Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram och av, gärna avsuttet så att jag får sträcka på benen själv också! :) Men jag har jobbat i fälttävlansstall på Irland och där var det typ skritt i 10 meter innan det var trav i kanske 200 meter och sedan började man hoppa små, lätta terränghinder. :D Så de värme ju upp på sitt sätt, de började med lite "lätt" hoppning innan de gick vidare på svårare hinder, men någon framskrittning var det inte direkt tal om. Däremot skrittades hästarna alltid av och de var mycket noga med att kyla benen efter varje pass. Intressant hur olika man gör!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Sen är det ju skillnad på vad hästen gör innan och efter ridningen.
Jan Brinks hästar står kanske mer på box än vad en "svensson" häst gör...
Så jag skrittar fram mindre och joggar fram min om jag tagit henne direkt från hagen, har hon stått inne hela natten och tar henne på morgonen så får hon längre skritt tid så att säga för att ledvätskan ska komma igång...
Ibland hoppar jag över traven och går direkt till galoppen efter framskrittning för det är hennes lättaste gångart och ibland för att få fram henne lite mer...
Eller rättare sagt att hon piggnar till!:p
Jag går lite efter hennes dagsform och som sagt vad hon har gjort innan ridning.
Efteråt skrittar jag av 5-10 min, sen leder jag henne ungefär lika länge.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Vi fick lära lära oss på ridskolan att skritten i början och slutet av ridpasset är som när vi själva förbereder oss inför ett träningspass. Vi värmer upp musklerna lite grann innan vi börjar och avslutar sedan med lite stretching eller lugnare tempo för att varva ner.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

kl

Jag brukar alltid skritta fram men inte alltid så länge, det är mest för att hästen ska få en chans att komma igång. Brukar ta en längre framskrittning om han kommer direkt från stallet jämfört med när han har varit ute i hagen. Skrittar helst igång utomhus för då får man motivation och lite extra framåtbjudning på köpet, plus att uppvärmningen blir bättre av att gå över lite varierat underlag.
Avskrittning brukar bli lite längre då han behöver komma ner lite i varv innan han ställs in (inte lika noga här om han ska ut i hagen direkt) och svettas av lite grann. Det är inte alltid jag gör det uppsittandes utan ibland går jag bredvid och leder, brukar då sadla av eller lätta på gjorden.
Oavsett hur lång framskrittning brukar jag inte köra hårt från början utan brukar trava och galoppera lite i avslappnad och mer öppen form, ser detta som uppvärmning innan jag börjar kräva mer specifika saker och form.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

*kl*

Rent teoretiskt borde ett stillsamt betade i en hage vara tillräckligt med uppvärmning egentligen. För det är ju inte så att ” Okej ,vargflocken, ni får börja anfalla mig om 10 minuter för jag måste skritta igång först så jag inte skadar mig!”
Dom är ju faktiskt konstruerade från att kunna gå och lulla till att tokgalloppera och bocka och sparka våldsamt på en sekund

Jag gissar att det obligatoriska skrittandet som vi fått lära oss kom till i militären av att hästarna stod i spilta 23 timmar om dygnet , synnerligen inaktiva. Då är det mer relevant att starta upp lite försiktigt
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

*kl*

Rent teoretiskt borde ett stillsamt betade i en hage vara tillräckligt med uppvärmning egentligen. För det är ju inte så att ” Okej ,vargflocken, ni får börja anfalla mig om 10 minuter för jag måste skritta igång först så jag inte skadar mig!”
Dom är ju faktiskt konstruerade från att kunna gå och lulla till att tokgalloppera och bocka och sparka våldsamt på en sekund

Jag gissar att det obligatoriska skrittandet som vi fått lära oss kom till i militären av att hästarna stod i spilta 23 timmar om dygnet , synnerligen inaktiva. Då är det mer relevant att starta upp lite försiktigt

Plus att i vilt tillstånd så har hästen ingen ryttare som ger ökat slitage på den och påverkar dess balans.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

fast det har ju inget att göra med det arbete vi belastar hästarna med, där de går i en av oss vald form och belastas med regelrätt ridarbete osv. Det är ju skillnaden, och den är rätt stor, vi pratar alltså belastningsskador, inte att hästen skulle få en ledinflammation för att den galopperar iväg i hagen eller av sig själv ;)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Fast det är ju en himla skillnad! De har ju ingen på ryggen i hagen precis.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Nej, jag tycker faktiskt inte det är någon större skillnad alls , speciellt inte om man jämför med det "knyck" den kan göra själv med sin egen vikt.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Själv så skrittar jag inte fram/av på samma sätt som många andra.
Jag skrittar fram något varv för att bara slappna av och sen börjar jag trava på ett lite tafatt sett för att få honom att gå fram och tycka det är kul. När jag skrittar utan göra något för länge så lägger han av och vill inte träna sen.
Jag mjukar upp grundligt i en trav och skrittkombination för att han ska gå fram och tycka det är kul och samtidigt bli mjuk i kroppen.
Jag skrittar inte alltid av i en evighet, det beror på hur mycket jag har ridit innan. Fast han blir nästan aldrig flåsig eftersom han behöver tränas hårt i ca 15 min i trav och galopp för att bli lite svett, eller galoppera ca 5 min i streck, fast det händer ju aldrig:) lägger in skritt ca var femte minut:) men jag skrittar av i ca 5-30min efter varje pass:)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Nej, jag tycker faktiskt inte det är någon större skillnad alls , speciellt inte om man jämför med det "knyck" den kan göra själv med sin egen vikt.

fast du har ju isåfall missat öht vad det handlar om. ingen har ngnsin påstått att hästar blir skadade av att börja galoppera från stillastående i hagen eller ut från boxen i sig allmänt osv. tror inte du riktigt förstått vad som avses????? vad har "knyck" osv att göra med det hela öht??? fattar inte?
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Det är en självklarhet att man ska skritta fram och av!! jag brukar skritta fram av allt från 10 min till 15 min.
Jag tycket det inte spelar någon roll vilket land man bor i det ska man göra! Hästen är inte helt uppvärmd efter ett varv i skritt! Den kan sträcka sig och göra sig själv illa om den inte är uppvärmd... Samt ska man skritta av för att lugna ner hästen och göra den avslappnad innan man är klar.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Här är det olika

När jag har hästarna hemma så skrittar jag alltid fram och av en runda i skogen (för att jag tycker det är så förbaskat tråkigt att bara skritta runt, runt på ridbanan)

jag låter hästen jogga fram i låg form på lite halvlånga tyglar väldigt kravlöst för att efter en stund börja kräva lite mer. Några varvs skritt sedan lätt trav för att bli lite uppvärmda. Samma på slutet joggar av dem för att sedan varva ner till skritt
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Tänkte på den här tråden idag när jag var ute och red hästarna. Normalt så blir det igångskrittning liksom jag skrittar av efter arbete men nu är det djup, blöt och tung snö överallt...det innebär rätt tufft arbete från det vi lämnar stallet tills vi kommer hem. Kan inte påstå att det påverkat hästarna i någon inriktning alls, varken positivt eller det motsatta.

Som ryttare känner jag ju om hästen är mjuk och smidig bara jag sitter upp och det påverkar mitt beslut hur mycket jag behöver skritta igång. Likaså strävar jag att hästen ska arbeta avslappnat och när vi då är klara så länger hästen själv sin överlinje och visar att den kopplat av. Det är väldigt sällan som jag ställer in en häst i stallet efter arbete utan den får gå ut i hagen och röra på sig.

Så, en häst som är lite stel och mot skrittar jag igång längre än en som är mjuk och med. En häst som är lite stissig och het skrittar jag av längre än en som slappnar av direkt...har jag kommit underfund med så här denna söndag...
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar fram ca 10 minuter, av mera än det. Sedan brukar jag alltid hoppa av i god tid före stallet (rider ute längs vägarna) ungefär 1 km leder jag henne.
Det har varit många som undrat om jag fallit av o om det hänt nåt. Men jag tycker det är artigt att hoppa av.

I ridskolan jag red i sade läraren att man borde värma upp/ner lika många minuter som hästen är gammal...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: LECH
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp