Bukefalos 28 år!

Skriva av sig förlossningstråd

pernilla_s

Trådstartare
Jag födde min andra son i måndes. Inget blev som jag trodde, inte heller vad barnmorskorna trodde.

Jag vaknade kl 2 av värkar natten till måndagen. KL 09:00 var vi inne på förlossningen. Då var jag öppen 3-4 cm. Alla trodd det skulle gå snabbt dels för att det andra barnet och dels för att jag öppnade mig dubbelt så snabbt som man brukar göra första gången med min andra son och för att det bara var lite över ett år sedan sist.

Tji fick vi... KL 19:56 var han ute efter en lång och jobbig förlossning.
De fick ta hål på fosterhinnan för att den var för seg. Sedan låg han i vidöppen hjässbjudning vilket gjorde att själva ytan som skulle ut var större. Låg i en timme med krystvärkar. Hände inte så mycket. Tillslut gick hjärtljuden ner och bm sa att ungen var tvungen att komma ut nu.

Så jag fick upp i sängen för de sklle klippa mig för att han skulle kunna komma ut. Vet inte var jag fick krafterna ifrån men innan de precis skulle lägga bedövningen så fick ajg en värk och lyckades tja slunga ut ungen... :o HEla ungen flög ut i en krystningen, alla i rummet såg ut så här.. :eek: BM han ju inte fånga upp honom. Det var som om en champagnekork flyger iväg. Tack och lov mådde han bra efteråt. Fick sys denna gången dock bara två stygn.

Denna förlossningen kändes bara jobbig. KÄnns som om de finns mycket att bearbeta denna gången.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Ojsan hoppsan! Grattis i alla fall!

Flög han ner på golvet eller vad hände? Jobbigt när grejjer inte går som man planerat, men så är det ju ibland. Känns det jobbigt mentalt eller vad är det som är mycket att bearbeta?
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Din första förlossning måste ha gått väldigt lätt, för jag tycker inte att det du beskrivit var så väldigt dramatiskt. Det låter som en normal förlossning.

Men jag förstår om det känns chockerande när saker och ting inte går som man räknat med.

Och det är inte alltid så lätt att få ner vad man tänker och tycker.

Hoppas ni mår bra i alla fall, och grattis till bebisen :)
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Stackare.

det låter inte kul att barnet kommer ut utan någon som tar emot det. Det skulle inte jag kalla en normal förlossning.... Tur att han mådde bra.

Stort grattis till er!
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Ojsan hoppsan! Grattis i alla fall!

Flög han ner på golvet eller vad hände? Jobbigt när grejjer inte går som man planerat, men så är det ju ibland. Känns det jobbigt mentalt eller vad är det som är mycket att bearbeta?

nej han hamnade isängen. Tur man låg i den så att han inte de på golvet. Men jag kanju säga att nu efteråt kan man skratta åt allas ansiktsuttryck.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Det kanske är ovanligt att barnmorskorna i rummet är oförberedda på att barnet ska komma så snabbt, men det gör ju knappast förlossningen till en onormal förlossning.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Förstår inte grejen.Om ts tyckte det var en obehaglig upplevelse så var det det.Det hjälper nog inte att skriva att det låter som en normal förlossning, om det inte kändes så för ts.
Sedan är jag väl medveten om att ngn nästan ska dö förrän förlossningen inte kan beskrivas som normal,man ska tydligen acceptera hur mkt smärta & obehag som helst, när man utgår från de som berättat om deras upplevelser, men det hör ju inte riktigt hit.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Jag vet och jag förstår henne, därför skrev jag:
Och det är inte alltid så lätt att få ner vad man tänker och tycker. så att TS inte skulle missuppfatta mig. Men det lyckades ju andra göra istället.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Skriver som de andra, oj hoppsan! Grattis till en pojke! Skönt att det gick bra för er. Måste vara skönt ändå att i efterhand kunna le åt deras miner, det låter som om du var med och klar i huvudet om du minns det minnet;)
Hur var hans apgar poäng när han väl kommit ut?
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Det som väl egentligen var mest obehagligt var när sonens hjärtljud gick ner och larmet gick. Det var då de sa att han var tvungen att komma ut. Glömde skriva det i inlägget då jag fick springa och amma mellan meningarna.

bara tanken på att mista honom är hemsk,och man funderar ju på vad som hade hänt om jag inte fått ut honom när jag fick det.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Min sons hjärtljud sjönk också snabbt, det var vid det tillfället sambon var tvungen att sätta sig på golvet med huvudet mellan knäna. Fast det enda jag minns var att alla i rummet undrade var han tagit vägen, han hade stuckit ut på balkongen för att få luft :D

Jag var behagligt borta av lustgasen, så jag märkte knappt att det blev brått :crazy:

När han väl kom ut hade han navelsträngen två varv runt halsen, men tom det blev avtrubbad av den där lustgasen.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Skriver som de andra, oj hoppsan! Grattis till en pojke! Skönt att det gick bra för er. Måste vara skönt ändå att i efterhand kunna le åt deras miner, det låter som om du var med och klar i huvudet om du minns det minnet;)
Hur var hans apgar poäng när han väl kommit ut?

hans apgar poäng var bra. Det var bara avdrag för hudfärgen. Är nog en liten fighter i honom.:) :love:

Jag var ganska klar då ingen lustgas och ingen annan bedövning. De plockade bort lustgasen från mig då de tyckte det tog bort litr kraft från mina krystningar. Fast inget hände ändå. Men lite bedövning hade ju varit trevligt.:angel:
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Ja det förstår jag att det måste varit skithemskt när larmet gick. Sams gick ner under värkarna (vilket tydligen är normalt) till typ ingenting kändes det som och jag blev skitskraj.

Sen helt plötsligt försvann de tills jag sa till och barnmorskan förklarade att bebisen är på väg UT och hjärtat flyttas nedåt hihi så allt de behövde göra var att flytta med mojängen :D

Jag tyckte det var otroligt tryggt att få höra hjärtslagen under hela förlossningen. Skönt att höra att du kan skratta åt det nu.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Man får försöka se ljusglimtarna i det traumatiska!!
Min förlossning var ju inte heller som jag hade planerat. Något jag fortfarande bearbetar (vilket också är anledningen till att jag inte är här så mkt just nu).

Jag försöker se allt det positiva i min förlossning, det var tufft och krävande, MEN jag fick en underbar "liten" tjej och vi blev en familj!!
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Grattis till pojken! :bump::banana:

Jobbigt att det blev så dramatiskt, men du får iallafall glädja dig åt att allt gick bra till sist och att ni är friska och pigga!
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Grattis till pojken! :bump::banana:

Jobbigt att det blev så dramatiskt, men du får iallafall glädja dig åt att allt gick bra till sist och att ni är friska och pigga!

+ irpa snirpa

Det är så jag tänker. Jag hade gjortom allt ihop igen även om jag hade vetatom hur det skulle bli. Huvudsaken är att han mår bra. Jag är överlycklig över min lille pojke. Jag ska bara bearbeta allt så att man kan släppa förlossningen och alla tankarna om den.
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

hans apgar poäng var bra. Det var bara avdrag för hudfärgen. Är nog en liten fighter i honom.:) :love:

Jättegrattis till lillpojken, hoppas allt snart känns bättre! :banana:

Jag har börjat fundera lite över min förlossning, den gick väldigt snabbt men även där gick hjärtljuden ner och jag fick ett "försök" på mig att krysta ut henne själv annars skulle dom snitta. Som tur var kom hon snabbt ut och anledningen till att hjärtljuden blev dåliga var enligt BM att det gick FÖR fort, bäbisen bara trycktes neråt jättefort och hann inte med!?

Det jag funderar över är att hennes apgarpoäng var 10-10-10, hon hade alltså full pott redan från början.
Kan det verkligen varit så akut då?
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Vad jobbigt att det blev en seg och långdragen förlossning, men skönt att allt gick bra iaf & GRATTIS till den lilla sonen. Har glömt att skriva det i någon av dom andra trådarna. :bump:

Jag är rädd att det ska bli något liknande för mig, har ju bara ca 4½ månad kvar innan det är dax igen. Första gick ju så snabbt, lätt och smidigt, det var verkligen en positiv upplevelse. Då visste jag ju inte hur det var att föda barn. Nu vet jag, nu vet jag hur lätt det kan gå. Men som sagt, tänk om det inte alls går lika lätt nästa gång? Det är ju inte alls någon garanti.

Konstigt nog är jag mer nervös denna gång än förra, då jag i princip inte var nervös alls. Jag är livrädd för kejsarsnitt, det är min stora skräck att det ska bli så. :crazy:
 
Sv: Skriva av sig förlossningstråd

Först och främst ett STORT GRATTIS till sonen!

Till stor del förstår jag exakt hur du kände/känner dig angående förlossningen! Jag hade nyligen en förlossning som var mkt lik din (dock gick aldrig hjärljuden ner så långt på min bebis.. - tack och lov!). Men känslan att jag klarar inte detta vet jag precis hur är.

För snart 2 år sedan fick jag min första son. En snabb, enkel och underbar förlossning! När jag kom in till förlossningen så var jag inte öppen något alls och efter 4 h så var han ute!

För 2 månader sedan så fick jag barn nr 2. Jag var inställd på en likadan förlossning men så var inte fallet.. Jag öppnade mig dock snabbt denna gången oxå men krystvärkarna var hemska! Detta berodde precis som i ditt fall pga att Linn låg i vidöppen hjässbjudning. Hemskt är det att trycka ut dem så. Det ända jag fick höra var "nej detta går inte, inget händer du får ändra ställning.." Eller " nej detta tycker inte barnet om vi får ändra på dig igen (när hjärtljuden gick ner)". Jag minns den hemska känslan av att det inte går, att man ska ligga där i en evighet mm som det var igår.. Men som sagt efter många och långa krystvärkar så kom hon ju tillslut ut! Barnmorskan sa dock när allt var klart att det var TUR att det inte var första barnet för då hade det nog inte gått på vanliga sättet (om hon menade att de skulle blivit sugklocka eller snitt det vet jag dock inte..)..

Försök bearbeta din förlossning ordentligt och gläds åt att du klarade det och att du har en frisk underbar liten son i knäet!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 460
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 942
Senast: Maddix24
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 206
Senast: Tramptass
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 036
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp