pronto, annars kan den en vacker sommardag slå till ordentligt.
Sen ska du inte heller låta den gå med lösa tömmar de första minutrarna av motionsturen, utan se till att köra den ordentligt på bettet. Det du sa att du brukade hålla igen, men sedan få svårt att komma ifatt eller att den andra hästen då åker ifrån Er...då kör du inte din häst -du åker. Din häst ska kunna gå stadigt på bettet och ha samma tempo. (som när man rider ungefär, men driver och håller igen samtidigt och ryttaren bestämmer farten)
I slutet av turen kan du släppa av på tömmarna och låta hästen jogga själv.
gulan
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Det gör jag också. En häst som TS brukar jag direkt saxa upp huvudet på och gorma till. Det har fått mina hästar att skärpa till sig direkt. De som jag känner bättre kan jag även daska till i arslet med tömmen. (men å andra sidan slår inte de hästar jag känner väl heller:laugh:) Är jag osäker på någon daskar jag aldrig utan bara saxar upp och river i åt dem med rösten.
gulan

Saxar? :eek: Denna metod är helt förbjuden hos mej!! Jag vill absolut inte ha mina hästar förstörda i munnen.
Håll hästen på bettet och tvärställ den i vagnen när den dummar sej. Skonsammare för hästen och jag lovar att dom slutar med sitt skuttande. ;)
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Saxar? :eek: Denna metod är helt förbjuden hos mej!! Jag vill absolut inte ha mina hästar förstörda i munnen.
Håll hästen på bettet och tvärställ den i vagnen när den dummar sej. Skonsammare för hästen och jag lovar att dom slutar med sitt skuttande. ;)
Låter nog värre än vad det är skulle jag tro.
gulan
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Får jag en häst som börjar slå ordentligt så vill jag inte ha kvar den! Det känns säkrare att ha slaggjorden då hon kan studsa och så, men förstår att den inte gör sån stor nytta om man har en häst som ska sparka riktigt rejält. När jag är ensam räcker det med att ta tag i henne och skälla lite, men med annan häst framför tar det längre tid att få henne att skärpa sig. Som sagt vill jag få bort det innan hon av misstag råkar sig på en riktigt kraftig spark.
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Varför jag joggar på lösa tömmar i början är att hon har varit väldigt tjafsig i munnen och jag vill börja varje tur med mjuka tömmar, så hon får chansen att acceptera bettet själv och söka stöd innan jag tar i henne med mer kraft och stöd själv. Samt att jag vill att mina hästar ska kunna trava lugnt även på längre tömmar. Tycker även att det är positivt att de kan få sträcka ut halsen lite och komma igång med ryggen också innan man håller upp huvudet på dem och får mer statisk rygg redan från början som följd. Min häst har jättefina ryggmuskler!

Vad menar du med att jag åker häst om jag håller igen henne om hon bockar/sparkar? Hon hamnar ju lite efter den framför och då kör jag ju ikapp vilket kan trigga henne mer. Ska jag hålla igen och driva på ordentligt samtidigt? Jag vill inte rycka henne i munnen eller "saxa" som jag tror du menar. Hon har som sagt haft väldigt svårt att acceptera bettet och ett jämnt stöd. Samt att hon haft problem med vargtänder, flisor från vargtand samt har en förhårdnad i lanen som kanske kan påverkas om jag drar i henne eller är ovarsam. Dock har hon börjat funka bättre och bättre i munnen med rakt bett och det går framåt med att kunna få hålla henne stabilt och med jämnt stöd i munnen. När hon går fort är det nu nästan klockrent!

Förstår att jag måste lära av henne det här beteendet därav denna tråd.

Så korrigera med pisk är alltså dumt?
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

det funkar ganska ok att tvärställa henne åt sidan och ryta till lite, men det innebär att hon saktar ner lite. Och vi tappar lite mark bakom framförvarande. Men kanske ska hålla henne ganska hårt och driva fram så hon inte börjar studsa runt igen. Är dock ganska rädd om hennes mun..
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

Varför jag joggar på lösa tömmar i början är att hon har varit väldigt tjafsig i munnen och jag vill börja varje tur med mjuka tömmar, så hon får chansen att acceptera bettet själv och söka stöd innan jag tar i henne med mer kraft och stöd själv. Samt att jag vill att mina hästar ska kunna trava lugnt även på längre tömmar. Tycker även att det är positivt att de kan få sträcka ut halsen lite och komma igång med ryggen också innan man håller upp huvudet på dem och får mer statisk rygg redan från början som följd. Min häst har jättefina ryggmuskler!
Här är jag helt enig med dig. Jag jobbar precis som du och vill ha en häst som kan gå helt fritt på långa tömmar och det bästa jag vet är hästar som travar på långa tömmar och man kan "sätta" dem i vilket tempo som helst. Det är detta arbetssätt som du beskriver som jag också jämt strävar efter. Men har jag en häst som bär sig åt som din måste man sätta säkerhet allra först!!
Vad menar du med att jag åker häst om jag håller igen henne om hon bockar/sparkar?
Personligen "åker" jag gärna häst....men inte alltid kan man tillåta sig att göra det. När man "åker" så bestämmer hästen. Om du kör upp din häst på bettet så betyder inte det att hon ska dra ner på tempot, utan ligga på mer och du bestämmer tempot.
Jag vill inte rycka henne i munnen eller "saxa" som jag tror du menar.
Då gör du inte det. Du frågade hur man skulle göra...jag beskrev hur jag brukar/skulle göra.
Så korrigera med pisk är alltså dumt?
Jag kör aldrig med piska. Får liksom inte till det att hålla rätt på tömmar och en smiska samtidigt. Har aldrig lärt mig det. Så ifrån mig så blir svaret ja..jag tycker det är dumt att korrigera med piska.
gulan
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

undrar om det för sent att "köra" ist för åka när hon börjar med skutten? (nu när vi pratar samma språk och menar samma :P) Eller om jag måste hålla i henne och ha henne framme på bettet redan innan. Kanske måste köra lite "hårdare" redan i början när jag kommer fram i trav så hon inte kan börja skutta runt. Och eftersom hon lär av sig beteendet jogga igång henne mildare igen. Kompromissa lite med att få bort sparkarna men köra lite emot hur jag egentligen vill börja körningen?

Håller med om att det är svårt att använda pisken samtidigt som man håller tömmar rätt och stabilt utan att tappa taget eller får det ryckigt liksom. Jag har oftast med den men behöver för det mesta bara hålla den bakvänd eller visa den och då ändras inte tömfattningen och stödet. Så då går det bra. Men om jag ska använda den PÅ hästen glappar man till i samma töm som jag håller pisken så det är ju inte optimalt när jag vill hålla koll på huvudet samtidigt så hon inte slänger runt det och drar ner det för att bocka.
 
Sv: Hur lär man av hästar som slår/studsar med rumpan i vagn?

*kl*

Jag skulle köra med en längre käk så hästen inte får ner huvudet.

Alltid på bettet och jag vill som jag förstått ha det som du, börja i långsammare tempo.

Jag har spenderat hösten med att köra en bunt 2 åringar, lite lätta i rumpan har de varit av pigghet, jag kör dem alltid på bettet och börjar passen med att ställa dem och få dem att lyssna och när de börjar studsa brukar jag tala om tydligt vad jag tycker om det med rösten och sen fortsätta ställa dem fram och tillbaka, inte rycka men få bort fokus från studsandet.

Jag skulle aldrig acceptera att en häst höll på som din och absolut aldrig gå på den med pisken.
Lång käk, slaggjord, på bettet hela tiden och fokus, kör hästen åk inte häst.
Börja köra den redan i skritt och fortsätt i trav.

Börjar hon slå på allvar så är en öm mun betydligt lättare att läka än en häst som varit lös med vagn, så ta tag i det nu innan det går för långt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 981
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp