Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram och av. Ofta går jag fem minuter och skrittar sedan uppsuttet fem minuter innan jag sätter igång med joggen. Efteråt gör jag samma fast omvänt. Jag har reagerat på att många frågar om det är en unghäst man har när man gör så?

När jag arbetade på travet skrittade jag hästarna för hand 20 min efter avslutat snabbjobb och dusch. Man skrittar tills hästen har blåst fördigt s.a.s. och jag gör detsamma idag.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Kl
Jag skrittar inte så länge, joggar hellre fram på lång tygel efter lite aktiv skritt då det fungerar bäst på hästen. Hon blir antingen slö och tillbaka av att skrittade länge eller så hoppar hon jämfota och ser spöken i varje grästuva. Efter lite jogg och böjda spår så är vi dock varma i kläderna att börja med aktivt skrittarbete osv.

Skrittar av några varv på banan och ut en km eller två på vägen tills hästen andas normalt och slutar svettas. Sen står hon med yllefilt i stallet en stund medans jag byter om, så hon får ånga av sig.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Nu talar jag om min häst och hur jag gör med min häst och vad som passar mig och min häst.
Och jag har gjort såhär i 14 år på min häst och det fungerar bra för oss.
Han är en varmblodig travare som är lågställd och hamnar på bogarna lätt och att sitta på lång tygel sliter på honom.
Så jag skrittar fram och av avsuttet för att spara på honom.

Jag har inte ens fått lov på träningar ibland att ta skrittpaus på lång tygel just för att han lätt trillar ner på bogarna då och då får man börja om från början. Men klart att jag kan skritta på lång tygel men jag väljer att inte göra det för att spara på hans ben och kropp.

Så hur är de fel av mig att vilja spara på hästen? Så att han håller i några år till ( han är 22)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag rider också travare men känner inte till det fenomenet av att rida på långa tyglar då och då trots att de flesta inte har vidare bra exteriör för ridning.

Är den låst nånstans eller har problem med annat eller varför hamnar den egentligen på bogarna i fri form i skritt?
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Han hamnar alltid på bogarna om han inte rids korrekt då han är byggt på ett sådant sätt.... han är lågställd och då blir det lättare framvikt...............

Jag väljer att inte skritta fram uppsuttet på lång tygel för att jag tycker att det sliter för mycket på MIN häst *punkt*
Utan jag går hellre bredvid för att spara på honom och det är väl ändå upp till mig hur jag skrittar fram och av min häst?!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag går med min häst vid hand 15-25 minuter innan jag rider (vi har två perfekta rundor för detta runt gården), då är vi uppvärmda både hon och jag. Sen börjar jag jobba i skritt direkt jag sitter upp och efter det lite jogging innan vi börjar "på riktigt".
Joggar alltid av en stund i trav efter ridpasset innan jag skrittar av för hand.

Min medryttare gör på samma sätt bortsett från att hon skrittar av och fram uppsuttet.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

I vissa häst annonser här i Australien så skryter de till och med med att hästen inte behöver skrittas av efter en tävling!! :banghead:


Jag tror det beror helt på vem du pratar med och vilken gren du tävlar etc. Men generellt sett så är hästar inte lika mycket värda här i Australien jämfört med Europa. Mest för att vem som helst kan köpa en häst och ha den i en hage utanför huset (man behöver varken stall eller speciellt mycket foder eftersom att de alltid går ute) så värdet på hästar är annorlunda. Sen är dressyr och hoppning inte lika stort här heller. Här är det galopp som gäller och de är superdupernoga med skritta fram och av i galoppstall.

Där jag jobbar ser de hästarna som ett verktyg och använder dom för arbete, inte för nöje. Vi skrittar inte fram och av, men skrittar fram och tillbaka till olika områden när vi letar kor, och oftast är arbetet endast i skritt och lite trav. De hästarna jag rider in är antingen för att arbeta på gården med korna, eller för att säljas till familjer som söker en trevlig ridhäst. Eftersom att hästarna används som ett verktyg måste vi såklart se till att de mår bra och kan användas. Det innebär att vi tar hand om våra hästar till 110% och skulle aldrig göra någonting som de kan ta skada utav, men de är som sagt inte där för att gå dressyrpass osv, eller ridas bara för att det är roligt, de är där för att arbeta.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Hej! Jag har en äldre fullblodsvalack, och jag skrittar alltid 20 min innan och ca 15 min efter. Han har litet krämpor och tar det lugnt. Det trivs han med. En riktig lunkentuss. Långa tyglar och bettlöst, tycker han om.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag rider ju mest ut och då skrittar jag "fram" i 10 min automatiskt (eller mer beroende på underlag) för att komma till någon vettig ridväg men jag föredrar annars att snabbt komma igång med en kravlös trav med halvlånga tyglar för att han alltid skrittar vansinnigt långsamt och segt i början. Så efter en liten "uppvärmning" är han mkt lättare att "jobba med" och han känns trevligare även i skritten (inte alla gånger). Jag skrittar ändå mkt under hela ridpasset eftersom det är vissa vägar som jag bara kan skritta på eller för vi möter något osv. Skrittar av 5-10 min. Ibland blir det ju MYCKET mer skritt (om det är hårt och fruset ex eller småsten - öm)

På ridbanan skrittar jag bara något varv innan jag börjar känna lite på han i trav (kravlöst) och SEN skrittar jag igenom några övningar som skänkelvikning.

Han känns ju absolut som bäst efter trav och galopp!
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Tycker det är viktigt med uppvärmning, just att skritta fram värmer inte upp hästen men det lösgör lite. Brukar böja lite under skritten, inte jobba hästen i form men att den redan då börjar lyssna på vikt och skänklar.
Att skritta av ser jag dock att det är viktigare. Skrittar tills hästen slutat flåsa och beroende på hur jag tränat eventuellt skritt avsittandes. Hästen får gärna ha slutat svettats annars får den stå en stund i stallet och varva ner.

Viktigt just med att skritta av så att hästen inte har massor av slaggprodukter i musklerna.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Fast det är viktigare att skritta fram så ledvätskan pumpas runt i benen ordentligt innan de påfrestas.
Framskrittning handlar inte om muskler eller lösgöras osv. Det handlar om leder som behöver komma igång.
Om hästen segar eller inte lyder får man träna, framskrittningen ska vara aktiv och framåtgripande.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Fast det är viktigare att skritta fram så ledvätskan pumpas runt i benen ordentligt innan de påfrestas.
Framskrittning handlar inte om muskler eller lösgöras osv. Det handlar om leder som behöver komma igång.

Om hästen segar eller inte lyder får man träna, framskrittningen ska vara aktiv och framåtgripande.

Därför brukar jag skritta fram på asfalt om möjlighet finns, många tänker enbart på musklerna men inte på lederna.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar fram beroende på när hästen är uppvärmd! :)
Jag själv tycker det är väldigt viktigt att skritta fram och skritta av för att musklerna ska få varva ner och värma upp.
Annars så kan det leda till stela muskler vilket inte är behagligt!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Kl
återigen så som jag själv och flera andra poängterat så är ju just framskrittningen för att ledvätskan ska komma igång inte att muskler i sig behöver just skritt för att värmas upp. musklerna kan lika gärna värmas i trav och galopp, poängen med muskler är bara att de inte ska intensivspännas/tränas i kallt tillstånd för att bäst fungera, så med andra ord kan man mycket väl både trava och galoppera dem varma i kravlös form innan man se börjar anstränga muskler på det sätt som avses med träning.

ledvätskan är det som är avsikten med skritt som uppvärmning i första hand. och avskrittning i första hand för att få ur slagg och balansera upp ansträngningen som varit i kroppen - precis som på människa ang. just "avskritt" efter arbete .
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

I mina öron låter det helt sjukt att inte skritta fram/av hästen. Här i Finland är det nog lika som i Sverige, skritt minst 10-15 min före och skritt tills pulsen är normal efter passet. Vi varvar också passen med väldigt mycket skritt.


Vi har en bit upp till ridplanen (1 km ungefär) på asfalt, så vi skrittar alltid både till och från planen.
Själv gör jag lite olika med mina hästar, men halvblodet (15 år) jobbas på följande sätt:
Börjar trava ganska direkt då jag kommer fram till planen, skrittar bara ett par varv och sedan trav på lång tygel innan jag samlar upp honom stegvis till en bra form. Har märkt att det fungerar väldigt bra och han blir avslappnad och rör sig mycket mera. Skulle jag skritta varv efter varv skulle han bli uttråkad och vill inte gå fram under resten av ridpasset (gammal uttråkad tävlingshäst som är trött på ridning i manege) Jobbar lite i trav i öppnor och slutor, skänkelvikningar och volter innan jag övergår till galoppjobbet, sedan lite trav varvat med galopp igen och lite korta skrittpauser emellan innan jag travar av, och gör i motsatts till när jag värmer upp (släpper efter på tygeln lite i taget så han går ner i stadig form och sträcker ut halsen). Sedan några varv skritt, eller en liten skrittur i skogen innan vi skrittar 1 km på asfalt hem igen.

Jag red en tid för en tränare som var väldigt noggrann med att berömma hästen genom att bryta till skritt på lång tygel. På det sättet jobbar jag min unghäst, och har märkt att det fungerar väldigt bra.
Så fort hästen gör rätt berömmer jag med rösten och släpper efter på tygeln. Hästen förstår väldigt fort vad jag menar, nästa gång jag samlar upp och ber den om samma sak igen går det mycket bättre.

En tid var jag väldigt noggrann med att också ha minst 1-2 dagar i veckan som hästarna bara skrittades ut för hand, ca 1,5 h runda. Tyvärr har jag haft lite tidsbrist på sista tiden och inte hunnit skritta ut för hand, men min snälla mamma har haft någon liten flicka på ''ponnyridning'' och bara skrittat ut, så det är väl i princip samma sak... :D
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag har fått lära mig att en viktig anledning till att skritta fram är att när en häst stått stilla i box eller liten hage så blir ledvätskan så tunn och "lättflytande" att den inte längre fungerar stötdämpande. Det behövs därför en framskrittning för att den ska hinna återställas igen. Min häst går på lösdrift där de i princip är i ständig rörelse - så jag bedömer inte att behovet av framskrittning egentligen är så stort av just den anledningen. Däremot finns det ju många andra anledningar att inleda ridpassen i skritt. Men om det t ex är "styltsnö" så kan jag rida på i tempo direkt sedan jag suttit upp. Fast då väljer jag i regel ändå tölt och inte trav - eftersom tölten saknar svävmoment och därför är skonsammare mot hästens ben.

Är alltid mycket noga med både nedvarvning i trav och sedan avskrittning - särskilt efter krävande träningspass. Dels för att hästen ska hinna "jobba ur" mjölksyran ur musklerna och dels för att den ska vara helt avslappnad mentalt när vi avslutar. Men då har jag också en häst med MKT fart i - som behöver den mentala nedvarvningen för att inte vara helt uppstressad när vi ska rida nästa dag. På en häst med brist på framåtbjudning skulle jag nog lägga upp det lite annorlunda i alla fall.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

fast att de går på lösdrift/ i stora hagar är INTE ekvivalent med att framskrittning därmed inte behövs.

det behövs en aktiv skritt och aktivitet genom kroppen kontinuerligt inför uppvärming minst ngn kvart för det vi pratar om ang. ledvätska. Så mycket uppnås inte på häst i hage, lösdrift eller ej. så blanda inte in det för mycket, det blir tokigt.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Men va? Att stretching är en viktig del om man (styrke)tränar vet väl alla och är väl rätt väl utrett eller? Min sjukgymnast säger alltid att de som kommer till honom med smärta är oftast bara stela och/eller ojämnt stela och han använder ffa stretching för att få tillbaka rörligheten.

Tydligen enligt nyare forskning så har inte stretching så bra effekt som man tidigare trott och därför har man gått ifrån stretching mer och mer enligt min sjukgymnast eller fysioterapeut som det numera heter..

Istället ska man träna bort problemet.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

fast att de går på lösdrift/ i stora hagar är INTE ekvivalent med att framskrittning därmed inte behövs.

det behövs en aktiv skritt och aktivitet genom kroppen kontinuerligt inför uppvärming minst ngn kvart för det vi pratar om ang. ledvätska. Så mycket uppnås inte på häst i hage, lösdrift eller ej. så blanda inte in det för mycket, det blir tokigt.

Precis.

Pulka: intressant!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Lånar knappen. Jag har längre till ridhuset nu (ca 15-20 min enkel väg på asfalt) så nu måste jag skritta fram så länge. Jag går helst. Då blir jag uppvärmd också :) Jag leder hem också för efter ett bra ridpass förtjänar hästen att få ett break, då ska inte jag sitta där och åka på honom av bekvämlighetsskäl =)
Men när jag väl är framme i ridhuset blir det sällan mer än ett varv i skritt på lång tygel innan vi börjar jobba. Då oftast i lite fräschare trav eller galopp utan krav på form, och därefter börjar jag smyga in lite "övningar" i flowet - helst utan att han ska märka det :D

Lägger till att när vi stod närmare ridhus så skrittade jag fram ett par minuter bara, snarare så joggade jag igång oss speciellt under vinterhalvåret. Mer skritt ju varmare väder.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: LECH
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp