Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

*kl*
Jag skrittar en liten stund när jag rider, brukar ganska snabbt trava kravlöst en stund sen skritta på lång tygel igen innan jag kortar tyglarna och "börjar" passet. Är hästen lite spänd eller ivrig så längre skritt tills den är lugn, annars värms de upp fortare och bättre av att jogga lite. Vid avslut "jogga av" och sedan skritt för att återhämta flåset helt. Jogg som avslut transporterar bort mjölksyra fortare än att direkt avbryta hårdare jobb med skritt på lång tygel.

När jag kör skrittar jag ännu mindre som uppvärmning, en stund bara för att se att hästen verkar lugn och okej sedan jogg på långa tömmar. Lägger även då in en stunds skritt igen innan uppvärmningen är klar.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

kl

Jag är ganska noga med både fram och avskrittning. Hur länge beror lite på väder också, sommarvärme lite mindre och vinterkyla lite mer framskrittning. Precis som jag själv känner när jag är ute och springer, mer uppvärmning när det är kallt än när det är varmt behövs för att kroppen skall kännas bra. Så allt mellan 5-10 min framskrittning.

Avskrittning är jag ännu mer noga med. Hur länge beror på vilket jobb vi gjort och hur trött/flåsig hästen är. Hästen skall sluta flåsa, komma ner i puls och hinna varva ner ordentligt och sen lite extra. Skulle väl tro 5-20 minuter beroende på vad vi gjort. :)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

KL

Skrittar fram på lång tygel ett par minuter innan jag börjar jobba med lösgörande i skritt/trav/tölt. Travar oftast av på lång tygel ett par minuter och skrittar tills hästen har varvat ned normal andning/puls igen. Det varierar från häst till häst självklart! När jag rider unghästar så kan det ibland handla om ett par minuters jobb i skritt från backen först och sedan "springa av sig" ett varv i trav/tölt/galopp i fri form innan det går att fokusera på avslappnad uppvärmning och lösgörning. Som sagt beror det helt på hästen!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram minst 10 min, men då har jag nästan dåligt samvete. 15-20 min tycker jag det bör vara. Allra helst tar jag min häst på en kort promenad först och sitter upp sen. Under kalla dagar kan detta vara väldigt skönt för mej som ryttare också då jag hinner få upp värmen lite innan jag ska sitta upp och jag blir på så sätt mindre stel och slipper göra hästen en otjänst genom att vara som en pinne första stunden. :) Har jag ridit hästen hårt/svettig/flåsig skrittar jag alltid av hästen för hand!

Mvh Domino_s
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Men va? Att stretching är en viktig del om man (styrke)tränar vet väl alla och är väl rätt väl utrett eller? Min sjukgymnast säger alltid att de som kommer till honom med smärta är oftast bara stela och/eller ojämnt stela och han använder ffa stretching för att få tillbaka rörligheten.

Nej senaste forskningen är osäker den talar mot stretching för människor i samband med träning (minskar inte träningsvärt men minskar effekt av träning). Men den talar inte emot att ha fullt rörelseomfång. Så jag antar att man kan stretcha men inte nödvändigtvis innan eller efter styrketräning. Inga länkar men det är bara att söka stretching och se debatten.

(Själv stretchar jag, å andra sidan har jag inga ambitioner om att lyfta skrot.)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag är inte så noga med just framskrittning. Mina hästar går i lösdrift och rör sig mycket. Jag skrittar kanske några minuter sen upp i trav på lång tygel utan annat krav än att gå dit min näsa väljer att peka. De senaste veckorna har jag även testat att gå upp i galopp(ffde lång tygel) ifrån travuppvärmningen och galoppera ett par varv åt varje håll för att därefter börja jobba i galopp en kort stund. Därefter ner i skritt och börja dagens arbete. Tycker detta funkar kanon! Framförallt på min äldre lite stela "oljetanker" till vallack. Han blir betydligt lättare att styra, böja och arbeta med efter en sådan uppvärmning.

Avskrittning känns självklart, ibland rider jag ut korta snabba ridturer(för att träna viljan) då springer jag ända hem, sadlar av o sen ut o promenerar.

När jag var på Island existerade varken uppvärmning eller avskrittning. Hästen började tölta när man satte foten i stigbygeln, sen var det högre hastighet ända tills man kom hem igen. Ibland hade vi paus på vägen, då satt man av hästen och la sig i gräset en stund... Skritt användes inte mer än av oss turister ;)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

När jag jobbade i Tyskland skrittades och travades alla hästar fram och av, inga konstigheter där iallafall. Har däremot släkt i USA (Texas, riktiga cowboysare :D) som var helt främmande till våra skrittpauser O_o
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar också fram och av hästen minst 10 minuter, min spatthäst så är det minst 20 minuter.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

KL.

Jag är alltid väldigt noga med att skritta fram och att skritta av. Det sitter i ryggmärgen.

Reagerar på mina grannar som är erfarna ryttare och ofta struntar i avskrittningen. De kan komma i full tölt, sakta av och skritta de sista hundra metrarna till stallet. Helt fel i mina ögon, har tänkt fråga dem om det vid tillfälle.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram och av minst tio minuter i början och slutet av ridpasset. Tycker det finns fler anledningar att göra det än att inte göra det, det är ju inte så att hästen tar skada av att skritta för mycket i alla fall.

När jag jobbade i Spanien skrittade vi alltid fram hästarna och skrittade av dem efter ridpasset.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag har 10 min skritt till ridhuset hos grannen så jag skrittar alltid fram dit i fri skritt och sedan skrittar jag alltid lite i ridhuset också och värmer upp mer i form innan jag börjar trava fram i låg rund form. Samma innan jag går hem, travar av lite rund och låg och sedan skritt 10 min hem.

Vid uteritter skrittar jag alltid över vägen och en bit till innan jag travar/galopperar iväg och det är nog ungefär 15 min dit.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar sällan min häst på lång tygel för det ger inget.. bara en häst som hänger framåt och såsar runt och sliter på kroppen.
Jag skrittar fram för hand 5-10 min och sen skrittar jag på kort tygel tills jag tycker att trav är nästa steg, det kan ta 5 min till 50 min typ...
sen skrittar jag av för hand runt 5-15 min beroende på vad vi gjort under passet.

När du går med hästen så går den väl likförbannat och såsar med sänkt huvud?!
Sliter ju lika mkt de med, inte för att de sliter alls bara hjärnspöken där.

Låter som de sliter sjukt mkt att skritta på lång tygel vilket självklart inte stämmer.
Ska man tänka så ska man inte rida alls för de.. sliter på hästen.
Inte hoppa för det sliter oerhört på frambenen.
Och inte rida någonsin på volt för de sliter mer än på rakt spår.

Ja det är inte mkt man kan göra med sin häst om man ska tänka att skritt på lång tygel sliter för mkt på hästen.

Att skritt på lång tygel inte ger nått håller jag ej om, hästen går inte och såsar då gör du fel.
Hästen ska trampa på bra gunga med hela kroppen och sträcka ut och med sänkt huvud eftersom en häst enbart kan produsera endorfiner när hals/huvud är så lågt vilket vi vill ha i uppvärmning och skritt efter ett ridpass.

Hur gör du när du skrittar ut? har du alltid korta tyglar och kräver form?
låter tråkigt att aldrig skritta ut på långa tyglar och bara njuta av livet till häst,

Men de är ju ja de, jag lever för mina underbara långritter på sommaren med fika. Skrittar alltid på långa tyglar då och trav och galopp på halvlösa.








 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Absolut, alltid skritt före och efter. Tiden beror på vilken häst, längre tid för äldsta damen, och dagsform samt kanske inte lika lång tid en varm sommar dag som en kall höstdag.
Men alltid minst 10 minuter.

Jag brukar dessutom oftast promenera med hästen före och hoppar alltid av efter så dom får skritta fritt utan belastning sista stunden.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid igång och av. Hur länge beror på hur varmt det är och på vad jag har gjort. På vintern skrittar jag fram längre än på sommaren. Jag tycker det är schysst mot hästen att värma upp/mjuka upp muskulaturen och få igång kroppen innan jag kräver något mera. Likaså som avslutning så tycker jag hästen bör få komma ner i puls, sträcka ut sin kropp i lugn och ro. Efter ett dressyrpass hoppar jag ofta av och leder hästen.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

inte läst tråden men nej det är inget svenskt fenomen.....

däremot som du säger så sker det både här och in andra länder att man inte gör så.
tillochmed i länder som har hästar på box dygnet runt bortsett från ngn timmas ridning så finns inte riktigt tänket på alla håll.

så nej : det är inget svenskt fenomen, utan det handlar om industri och okunskap. jag skulle dock vilja säga att i de fall de förekommer oavsett geografi så handlar det om okunnig hästhållning i sig. de elit ryttare jag vet , vet vikten av fram och avvärmning och har folk som tillgodoser detta. hästen går i skrittmaskin osv, alternativt promeneras av hästskötare innan jobb då ryttaren sitter upp osv.

däremot verkar många i hobbysverige ha fått om bakfoten att det är muskulaturen på hästen som ska värmas, så har man ländtäcke och skrittar runt några minuter tror dessa att det är grönt osv. det är inte vad uppvärmingen handlar om utan det är att få igång ledvätskan i benen ffa utöver ren normal uppvärmning. ledvätska cirkulation är viktigt både i uppvärming och avvärmning för att undvika skador.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

När du går med hästen så går den väl likförbannat och såsar med sänkt huvud?!
Sliter ju lika mkt de med, inte för att de sliter alls bara hjärnspöken där.

Ja men då sitter det inte extra vikt uppe på ryggen som sliter extra mycket på frambenen

Låter som de sliter sjukt mkt att skritta på lång tygel vilket självklart inte stämmer.
Ska man tänka så ska man inte rida alls för de.. sliter på hästen.
Inte hoppa för det sliter oerhört på frambenen.
Och inte rida någonsin på volt för de sliter mer än på rakt spår.

ALL ridning sliter och det bör man tänka på och därför minska på det man kan göra att spara på hästen så gott det går.

Att skritt på lång tygel inte ger nått håller jag ej om, hästen går inte och såsar då gör du fel.
Hästen ska trampa på bra gunga med hela kroppen och sträcka ut och med sänkt huvud eftersom en häst enbart kan produsera endorfiner när hals/huvud är så lågt vilket vi vill ha i uppvärmning och skritt efter ett ridpass.

MIN häst så är det inte lämpligt att skritta på lång tygel. Och det går utmärkt att rida hästen i en lång och låg form

Hur gör du när du skrittar ut? har du alltid korta tyglar och kräver form?
låter tråkigt att aldrig skritta ut på långa tyglar och bara njuta av livet till häst,

Jag skrittar inte ut på lång tygel. Jag har alltid kontakt med hästens mun och varierar formen efter vad som är lämpligt där jag rider
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag står på en stor anläggning där det verkar variera väldigt mycket hur folk skrittar fram, eller värmer upp över huvud taget. Vissa skrittar ut en runda på 20 min innan varje pass, andra verkar ta hästen direkt från stallet och i princip sätta igång "hårdträning" så fort de kommit in i ridhuset.

Hur jag gör själv beror lite på vädret :O

Är det dåligt väder och jag ska träna, rider eller går jag direkt till ridhuset och skrittar fram en liten stund där inne, kanske 5 eller max 10 minuter. I annat fall brukar jag skritta fram ute. Sedan brukar jag kolla gas och broms genom några övergångar halt-skritt-trav. Därefter travar jag fram några min på halvlång tygel. Jag brukar avsluta uppvärmningen med att galoppera kort i båda varven. Sedan tar jag en kort skrittpaus innan jag börjar själva träningspasset.

Jag brukar sedan ta ett par korta skrittpauser under själva träningen också innan jag avslutar med skritt, ofta med att jag leder hästen.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

*kl*

Skrittar inte länge, börjar småtrava i väldigt långsam trav (ca 4 km) innan det ökas tempo för att till sist köra eller rida ett jobb. När jobbet är kört så travas det av långsamt i runda slängar 1 km innan vi skrittar hem. Gissar vi skrittar 1 km också innan vi är tillbaka hemma.

Men så är det också trav jag pysslar med och kanske får ett annat tänkt genom det.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag håller med.. Och förfasas över tron att hästen skulle skadas av att inte ridas m buren tygel och munkontakt jämt :crazy:

För mig är det tvärtom som gäller.. En häst ska ridas varierat i alla former vilket också innefattar lös tygel utan munkontakt.. Form är inte bara hur nacken böjs eller ryggen höjs och vi väger så lite av hästens totala vikt att det resonemanget inte håller helt även om fördelaktig form bör användas. Men det handlar om så mycket, mer än bara lite vikt på ryggen.. Hur hästen bör använda sin kropp i vilket moment osv och hur hästen ska kunna använda sin kropp främst av allt

En häst ska klara av att bära sig själv och ryttaren utan någon slags balanspinne i munnen.. Och den ska klara av att ridas stundvis i totalt fri form utan att vingla runt (vilket många på låg nivå i dressyr har stora problem med!).. Annars så har för mig hela poängen försvunnit m hästens egen kapacitet att bära sig i balans. En lösgjord och balanserad häst ska man kunna släppa tyglarna på helt och den ska gå kvar i samma form, samma tempo i balans där man kan rida för endast säte och vikt

Ska vi sätta på inspänning i hagen kanske också, så att den alltid bär sig rätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Delvis knapplån.

Hästen ska inte såsa under framskrittningen, det ska vara en aktiv, framåtgripande skritt där kroppen verkligen rör sig och kommer igång så ledvätskan pumpas runt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: LECH
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp